کد خبر: 883445
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
ارز تمام محاسبات اقتصادي را به هم مي‌زند
در حالي كه بودجه‌ريزي غلط و وابستگي بودجه به نفت و قيمت ارز و منافع عده‌اي از اعضاي اتاق بازرگاني، پيوسته بهاي ارز را در كشور بالا برده است، رئيس كل بانك مركزي گفت: در پايان سال ميلادي يك فشاري روي بازار وجود دارد و تأثيري بر افزايش نرخ ارز مي‌گذارد كه پس از پايان سال ميلادي كاهش مي‌يابد. من فكر مي‌كنم اين هم از اين قاعده تبعيت مي‌كند. 
ولي‌الله سيف رئيس كل بانك مركزي صبح ديروز در حاشيه نشست هيئت‌دولت و در جمع خبرنگاران در مورد قيمت حبابي سكه و ارز در بازار گفت: يكي از مباحث اساسي در بانك مركزي، پايش آرامش بازارهاست. وي ادامه داد: بازار ارز و سكه شاخصي است از لحاظ بانك مركزي كه نشان‌دهنده بخش‌هاي اقتصادي است، روند چند سال گذشته قيمت ارز را كه مرور مي‌كنيم مي‌بينيم عموماً در پايان سال ميلادي يك فشاري روي بازار وجود دارد و تأثيري بر افزايش نرخ ارز مي‌گذارد كه پس از پايان سال ميلادي كاهش مي‌يابد. من فكر مي‌كنم اين هم از اين قاعده تبعيت مي‌كند.

سيف با تأكيد بر اينكه بانك مركزي روند نرخ ارز را پايش مي‌كند، خاطرنشان كرد: خوشبختانه بازار ارز از چنان ثباتي برخوردار است كه تحت تأثير هيچ‌گونه هيجان و التهابي قرار نمي‌گيرد. مشاهده كرده‌ايد به‌رغم اتفاقاتي كه در سطح بين‌المللي در گذشته افتاده است، بازار ما هيچ تأثيري نگرفته و با ثبات و آرامش مسير خود را مي‌رود. 

رئيس بانك مركزي در مورد نرخ سكه گفت: به هيچ‌وجه قيمت طلا تغيير نكرده است و از قيمت‌هاي بين‌المللي تبعيت مي‌كند اما بين قيمت طلا و سكه يك حبابي ايجاد شده كه روزهاي اول از طريق بانك ملي و الان بانك كارگشايي اقداماتي انجام شد كه الان دارد به سمت تخليه آن حباب مي‌رود، به هيچ‌وجه منطقي وجود ندارد كه چنين حبابي وجود داشته باشد. وي بيان داشت: ذخاير طلايي كه بانك مركزي دارد اجازه نمي‌دهد بازار سكه قيمت غيرمنطقي پيدا كند، به نظرم الان در شرف تخليه آن حبابي هستيم كه مشاهده شده است، تا حدي كه آن حباب تخليه شود، روند كاهشي ادامه پيدا مي‌كند. 

به گزارش «جوان» وابستگي بودجه دولت به نفت و ارز موجب شده تا در مواقع كسري بودجه بهاي ارز به شكل خودكار افزايش يابد. در حالي كه بودجه‌ريزي غيرعملكردي و عملياتي، ريخت‌و پاش‌هاي قابل ملاحظه و تكانه‌هاي نفتي باعث شده است تا پيوسته بهاي ارز در ايران جهت تأمين كسري بودجه دولت جهش يابد و همين امر به‌طور مستقيم روي واردات و توليد تورم اثر گذارد. از اين‌رو بودجه دولت بايد سامان يابد تا تكانه‌هاي نفتي و ارزي محاسبات اقتصادي ايران را به‌هم نريزد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار