کد خبر: 882790
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
موفقيت‌هاي محور مقاومت مقامات ارشد غربي و منطقه‌اي را به گستاخي عليه ايران كشانده است
از نتايج مبرهن پيروزي خط مقاومت بر گروه تروريستي تكفيري داعش بعد از شش سال مبارزه، عصبانيت محور غربي– عربي و تشديد موضع‌گيري مقامات اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران است و مقامات عربستان سعودي براي جبران شكست‌هاي پياپي در مقابل محور مقاومت تصميماتی سراسيمه و احساسي را اتخاذ كرده‌اند.
محمد اسماعیلی

از نتايج مبرهن پيروزي خط مقاومت بر گروه تروريستي تكفيري داعش بعد از شش سال مبارزه، عصبانيت محور غربي– عربي و تشديد موضع‌گيري مقامات اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران است و مقامات عربستان سعودي براي جبران شكست‌هاي پياپي در مقابل محور مقاومت تصميماتی سراسيمه و احساسي را اتخاذ كرده‌اند. 

نزدیکی عربستان به رژيم صهيونيستي كه در مسير همكاري استراتژيك قرار گرفته مسئله‌اي است كه پيش از اين عربستان سعودي از علني شدن آن ابا داشت و امروز از مخالفت افكار عمومي جهان اسلام ناراحتي به خود راه نمي‌دهد. 

افزايش لفاظي‌ها و موضع‌گيري پرخاشگرايانه مقامات غربي و عربي عليه جمهوري اسلامي ايران و رهبران ارشد كشور دليل مشهود اين عصبانيت است تا جايي كه اشپيگل هفته اخير در همين باره مي‌نويسد: «حكام سعودي دريافته‌اند امريكا منطقه را ترك خواهد كرد، به همين خاطر محمد بن سلمان به دنبال احياي رابطه با قدرت اول نظامي و اقتصادي منطقه است؛ اسرائيل.»
  
عصبانيت مقامات غربي و منطقه‌اي 
تلاش مستمر امريكا، فرانسه، انگليس و آلمان همگام با مقامات عربستان سعودي برای پرونده‌سازي عليه ايران جهت ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل به بهانه اصابت موشك يمني به فرودگاه رياض نيز از جمله مصاديق ديگري است كه نشان مي‌دهد محو داعش از تحولات منطقه‌اي، دشمنان جمهوري اسلامي ايران را به شدت نگران كرده و آنها را در مسيري قرار داده كه براي جبران شكست‌هاي خود عليه جمهوري اسلامي ايران دست به هزينه‌سازي سياسي– نظامي بزنند. اين در حالي است كه رسانه اسپوتنيك در همين باره گزارش مي‌دهد: « برخلاف ادعاهاي ائتلاف رياض مبني بر ايرانی بودن موشك يمني كه به سوي فرودگاهي در رياض شليك شد، گزارش محرمانه سازمان ملل، هرگونه ارتباط اين حمله با ايران را رد كرده است.»
گزارش محرمانه سازمان ملل در حالي است كه فرانسوي‌ها در طول دو هفته گذشته فراتر از تحركات امريكا براي جنجال‌سازي بين‌المللي عليه فعاليت‌هاي دفاعي ايران، در همان ساعات نخستي كه خبر اصابت موشك يمني به فرودگاه رياض رسانه‌اي شد، آن را به ايران نسبت داده و خواهان ارجاع پرونده كشورمان به سازمان ملل شده بودند. 
فارین پالیسي نيز همانند بسياري از رسانه‌هاي معتبر دنيا ايران را برنده بسياري از تحولات منطقه‌اي و دشمني‌هايي كه عربستان عليه ايران به راه انداخته مي‌داند، به طوري كه در يكي از شماره‌هاي اخير خود مي‌نويسد: «ايران و عربستان در كشورهاي منطقه روياروي يكديگر قرار دارند و ايران برنده اين رويارويي‌هاست.»  عربستان سعودي در حالي به پشتيباني كشورهاي غربي به افزايش دشمني‌ها با ايران و توسعه روابط با رژيم صهيونيستي( با هدف چيره شدن بر جمهوري اسلامي ايران) پرداخته كه بعد از 2/5 سال از حمله نظامي به شهرهاي يمن و كشتار زنان و كودكان هنوز نتوانسته اهداف حداقلي خود در اين كشور را رنگ تحقق ببخشد و عامل ناكامي‌هاي خود در اين كشور را نيز ايران معرفي مي‌كند. 
  
عصبانيت امريكا اين بار در بيانيه كاخ سفيد
در بحبوحه عصبانيت عربستاني‌ها از عدم‌نتيجه‌بخش بودن حمله‌هاي 2/5 ساله به شهرهاي يمن، امريكا نيز همچنان تلاش مي‌كند حمايت‌هاي خود از عربستان را كه با هدف تضعيف كشورمان صورت مي‌گيرد، منقطع نكند، كمااينكه روز گذشته كاخ سفيد بيانيه‌اي را روي خروجي سايت رسمي خود (whitehouse. gov) قرار داده و تلاش كرده همچنان ايران را متهم اصلي كشتار زنان و مردان بي‌گناه يمن معرفي كند، اين در حالي است كه طي ماه‌هاي اخير جنايات عربستان از جمله كشتار شهروندان غيرنظامي و بحران‌زايي در زمينه مواد غذايي و دارويي سطح انتقادات عليه اين كشور را به برخي از مجامع بين‌المللي نيز رسانده است.

امريكا بدون اشاره به جنايات عربستان و بدون آنكه از اين كشور به صورت قاطع بخواهد تا كشتار مردم بي‌دفاع را متوقف كند تلاش كرده تظاهر به دلسوزي كند و در نهايت ايران را عامل وقايع غيرانساني يمن نشان دهد: « اجراي كامل و فوري اقدامات اعلام شده، گام نخست است تا اطمينان حاصل شود كه مواد غذايي، دارو و سوخت به مردم يمن مي‌رسد و سازمان‌هاي امدادرساني كه در خط مقدم براي كاهش اين بحران انساني هستند، مي‌توانند به فعاليت‌هاي حياتي خود برسند. ما منتظر گام‌هاي بعدي هستيم تا ورود نامحدود كالاها و كمك‌هاي انسان‌دوستانه و پزشكي را از همه بنادر به نقاط مورد نياز در يمن شاهد باشيم.»
 هيل سايت رسمي كنگره ايالات متحده هم در مطلبي تحت عنوان «كاخ سفيد تصميم عربستان براي كاهش محاصره يمن را تحسين كرد» ضرورت دشمني با ايران را بار ديگر مورد تأكيد قرار داده و اين بخش از بيانيه كاخ سفيد را مورد توجه قرار مي‌دهد: «ما همچنان به حمايت از عربستان‌سعودي و متحدانمان در حاشيه خليج [فارس] براي مقابله با تهاجمات سپاه پاسداران ايران و نقض آشكار قوانين بين‌المللي، متعهد هستيم.» بخش ديگري از بيانيه كاخ سفيد كه تماماً اتهام‌افكني عليه ايران و سپاه پاسداران است، اشاره مي‌كند‌: «شورشيان حوثي با حمايت سپاه پاسداران ايران از سيستم‌هاي موشكي بي‌ثبات كننده براي حمله به اهدافي در عربستان سعودي استفاده كرده‌اند؛ سيستم‌هاي موشكي كه پيش از جنگ با عربستان در يمن موجود نبوده است.»

امريكا اين بار نيز به بهانه جنگ غيرانساني عربستان عليه مردم يمن تلاش كرده ايران را به عنوان ناقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت معرفي كند؛ رويه‌اي كه در گذشته نيز انجام داده و در طول ماه‌هاي اخير و به خصوص پس از توافق هسته‌اي گستردگي قابل توجهي به خود گرفته است. كاخ سفيد در حالي در اين بيانيه مي‌آورد: « جامعه بين‌المللي بايد گام‌هاي لازم را بردارد تا حكومت ايران را در برابر نقض مكرر قطعنامه‌هاي 2216 و 2231 شوراي امنيت سازمان ملل پاسخگو قرار دهد و اين در حالي است كه سپاه پاسداران ايران از بحران انساني يمن براي پيشبرد بلندپروازي‌هاي خود در منطقه استفاده مي‌كند» كه مقامات ارشد كشور روسيه بارها چنين ادعایي را رد و خلاف واقعيت دانسته‌اند. 
    
تضعيف محور مقاومت هدفي دست‌نيافتني
آنچه مشهود است اين موضوع مي‌باشد كه نظام سلطه با همراهي كشورهاي منطقه‌اي از جمله عربستان، قطر، تركيه و اردن تصور مي‌كردند با تشكيل گروه مخوف داعش و حمايت‌هاي سياسي، ديپلماتيك، مالي و لجستيك مي‌توانند محور مقاومت را تضعيف و قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران را تحديد كنند؛ هدفي كه بعد از شش سال درگيري‌هاي فشرده در سوريه و عراق نه تنها به دست نيامد بلكه منجر به آن شد كه محور مقاومت تقويت و جمهوري اسلامي ايران را برنده تحولات منطقه‌اي نشان دهد. حال در چنين شرايطي طبيعي است كه مقامات غربي و منطقه‌اي براي فرافكني از شكست به بيانيه‌هاي ضدايراني و سخنراني‌هاي پرخاشگرايانه عليه جمهوري اسلامي ايران روي بياورند تا از درد ناشي از شكست بکاهند و پرونده‌هاي ديگري را عليه جمهوري اسلامي ايران در مجامع جهاني بازگشايی کنند. 

اين عصبانيت را مي‌توان از تئوري كنث پولاك عضو مقيم انديشكده اِمريكن اِینترپرايز و مدير برنامه دفاع و امنيت انديشكده ميدل ايست كه در وال استريت ژورنال به چاپ رسيده و در آن به نحوه مقابله با قدرت منطقه‌اي ايران پرداخته و پيشنهادهايي را به دولت ايالات متحده مطرح كرده است، درك كرد. وي در بخشي از مطلب خود مي‌نويسد: «ايران نمي‌تواند سقوط رژيم اسد را برتابد و موقعيت پيروز حزب‌الله در سوريه را از دست بدهد.
 
واشنگتن مي‌تواند از اين فرصت استفاده كند تا كمك مخفيانه به شورشي‌هاي سوريه را افزايش دهد تا تلاش كنند در طول زمان، دمشق و حاميان ايراني‌اش را شكست دهند... در عراق هستند افرادي كه نمي‌خواهند در زير سايه ايران زندگي كنند. كمك به آنها همان سرمايه‌گذاري عمده امريكا پس از حذف داعش است. اين كمك‌ها مي‌تواند باقي مانده نيروهاي نظامي امريكا و كمك اقتصادي چشمگير جهت تقويت قهرمانان آشتي سياسي باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار