کد خبر: 882648
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
محمد بن سلمان از نتیجه بخش بودن بازجویی‌ها در هتل ریتزکارلتون خبر داد
ولیعهد عربستان: به متهمان دو پیشنهاد دادیم اول اینکه برای آنها پرونده جنایی تشکیل دهیم و یا اینکه آنها مصالحه دوستانه را قبول کنند
بیش از 200 شاهزاده، تاجر و مقام‌های پیشین سعودی كه از سه هفته قبل به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تحت بازجویی هستند، قبول كرده‌اند به جای دادگاهی شدن، بخشی از ثروت خود را به حكومت بدهند؛ رقمی كه به گفته محمد بن سلمان حدود 100 میلیارد دلار است ولی منابع غیررسمی این رقم را 194 میلیارد دلار برآورد كرده‌اند. منابع غربی دیروز برای اولین بار فاش كردند كه این حجم از مصادره اموال و دارایی‌ها، با به كار‌گیری مأموران بازجویی از بخش امنیت خصوصی امریكا ممكن شده است. 

به گزارش «جوان»، محمد بن سلمان در گفت‌وگو با روزنامه امریكایی نیویورك‌تایمز گفته كه شاهزادگان، تجار و مقام‌های سابق سعودی كه از حدود سه هفته قبل به اتهام فساد در هتل مجلل ریتز كارلتون ریاض تحت بازجویی هستند، در ازای محاكمه نشدن‌، حدود 100 میلیارد دلار از دارایی و اموال‌شان را به حكومت سعودی داده‌اند. محمد بن سلمان به نیویورك‌تایمز می‌گوید:‌« ما همه اسناد و مدارك را به آنها نشان دادیم و بعد از اینكه آنها این اسناد را خواندند، 95 درصدشان راه مصالحه پیش از دادگاه را پذیرفتند.»  ‌البته محمد بن سلمان گفته كه یك درصد از شاهزادگان و مقام‌های سعودی متهم نیز‌، رفع اتهام شده‌اند و 4 درصد دیگر هم خواستار این شده‌اند كه به اتهامات‌شان در دادگاه صالحه رسیدگی شود.   

شفاف‌سازی بن سلمان درباره دستگیری‌های اخیر، سه هفته بعد از دستگیری و بازجویی بیش از 200 تن از شاهزادگان به اتهام فساد انجام شده است.  شاخص‌‌‌‌ترین فرد بازداشت‌شده ولید بن‌طلال است که بزرگ‌ترین امپراطوری اقتصادی جهان را مدیریت می‌کند. ثروت این شاهزاده 18 میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد شده و سهامدار عمده شرکت‌‌‌‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک امریکاست. ولیعهد عربستان می‌گوید:‌« حدود 100 میلیارد دلار از طریق کمپین مبارزه با فساد به خزانه دولت بازخواهد گشت و این مقداری است که به خاطر فساد این افراد به هدر رفته بود.» ‌سلمان افزود:‌« نتایج تحقیقات به همه بازداشت‌شدگان ارائه شده است. ما دو پیشنهاد را با آنها مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که این تحقیقات به محاکم قضایی ارجاع و پرونده‌های جنایی برای آنها تشکیل شود و پیشنهاد دوم این بود که آنها وارد مصالحه دوستانه با دولت شوند و جالب این است که 95درصد از متهمان، گزینه دوم را ترجیح دادند.»
   
روش اعتراف‌گیری
تقریباً یك روز بعد از انتشار گفت‌وگوی محمد بن سلمان با نیویورك تایمز، شبكه «بی‌بی‌سی» ویدئویی از داخل هتل پنج ستاره که گفته می‌شود به بازداشتگاه شاهزادگان و مقام‌های سابق و کنونی عربستان سعودی تبدیل شده، منتشر کرده است. طبق ادعای «بی‌بی‌سی»، «لیس دوسِت»، خبرنگار این رسانه دولت انگلیس اولین خبرنگاری است که مقام‌های عربستان سعودی به وی اجازه دسترسی به هتل پنج ستاره «ریتزکارلتون‌» در ریاض، پایتخت عربستان سعودی را داده‌اند.

این زندان مجلل دست‌کم ۱۱ شاهزاده‌ عربستانی را در خود جای داده است. «دوست‌» می‌گوید با اسکورت پلیس، وارد «ریتزکارلتون‌» شده؛ هتلی که اکنون به زندانی مجلل برای شاهزادگان عربستانی تبدیل شده است.  او می‌گوید: «در حال حاضر کسی بدون اجازه رسمی مجاز به ورود به اینجا -که یکی از مشهور‌‌‌ترین هتل‌های دنیا است- نیست.» همزمان با این گزارش بی‌بی‌سی، روزنامه دیلی‌میل برای اولین بار اطلاعاتی را فاش كرده که تا حدی نشان می‌دهد شاهزادگان سعودی به چه روشی مصالحه 100 میلیارد دلاری حكومت عربستان را قبول كرده‌اند. منابع مطلع به روزنامه دیلی‌میل گفته‌اند كه محمد بن سلمان به كمك گروهی از مزدوران امریكایی‌، افرادر تحت بازجویی را تحت شكنجه قرار داده است. یك منبع درباره بازجو‌‌‌ها به دیلی‌میل گفته است:‌« آنها (مزدوران) آنها را می‌زنند، شكنجه می‌كنند، كتك شان می‌زنند و به آنها ناسزا می‌گویند.

آنها می‌خواهند كه بازداشت شدگان  را تحقیر كنند.»‌ پیش از این دیلی میل و شبكه‌های اجتماعی و همچنین میشل عون رئیس‌جمهور لبنان گفته بودند مزدورانی كه از شاهزادگان و دیگر افراد تحت بازداشت در هتل...  اعتراف‌گیری می‌كنند، مربوط به شركت خصوصی امریكایی بلك واتر هستند‌، هرچند این شركت الان دیگر تحت این نام وجود ندارد و با نام «آكادمیك» فعال است. اگرچه محمد بن سلمان رقم دریافت شده از افراد تحت كنترل را 100 میلیارد اعلام كرد، ولی منابع به دیلی میل گفته‌اند كه بیش از 194 میلیارد دلار از طریق مصادره دارایی‌ها و حساب‌های بانكی آنها به دست دولت عربستان افتاده است. به نوشته دیلی میل، محمد بن سلمان برای بازجویی از بازداشت شدگان در هتل ریتز كارلتون، از نیروهای امنیتی متعارف عربستان استفاده نمی‌كند: «همه نیرو‌‌‌هایی كه مسئول (بازجویی) هستند، وابسته به نیروهای امنیتی خصوصی هستند، زیرا محمد بن سلمان، نمی‌خواهد از افسرانی استفاده كند كه همه عمر خود را به این شاهزادگان بله قربان می‌گفته‌اند.»

این منبع كه خواسته نامش فاش نشود گفته است:‌ «در بیرون هتل شما خودروهای امنیتی مربوط به نیروهای ویژه سعودی را می‌بینید ولی همه آنهایی كه داخل هتل هستند، مربوط به یك شركت امنیتی خصوصی هستند. همه این نیرو‌‌‌ها از ابوظبی آورده شده‌اند.»‌ این منبع گفته كه برخی اعتراف‌گیری‌‌‌ها را هم خود بن سلمان انجام می‌دهد:«وقتی كه یك موضوع خیلی بزرگ و مهم است، خود او از آنها بازپرسی می‌كند.»‌ به گفته این منبع، محمد بن سلمان خیلی با مهربانی با آنها صحبت می‌كند و وقتی كه او اتاق (بازجویی) را ترك می‌كند،آنها (بازجوها) كار خودشان را ادامه می‌دهند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
از نظر مطالعات تاریخ تطبیقی وضعییت عربستان شبیه اواخر دوره قاجار هاست واین اقا دارد نقش رضا قلدر را بازی میکند.این نسخه قدیمی روتچیلد ها بظاهر که در کوتاه مدت شاید افاقه هم بکند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار