کد خبر: 884207
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نسبت به شرايط نامطلوب مالي بيمه‌ها هشدار داد
همتي: در زلزله كرمانشاه ۱۳۰ميليارد تومان خسارت صنعت بيمه است كه تاكنون ۲۵ميليارد تومان پرداخت شده است
مهران ابراهیمیان 

بيست‌و‌چهارمين همايش ملي بيمه و توسعه با موضوع «مديريت ريسك و بيمه، الزامات، چالش‌ها و راهكارها» در سالن همايش‌هاي برج ميلاد با حضور دو وزير و رئيس كل‌بيمه‌مركزي و رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و... برگزار شد كه در آن وزير نفت وظايف نظارتي خود را برگردن بيمه‌ها انداخت، چون به‌رغم تقصير مديران بايد آنها خسارت را پرداخت كنند. وزير اقتصاد نيز به دنبال خصوصي‌‌شدن سه شركت بيمه دولتي بود، ولي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نگران وضعيت مالي بيمه‌ها و معتقد بود اگر فكري به حال آنها نكنند، آينده اين صنعت در خطر است. 
   
وزير اقتصاد: پيگير خصوصي شدن ۳ شركت بيمه هستم

وزير امور اقتصادي و دارايي بر لزوم خصوصي‌شدن سه شركت بيمه آسيا، البرز و دانا تأكيد كرد و گفت: به طور جدي پيگير خصوصي‌شدن اين سه شركت هستم. مسعود كرباسيان با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر‌معظم‌انقلاب، گفت: دو نقش پررنگ و دو سياست درباره اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده كه يكي تاب‌آوري اقتصاد كشور و ديگري كاهش آسيب‌پذيري‌ای است كه هر دو نقش بيمه را نشان مي‌دهد. كرباسيان گفت: متأسفانه سهم ما در بيمه‌هاي زندگي كم است و در برنامه ششم بايد سهم بيمه‌هاي زندگي به 20درصد كل بيمه‌ها برسد. در منطقه خاورميانه هرچند سهم بيمه‌هاي زندگي ما بالاتر است ولي نسبت به دنيا اين رقم كم است و بايد به آن سمت برويم. وزير اقتصاد با بيان اينكه ضريب نفوذ از 2/2درصد بايد به 7درصد در پايان برنامه ششم برسد، اظهار داشت: خصوصي‌سازي در بيمه‌ها را بايد دنبال كنيم زيرا بيمه مركزي نقش رگولاتوري و سياستگذاري را دارد و بيمه ايران نيز در اختيار دولت است، ولي ساير بيمه‌ها بايد خصوصي باشند. 
   
فوت سالانه ۳هزار نفر در كشور بر اثر حوادث

رئيس ستاد مديريت بحران كشور نيز در اين همايش اعلام كرد: سالانه به طور متوسط ۳هزار نفر بر اثر حوادث مختلف از جمله زلزله و سيل در كشور جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۵هزار واحد مسكوني تخريب مي‌شود. 
وي با اشاره به زلزله‌هاي اخير در كرمانشاه و كرمان، گفت: تا به امروز ۹۲۱نفر در زلزله كرمانشاه جان خود را از دست داده و ۷هزار و ۸۲۱نفر نيز مصدوم شد‌ه‌اند كه به طور سرپايي، بيمارستاني و بستري درمان شده‌اند. معاون وزير كشور در ادامه بیان کرد: سرمازدگي، خشكسالي، تغيير اقليم، گرد و غبار، فرونشست زمين، فروچاله‌ها در شهرهاي بزرگ، آفات گياهي و جانوري، آنفلوآنزاي مرغي، تب برفكي و... از نگراني‌هاي عمده هستند. 
نجار گفت: ماده ۱۰تنظيم بخشي از قوانين مالي دولت نقشه راه را ترسيم كرده و اميدواريم با نهايي شدن بيمه صندوق حوادث طبيعي بسياري از ريسك‌ها پوشش داده شود. وي خاطرنشان كرد: به دليل پرداخت نامناسب، بسياري از كشاورزان محصولات و باغات خود را بيمه نمي‌كنند. 
   
رشد 20درصدي صنعت بيمه در 8 ‌ماه امسال

رئيس كل بيمه مركزي در اين مراسم درباره برنامه‌هاي توانگري بيمه‌ها و نظارت بر فعاليت‌هاي مالي بيمه‌ها توضيح داد. وي همچنين از رشد 20درصدي صنعت بيمه در هشت ماه سال جاري خبر داد وگفت: در اين مدت، رشد خسارت هم متناسب با رشد حق بيمه بوده كه نشان مي‌دهد صنعت بيمه روند كنترل ريسك را جدي گرفته است. وي در بيست و چهارمين همايش ملي بيمه و توسعه اظهار كرد: در دو دهه گذشته صنعت بيمه رشد خوبي داشته و رشد اين صنعت، چهار برابر توليد ناخالص داخلي بوده است. 

رئيس كل بيمه مركزي نبود آموزش‌هاي دقيق و ضعف ارتباطات بين‌المللي در زمينه مديريت ريسك را دو چالش صنعت بيمه برشمرد و افزود: دوستاني كه به نوع خاصي از مديريت بر بنگاه عادت كرده‌اند، ممكن است پذيرش حاكميت شركتي برايشان سخت باشد اما به نظر مي‌رسد در بلندمدت، همه ذي‌نفعان صنعت بيمه از منافع اين نوع مديريت بهره‌مند مي‌شوند. 
وي با اشاره به زلزله اخير در كرمانشاه گفت: برآورد ما اين است كه در زلزله كرمانشاه ۱۳۰ميليارد تومان خسارت صنعت بيمه است كه تاكنون ۲۵ميليارد تومان از اين خسارت‌ها پرداخت شده است. 
   
شرايط مالي بيمه‌ها بسيار نامطلوب است، نگرانيم!

اين در حالي بود كه رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به وضعيت صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بيمه شرايط صنعت بيمه را بسيار نامطلوب عنوان كرد. محمدرضا پورابراهيمي با بيان اينكه مأموريت صنعت بيمه پوشش ريسك است، اظهار داشت: از صنعت بيمه انتظار مي‌رود خود دچار ريسك نباشد و  براي پوشش ريسك‌ها با چالش مواجه نشود. وي افزود: به دليل عدم اجراي مقررات و ضعف نظارتي در دوره‌هاي مختلف، صنعت بيمه داراي شرايطي است كه نمي‌تواند وظايف خود را به درستي اجرا كند. رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ورشكستگي بيمه توسعه گفت: بيمه توسعه سم مهلكي براي صنعت بيمه كشور بود. وي ادامه داد: گزارش‌هايي كه از صورت‌هاي مالي بانك‌ها مي‌رسد، نشان مي‌دهد شرايط بسيار نامطلوب است و تراز تلفيقي صنعت بيمه در مجموع زيان‌ده است، البته بخشي از اين زيان‌دهي متعلق به بيمه ايران است. 
وي با تأكيد بر اينكه بايد يك تصميم اساسي براي اصلاحات در صنعت بيمه گرفته شود، اظهار داشت: وقتي صورت‌هاي مالي برخي شركت‌هاي بيمه را مي‌بينم، تعجب مي‌كنم كه اساساً اين شركت‌ها با چه هدفي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. اگر اصلاحات اساسي در صنعت بيمه انجام نشود، بايد نگران آينده اين صنعت باشيم. 
   
زنگنه: بيمه‌ها به نفتي‌ها سخت بگيرند!

وزير نفت در اين همايش بخشي از وظايف نظارتي خود را برگردن صنعت بيمه انداخت و از شركت‌هاي بيمه‌ خواست كه بيمه را در صنعت نفت سخت و جدي بگيرند و تأكيد كرد: خيلي وقت‌ها به علت گراني، تجهيزات ارزان‌قیمت و غيراستاندارد نصب مي‌شود ولي شما در صنعت بيمه نبايد بگذاريد اين موارد رخ دهد و بايد اين موارد را در ابتداي قرارداد بيمه لحاظ كنيد. 
وي گفت: صنعت نفت با سه خطر بزرگ رو‌به‌رو است؛ يكي خطر مواد سوزاننده و دومي كار با فشار بسيار بالا و سوم سمومي كه در چند ثانيه مي‌تواند جمعيت زيادي را هلاك كند. 
وي افزود: سال گذشته از آقاي همتي خواهش كردم كه بيمه را در صنعت نفت جدي بگيرد، زيرا بيمه‌هاي دولتي نه ارزيابي ريسك انجام مي‌دهند و نه مميزي مي‌كنند، من خواهش كردم بيمه‌ها كار حرفه‌اي‌شان را انجام دهند. وزير نفت تصريح كرد: مي‌توانم دستور اداري دهم و نكاتي را رعايت كنند ولي به خصوصي‌ها نمي‌توان دستور داد چون بيمه‌ها كارشان بايد حرفه‌اي باشد. نامدار زنگنه ادامه داد: نبايد بگذاريم حوادثي رخ دهد و اگر رخ داد، بايد با تيم كامل آن را مهار كنيم، چه كسي مقصر است؟ درست است كه مديري تخلف كرده ولي شماها بايد خسارت را بدهيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار