کد خبر: 884738
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
آخرين جزئيات حادثه مرگبار براي كوهنوردان ‌
عكس يادگاري، تنها اثر باقي‌مانده از 9 كوهنوردي است كه زنده از صعود به اشترانكوه بازنگشتند.

عكس يادگاري، تنها اثر باقي‌مانده از  9 كوهنوردي است كه زنده از صعود به اشترانكوه بازنگشتند. آنها همراه شش كوهنورد ديگر روز سه‌شنبه مشهد را براي قصد صعود به اشترانكوه در لرستان ترك كرده‌بودند. اين گروه 14 نفره و يك بلد راه، اما روز جمعه در مسير بازگشت از صعود به علت بارش برف و كولاك شديد مسير را گم كرده و هشت نفرشان زير بهمن گرفتار شدند. شش نفر از اعضاي گروه كه موفق شده بودند خود را به پناهگاهي برسانند روز جمعه توسط امدادگران نجات يافتند، اما سرنوشت بقيه اعضاي گروه چيزي جزءمرگ در كوهستان نبود. 

به گزارش خبرنگار ما، ساعت3 بامداد روز جمعه خبر سقوط بهمن و گرفتار شدن كوهنوردان به تيم‌هاي امدادي لرستان گزارش شد. به دنبال اعلام خبر، امدادگران در قالب سه تيم از اليگودرز، دو تيم از ازنا و يك تيم آنست خود را از زمين و آسمان به محل حادثه رسانده و عمليات نجات را در دستور كار خود قرار دادند. در اولين گام شش‌كوهنورد كه خود را به پناهگاهي در همان محل رسانده بودند به ايستگاه هلال احمر منتقل شدند. عمليات بعدي براي نجات گرفتاران زير بهمن، اما موفق نبود و آن چه از ميان انبوه برف‌ها خارج مي‌شد، كوله‌هاي پشتي و پيكرهاي بي‌جان كوهنوردان بود. صارم رضايي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر لرستان روز گذشته هويت هشت نفر از قربانيان حادثه را اعلام كرد. او گفت: عليرضا عاملي، مرتضي غلامپور، مجيد زاده‌تراب، امان‌الله جوكار، ناصر اكبري، مهشيد جان‌محمدي و اكرم حقاني و علي قاسم‌زاده جان باختگان اين حادثه بودند. رضايي ادامه داد: جست‌وجو براي يافتن علي حسيني ادامه دارد. 
    
شاهد عيني

محسن اشرفي يكي از كوهنوردان نجات يافته به «ايسنا» گفته است: «‌در مسير بازگشت بارش شديد برف و كولاك كارمان را سخت كرد. آن قدر هوا خراب بود كه يك متري‌مان را نمي‌ديديم. مردي كه بلد راه بود هم راه را پيدا نمي‌كرد بنابراين بر خلاف برنامه‌ريزي قبلي برنامه‌مان را تغيير داديم. در آن شرايط سخت بايد از ارتفاع 3800 متري پايين مي‌آمديم. براي همين به دو گروه تقسيم شديم. من و سه نفر به‌عنوان تيم پيشرو براي شناسايي مسير جلوتر حركت كرديم و هشت‌نفر ديگر هم پشت سر ما بودند. چند ساعت بعد در حالي كه به سختي در حال حركت بوديم صداي ريزش بهمن را شنيديم. بچه‌ها به احتمال زياد درون يكي از آبشارهاي يخي كه عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بود با مشكل سقوط بهمن مواجه شده‌اند. مهشيد و اكرم هم بين آن هشت‌نفر بودند. حدود ساعت ٨ شب بود كه چراغ پناهگاه را ديديم، وقتي به آن‌جا رسيديم، متوجه شديم، عليرضا همراه ما نيست. من ديگر توان بازگشت نداشتم. يكي ديگر از بچه‌هاي تازه‌نفس با لباس و امكانات مناسب بالاي سر او رفت و لباس‌هاي او را تعويض كرد. اما او در اين سرما دوام نياورد.‌» 

اشرفي در پاسخ به اين سؤال كه چرا عليرضا را با خودشان به داخل پناهگاه نياورده‌اند، مي‌گويد: «٢٢ساعت كوهنوردي در آن شرايط سخت، همه توان آدم را مي‌گيرد. ارتفاع برف به بيش از ٢متر رسيده بود. حركت‌كردن در چنين شرايطي واقعاً سخت بود. تنها اميد ما دوام آوردن عليرضا بود. ما از داخل پناهگاه موضوع را به هلال‌احمر اطلاع داديم، اما وقتي ساعت ٧صبح نيروهاي هلال‌احمر به ما رسيدند، عليرضا از سرما يخ زده بود.‌»
   
دليل صدور مجوز

مجيد مذهبي، مسئول كارگروه ايمني و نجات هيئت كوهنوردي خراسان رضوي در رابطه به دليل صدور مجوز براي تيم كوهنوردي خراسان رضوي در اين فصل از سال گفت: اين تيم عضو يك باشگاه رسمي در كشور بوده و همواره اطلاعات و پيش‌بيني‌هاي آب و هوايي را از سايت‌هاي بين‌المللي دريافت مي‌كنيم. حتي برودت سر قله را هم مي‌توانيم بيابيم، اما متأسفانه شرايطي غيرمترقبه در منطقه حاكم شده‌است. كوهنوردان غافلگير شدند زيرا اصلاً آيتمي در رابطه با ريسك نداريم كه بخواهيم با وجود هواي نامناسب وارد كارزار شويم.
 در ابتداي حركت و حمله به قله هوا بسيار مناسب بوده، اما متأسفانه خارج از پيش‌بيني، هوا تغيير كرده‌است. وي افزود: بخشي از تيم به جانپناه رسيده، اما بخشي ديگر در دهليز كوه گرفتار بهمن شده‌است. اگر كوهنوردان راه را گم مي‌كردند يا مسائل اينچنيني رخ مي‌داد اين حرف درست بود، اما بخشي از تيم در دهليز گرفتار شده و برف نو عامل اصلي آن بوده‌است. خارج شدن پتانسيل موجود در برف منطقه زمينه‌ساز اين حادثه بوده‌است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار