کد خبر: 882837
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر: ماده مخدر دستمال با قيمت هزار تومان دهها برابر حشيش اعتيادآور است
خبر چند هفته اخير شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي مبني بر خريد‌و‌فروش مخدر «دستمال» سرانجام از سوي سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر تأييد شد. ماده مخدري كه گفته مي‌شود خطرات و عوارض مخدر صنعتي NPSآن دهها برابر بيشتر از حشيش است و اثرات تخريبي آن هم بالاتر است. 

تغيير ماهيت مواد‌مخدر صنعتي و شكل و الگوي مصرف آن هرازگاهي در جامعه شيوع يافته و اين چرخه همچنان در حال تكرار است. به دنبال انتشار اخباري مبني بر فروش و توزيع دستمال‌هاي اعتيادآور در مترو با قيمت هزار تومان در شبكه‌هاي اجتماعي سرانجام منابع مطلع با ارائه توضيحاتي خبر توزيع دستمال‌هاي اعتيادآور را تأييد كردند. در اين زمينه، سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره مخدر جديدي تحت‌عنوان دستمال اظهاركرد: آنچه در فضاي مجازي و سايت‌ها منتشر شده حكايت از نوعي مواد روانگردان جديد درگروه NPSها يا نيوسايكو اسيدها دارد كه به نام دستمال مشهور شده است.  

پرويز افشار با بيان اينكه عمده تركيبات اين مواد صنعتي جديد تركيبات محركي است، اظهار كرد: اثرات اين مواد نيز از اثرات محرك‌هاي قديمي‌تر مانند آمفتامين‌ها و متافتامين‌ها بيشتر است و اثرات تخريبي آن هم بالاتر است. به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين مواد از دسته كانابينوئيدهاي صنعتي است؛ موادي كه از نظر ساختار شبيه ماري‌جوانا است، اما مانند ماري‌جوانا، علف، گرس و حشيش كاشتني نيست، بلكه موادي است كه در آزمايشگاه سنتز مي‌شود و اثرات توهم‌زايي و تخريبش از حشيش خيلي بيشتر است و اثرات تخريبي‌اش هم شديدتر است.  افشار با بيان اينكه در حال حاضر اين مواد در اندازه‌اي نيست كه اندازه حشيش فراگيري داشته باشد، تصريح كرد: اما آينده تغيير الگوي مصرف در دنيا بيشتر به سمت‌و‌سوي اين مواد است و مردم بايد در جريان باشند اين مواد در قالب دستمال، قرص و اسپري عرضه مي‌شود و حتي ممكن است اين مواد در آينده بيشتر در قالب عطريات و بخور مصرف شود كه بايد مراقب اينها باشيم.  وي راجع به آمار كشفيات اين مواد نيز گفت: كشفيات تجاري نداشتيم اما در حد مصرف شخصي يا كمي بيشتر از آن بوده است.

افشار در مورد اينكه آيا مدت زمان تعيين شده براي مرگ افراد پس از مصرف اين مواد صحيح است يا خير؟ گفت: شواهدي در خصوص اينكه طي شش ماه يا يك سال فرد را از پا مي‌اندازد، وجود ندارد، اما معمولا اين مواد اثرات توهم زايي شديد دارند و هرچه مقدار مصرفش بيشتر باشد، توهم بيشتر خواهد بود و در بلند مدت بدبيني   را به فرد اضافه مي‌كند.  سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينكه NPSها بسيار خطرناكند، افزود: اين مواد ممكن است حتي با يك بار مصرف، اعتياد ايجاد كنند و مطلقا از مصرف آن پرهيز شود. ان پي اس‌ها ممكن است هرنوعي داشته باشد، مصرفي، تزريقي و. . . اما اين نوع كه تحت نام دستمال ديده شده به‌وسيله سيگار مصرف مي‌شود. مواد مخدر صنعتي هر روز چهره جديدي به خود مي‌گيرد، اما ظاهراً خبري از مبارزه جدي با اين مواد مخدر نيست. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار