کد خبر: 883903
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اعتراف قائم‌مقام وزير نيرو به استفاده از پساب‌های صنعتی در بخش کشاورزی
۸۵درصد مساحت ايران، در محدوده خشك و نيمه خشك قرار دارد ...
قائم‌مقام وزير نيرو با بيان اينكه فرونشست دشت تهران از ۱۷سانتيمتر در سال ۸۷ به ۳۶سانتيمتر در سال ۹۲ رسيده است، تصريح كرد: بالاترين ركورد فرونشست در جهان، مربوط به تهران با روزي يك ميلي‌متر است كه از اين جهت مي‌توان دشت تهران را طلايه‌دار نشست زمين در كشور دانست. 

 ستار محمودي، با اشاره به اينكه بخشي از آب مصرفي كشور به صورت پساب و زهراب به طبيعت باز مي‌گردد، افزود: حدود 5  ميليارد متر مكعب از اين ميزان، ناشي از پساب فاضلاب‌هاي صنعتي است كه بايد حتماً تصفيه شود، در غير اين صورت براي استفاده در كشاورزي بسيار خطرناك است. وي منابع تجديدشونده آبي كشور را حدود ۲۵درصد متوسط جهاني دانست و افزود: اين در حالي است كه ۸۵درصد مساحت كشور، در محدوده خشك و نيمه خشك قرار دارد. 

وي گفت: از ۱۳۵ميليارد مترمكعب آب تجديدشونده كشور كه در ۳۱ سال گذشته به ۱۲۵ميليارد مترمكعب تقليل يافته است.در ۱۵سال اخير به ۱۱۶ميليارد و در پنج سال گذشته به ۸۹ميليارد متر مكعب كاهش يافته كه زنگ خطري براي كشور محسوب مي‌شود. 
قائم‌مقام وزير نيرو با بيان اينكه بخش عمده‌اي از نياز آبي كشور در شهرها و روستاها، از منابع زيرزميني تأمين مي‌شود، افزود: از اين نياز كه در مجموع حدود ۸ ميليارد متر مكعب است، حدود 5/5 ميليارد مترمكعب از آب‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود. حدود 56/6 درصد آب شرب شهرها و 82/7 درصد آب شرب روستاها از منابع آب زيرزميني برداشت مي‌شود. 

ستار محمودي با بيان اين مطلب كه حدود ۶۰۹ دشت در كشور است كه ۳۵۷ دشت ممنوعه يا ممنوعه بحراني شناخته شده‌اند، گفت: حدود ۷۰۰هزار چاه در كشور وجود دارد كه سالانه بر اين تعداد افزوده مي‌شود، ولي آبدهي چاه‌ها كاهش مي‌يابد. به طوري كه آمارها نشان مي‌دهد در اين مدت حدود ۱۲۰ميليارد متر مكعب از ذخاير آب استراتژيك كشور استفاده كرده‌ايم و هنوز جايگزين نشده است. وي با بيان اينكه اين موضوع به‌جز كميت بركيفيت آب نيز تأثير منفي خواهد داشت، به‌گونه‌اي كه در برخي مناطق ممكن است شوري آب به درجه‌اي برسد كه قابل استفاده نباشد، گفت: در اثر پايين رفتن سطح منابع آبي، خسارات عديده‌اي به كشور وارد مي‌شود، از جمله مي‌توان به از بين رفتن سالانه ۸هزار هكتار از  باغات اشاره كرد كه زيان عمده آن شامل جامعه خواهد شد. 

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در برخي دشت‌ها فروچاله، و در برخي ديگر فرونشست و در برخي دشت‌ها نيز در پهنه بيشتر شاهد نشست زمين هستيم، اذعان داشت: سالانه دشت رفسنجان ۳۰سانتي‌متر، دشت كرمان ۲۰سانتي‌متر و دشت زرند ۲۵ سانتي‌متر نشست دارند. وي با بيان اينكه فرونشست دشت تهران از ۱۷ سانتي‌متر در سال ۸۷ به ۳۶ سانتي‌متر در سال ۹۲ رسيده است، تصريح كرد: بالاترين ركورد فرونشست در جهان، مربوط به تهران با روزي يك ميلي‌متر است كه از اين جهت مي‌توان دشت تهران را طلايه‌دار نشست زمين در كشور دانست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار