کد خبر: 883906
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وزير جهاد چرا در رابطه با تأمين بازار نهاده‌هاي دامي كوتاهي مي‌كند‌
واردات نهاده‌هاي دامي در سال، 12هزار ميليارد تومان (برابر با هزينه خريد تضميني ‌گندم ايران) برآورد مي‌شود
در حالي كه واردات نهاده‌هاي دامي در سال، 12هزار ميليارد تومان (برابر با هزينه خريد تضميني كل گندم ايران) برآورد مي‌شود، رئيس انجمن صنايع خوراك دام‌ گفت: اقتصاد دامپروري ايران، بيمار است، اين در حالي است كه كوچك‌ترين نوسان در بهاي انواع غذاي وارداتي دام ، كل بخش دامپروري، طيور و آبزيان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و شايد از اين پس بايد علت گراني كالاي نهايي حوزه دامپروري، طيور و آبزيان را در نوسان‌هاي نهاده‌هاي دامي جست‌وجو كرد. 
مجيد موافق‌قديري در گفت‌وگو با مهر گفت: امروز نوسان قيمت‌ها و بالارفتن قيمت نهاده‌هاي دامي در كشور، مهم‌ترين مسئله‌اي است كه توليدكنندگان شير، گوشت و تخم‌مرغ را آزار مي‌دهد، به نحوي كه هيچ ناظر بي‌طرفي، نمي‌تواند منكر اين واقعيت شود كه اقتصاد دامپروري ايران، بيمار است. وي ادامه داد: به هر ترتيب در روزهاي گذشته، قيمت‌هاي نهاده‌هاي دامي نوسان داشته و در بازار هم، رقابت صنايع دام و طيور و آبزيان در بين بازيگران اصلي نهاده‌هاي دامي، امري عادي است. 

كوتاهي وزير جهاد كشاورزي در جلوگيري از واردات بسياري از كالاهايي كه به سهولت مي‌توان آن را در ايران توليد كرد به ويژه در بخش نهاده‌هاي دام و طيور و آبزيان هم موجب اتلاف 10 تا 12هزار ميليارد تومان پول براي واردات مي‌شود هم اينكه بسياري از صنايع را وابسته به نوسانات نرخ كالاهايي كرده كه بازارهاي جهاني براي نرخ آن تصميم مي‌گيرند و فردا روزي اگر كشورهاي غربي بخواهند ايران را تحريم كنند يكي از محل‌هاي تحريم نهاده‌هاي دامي وارداتي به كشور است كه مي‌تواند موجي از تورم سنگين را در بخش مواد غذايي ايران رقم بزند. 
به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد وزير جهادكشاورزي را به خاطر عدم ورود به تقويت توليد داخل نهاده‌هاي دامي و همچنين هدايت شركت بازرگاني دولتي ايران براي تأمين نهاده‌هاي دامي مورد نياز بازارهاي كشور با نرخ‌هاي مناسب مورد بازخواست جدي قرار دهند. 

يكي از نقاط ضعف جدي ايران وابستگي غذايي به كشورهاي خارجي است به طوري كه پيوسته اين بيم مي‌رود خارجي‌ها براي تحميل خواسته‌هايشان در بخش‌هاي موشكي و... مقوله نهاده‌هاي دامي را مورد تحريم قرار ‌‌دهند كه مي‌تواند موجي از گراني  را در ايران رقم بزند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار