کد خبر: 884760
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
از پوستر جشنواره فيلم فجر رونمايي شد
رونمايي از پوستر رسمي سي و ششمين جشنواره فيلم فجر نشان داد كه سليقه بصري مديران جشنواره هر سال بيش از گذشته در حال تنزل است.
محمدصادق عابديني

به رغم اعلام اينكه هر سال چهره يكي از سرشناسان سينماي ايران به عنوان پوستر جشنواره فيلم فجر انتخاب خواهد شد، بعد از دو تجربه ناموفق در طراحي پوستر بر اساس چهره خسرو شكيبايي و علي حاتمي، امسال مديران جشنواره با كنار گذاشتن طراحي چهره هنرمندان، سراغ پوستر جديد رفته‌اند. سازمان سينمايي در معرفي سوابق طراح پوستر امسال يادآور شده كه حميدرضا بيدقي پيش از اين نيز طي چهار دوره با جشنواره فجر همكاري داشته است. پوستر جشنواره سي و ششم فيلم فجر در نگاه اول يادآور پوستر‌هاي ورزش‌هاي آبي است؛ ورزش‌هايي مانند قايق‌سواري يا شنا كه با محوريت آب و در شهر‌هاي ساحلي برگزار مي‌شود. در حالي كه به جز سيمرغ كه نماد جشنواره فيلم فجر است، هيچ المان سينمايي در ميان آب‌هاي خروشاني كه طراح پوستر ايجاد كرده‌است، وجود ندارد. سيمرغ هم برخلاف هميشه، از قطرات آب ساخته شده و در اصل از آب سر در آورده است. انتخاب اين پوستر حتي با افسانه سيمرغ پرنده اساطيري نيز در تضاد است، زيرا گفته شده سيمرغ پرنده‌اي است كه در قله كوه قاف، لانه دارد، ولي جشنواره فيلم فجر كاري كرده كه سيمرغ از بلنداي قله به قعر آب سقوط كند و در نهايت مجبور باشد براي ادامه حيات، خودش را از داخل آب بيرون بكشد؛ چيزي شبيه آنچه براي ققنوس پيش مي‌آيد، با اين تفاوت كه ققنوس هم از دل آتش و خاكستر سر برمي‌آورد و سيمرغ جشنواره فيلم فجر از محيطي آبكي!

طراحي پوستر فيلم فجر هر سال با انتقادهايي روبه‌رو بوده است، مانند طراحي پوستر از چهره دو هنرمند فقيد شكيبايي و حاتمي كه براي دوره‌هاي سي و چهارم و سي و پنجم فيلم فجر استفاده شد. پوستر خسرو شكيبايي دستخوش تغيير شدو در نهايت يك عكس عادي از حاتمي با فتوشاپي ساده به پوستر جشنواره تبديل شد تا اعتراض‌هاي زيادي را به همراه داشته باشد. پايين‌بودن كيفيت پوستر‌هاي جشنواره‌هاي فجر كه جشنواره فيلم نيز يكي از آنهاست، باعث شد تا بهرام كلهرنيا، گرافيست مطرح كشورمان با انتقاد از سفارش‌دهندگان اين پوستر‌ها بگويد: سفارش پوسترهاي رويدادهاي هنري فجر پيچيدگي‌هاي خود را دارد و از مجريان برگزاري اين رويدادها كه سفارش‌دهندگان اصلي هستند، اين توقع و انتظار مي‌رود كه به شكل بر حقي اين پوسترها را به كساني كه صلاحيت دارند و مي‌توانند اثر در خور اعتنا و جذابي ارائه دهند، سفارش دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار