کد خبر: 883674
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی مطرح کرد
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: یکی از ظرفیت های ویژه استان قریب به 1200 روستاست که می تواند بهصنعت گردشگری کمک ‌کند، تکیه به زیبایی ها و تولیداتی چون کشمش، پسته، انار و لوبیاست که محصولاتی با برند استان مرکزی در سطح بین المللی هستند.

سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از زیر مجموعه های توریسم، گردشگری کشاورزی است که گردشگران با محیط کشاورزی، مزارع و گلخانه ها ارتباط برقرار می کنند و به خاستگاه اولیه خود که همان روستاست بر می گردند.

گردشگری کشاورزی یکی از انواع توریسم است که امروزه می توان به عنوان یک کلاس درس زنده و رو به رشد از آن یاد کرد. حضور گردشگران در بازدید از مزارع، گلخانه ها و باغات در جوامع روستایی و درک فرایند تولید مواد غذایی ارگانیک می تواند امید بخش این موضوع باشد که این برنامه به صورت تخصصی و جامع و با برنامه ریزی درست وارتباط با زندگی روستایی و جوامع محلی صورت پذیرد تا شاهد احترام بیشتر بشر به طبیعت و فرهنگ بومی شود.

وی افزود: هم‌ اکنون رویدادهایی با هدف آشنایی گردشگران از برداشت انگور در روستای هزاوه و شهرستان خنداب، برداشت انار در ساوه و پسته در زرندیه برگزار می شود، اما ظرفیت گردشگری استان کشاورزی بیش از این است و مزارع برداشت زعفران و کندو های عسل خمین، تنها یک نمونه از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان در این زمینه به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی در ادامه گفت: گردشگری روستایی را در واقع باید نوعی از گردشگری پایدار دانست و حضور گردشگران به تقویت زندگی روستایی، ارتقای سطح زندگی آنها، افزایش توان مالی جوامع روستایی و بهبود اوضاع اقتصادی و حفظ محیط و فرهنگ روستایی یاری رساند.

وی افزود: دفاتر خدمات مسافرتی، برنامه‌هایی را به عنوان طبیعت‌گردی و روستاگردی برگزار می کنند که بازدید از مزارع و باغات کشاورزی نیز صورت می‌گیرد ولی متاسفانهبه صورت تخصصی مورد توجه قرار نگرفته و تنها به بازدید از مزارع اکتفا شده است. گردشگری کشاورزی می‌تواند به عنوان یک برنامه منسجم در روستاها اجرایی شود که بااین رویکرد سبب اشتغال و مهاجرت معکوس و ایجاد درآمد می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار