کد خبر: 884541
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
وزیر امور خارجه کشورمان هشدار داد که در صورت خروج امریکا از توافق هسته‌ای گزینه‌های روی میز ایران نیز محدودیتی ندارند.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی گفت اگر امریکا از برجام خارج شود پیام خوبی به جامعه بین‌المللی مخابره نمی‌کند و اگر تصمیم آنها این است، ایران گزینه‌های خود را روی میز دارد و این گزینه‌‌‌‌ها به هیچ وجه محدود نیستند و من فکر نمی‌کنم این گزینه‌‌‌‌ها برای امریکا خوشایند باشد.  ظریف همچنین تأکید کرد که دولت ترامپ به دنبال ازسرگیری دشمنی با ایران است.  به گفته او، دولت کنونی امریکا از هیچ‌یک از رفتارهای بین‌المللی در تعامل با ایران استفاده نمی‌کند و ما نیز به تناسب به آن پاسخ درخور می‌دهیم.  وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد توافق هسته‌ای ایران گفت: اگر امریکا از این توافق خارج شود بار دیگر به جهان نشان می‌دهد که طرف قابل‌اعتمادی برای مذاکره نیست چراکه این یک توافق بین‌المللی است و اگر امریکا در راستای توافق حرکت کند، این موضوع هماهنگ با منافع ملی این کشور نیز خواهد بود. 
  
دستور منطقه‌ای ضد ایرانی ماتیس

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: با وجود اینکه پنتاگون روی موضوعاتی مثل مقابله با کره‌شمالی و داعش متمرکز است اما چند مقام امریکایی به این شبکه خبر دادند که جیمز ماتیس از استراتژیست‌های خود خواسته است راه‌حلی برای مقابله با ایران ارائه دهند.  به نقل از سی ان‌ان بر این اساس هم‌اکنون گفت‌وگو‌‌‌ها و مذاکراتی در مورد چگونگی استفاده از ارتش امریکا برای مقابله با اقدامات ایران و تسلط بر آنها در منطقه در جریان است. اگرچه پنتاگون به طور رسمی در این باره اظهارنظری نکرده است، اما یک مقام نزدیک به جیمز ماتیس می‌گوید هم‌اکنون در پنتاگون وقت زیادی صرف مقابله با ایران می‌شود.  این در حالی است که دولت ترامپ تلاش می‌کند ائتلافی را شبیه به یک ائتلاف دیپلماتیک و اقتصادی بین‌المللی برای مقابله با نفوذ در حال رشد ایران در خاورمیانه ایجاد کند.  رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا این هفته در دیدار با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود همکاری‌‌‌‌ها را برای مقابله با ایران از طریق دیپلماتیک و اقتصادی افزایش داد.  این گزارش می‌افزاید: اکنون هیچ کس از احتمال بروز جنگ با ایران آن هم با وجود تنش‌های زیاد در مورد توافق هسته‌ای صحبت نمی‌کند اما یک اجماع در مورد آنچه مقامات امریکایی آن را نفوذ بدخیم ایران در منطقه می‌دانند، وجود دارد. 
   
ادامه پارازیت‌های فرانسوی

رئیس‌جمهوری فرانسه در قطر، با یادآوری اهمیت توافقنامه هسته‌ای، برنامه بالستیکی و حضور منطقه‌ای ایران را مورد حمله قرار داد.  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه مواضع خود را در خصوص ایران مشخص کرد. وی اهمیت توافقنامه هسته‌ای سال 2015 را یادآوری کرد، اما در عین حال فعالیت‌های بالستیکی ایران و همچنین حضور منطقه‌ای این کشور را مورد حمله قرار داد.  فرانس 24 بخشی از سخنان ماکرون را پخش کرد. وی گفت: این مذاکراتی راهبردی درباره حضور منطقه‌ای ایران و محدودیت‌‌‌هایی است که به طور جمعی و شفاف خواهان آن هستیم.  گزارشگر افزود: امانوئل ماکرون از پایگاه العدید مقر فرماندهی امریکایی ائتلاف ضد افراط‌گرایان بازدید کرد. وی به نیروهای یگان 30 نفره نظامیان ارتش فرانسه در این پایگاه نیز وعده شکست داعش را در منطقه سوریه و عراق در ماه‌های آینده داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار