کد خبر: 884754
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران به عنوان «فاجعه‌ای تمام‌عیار‌» یاد کرد و از تصمیمش برای عدم صدور تأییدیه برای آن دفاع کرد.  
دونالد ترامپ در یک سخنرانی در جمع هوادارانش در فلوریدا گفت: «برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی، من اخیراً از تأیید فاجعه‌ای موسوم به توافق هسته‌ای ایران خودداری کردم. فاجعه‌ای تمام عیار!» ترامپ در ادامه ادعاهایش گفت: «ما به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم. اما حالا نکته اینجا است. ما 8/ 1 میلیارد دلار پول نقد به آنها دادیم! این پول نقد آنقدر زیاد بود که آنها مجبور شدند از کشورهای دیگر کمک بگیرند، چون ما به اندازه کافی پول نقد نداشتیم.» رئیس‌جمهور امریکا گفت: «در واشنگتن دی‌سی، آنها هواپیما‌‌‌ها را با پول نقد پر کردند. باورتان می‌شود، رئیس‌جمهوری چنین قدرتی داشته باشد؟من نمی‌خواهم هرگز این را امتحان کنم.»  ترامپ اضافه کرد: «باورتان می‌شود رئیس‌جمهور این قدرت را داشته باشد که بوشل‌های پر از پول نقد را برای ایران بفرستد؟ 
8/ 1 میلیارد دلار را احتمالاً برای آزادی گروگان‌‌‌‌ها فرستادند. خیلی غم‌انگیز است. ما این کار را انجام نمی‌دهیم. ما این کار را دیگر انجام نمی‌دهیم.»
   
تیلرسون اخراج نمی‌شود اما...  

 اخراج وزیر امور خارجه امریکا از کابینه به سبب اختلاف با ترامپ ظاهراً به سبب هزینه‌‌هایش از دستور کار خارج شده است اما تیم ترامپ با تاکتیک دیگری درصدد مدیریت اختلافات خود با تیلرسون است؛ چیدن مهره‌‌‌هایی در اطراف وی برای کنترل بیشتر تیلرسون تاکتیک ترامپ است. بر اساس گزارش نشریه فارین‌پالیسی به نقل از سه مقام امریکایی کاخ سفید قصد دارد افسر سابق سازمان اطلاعات ارتش امریکا را به عنوان دستیار وزیر خارجه این کشور در امور ایران و عراق منصوب کند.  بر اساس این گزارش «اندرو ال پیک»  که عضو تیم انتقال قدرت ترامپ و فاقد سوابق دیپلماتیک است و تخصصی در زمینه مسائل مربوط به ایران و عراق ندارد، به عنوان معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور ایران و عراق جایگرین «کریس بکمایر» خواهد شد که در حال حاضر معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور ایران است. انتظار می‌رود وزارت خارجه امریکا روز دو‌‌‌شنبه جایگزین شدن او با «پیک» را اعلام کند.  یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته که «پیک» به دلیل خالی بودن بسیاری از سمت‌‌‌‌ها در وزارت خارجه امریکا که لازم است از سوی رئیس‌جمهور تعیین شوند، نقش گسترده‌ای در تدوین سیاست‌های مربوط به خاورمیانه خواهد داشت. 
  
تعمیق بی‌اعتمادی کره‌شمالی

وزیر خارجه روسیه در نشستی که روز جمعه در وین برگزار شد،  ضمن اعلام آمادگی کره شمالی برای مذاکره مستقیم با امریکا گفت: در مذاکرات با پیونگ‌یانگ متوجه شدم که کره‌شمالی خواستار مذاکره برای از بین رفتن بحران با امریکا است، اما پیونگ‌یانگ ابراز تردید کرده است که با توجه به تهدید امریکا به خروج از برجام، واشنگتن به هیچ‌گونه توافقی پایبند بماند.  سرگئی لاوروف گفت: اکنون مسئله این است که چگونه کره‌شمالی را متقاعد به پذیرفتن توافقی کنیم که تا دو سال آینده از سوی دولت امریکا لغو نشود.  وی افزود: کره‌شمالی با توجه به اینکه واشنگتن در آستانه خروج از برجام است، به تضمین مطمئن‌تری نیاز دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار