کد خبر: 882483
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
تقریباً سه هفته پس از استعفای ناگهانی سعد حریری به لبنان بازگشت و همانطور که انتظار می‌رفت استعفای خود را پس گرفت. هرچند به نظر می‌رسد حریری با توجه به اینکه بعضی از اعضای خانواده‌اش همچنان در گروگان ریاض قرار دارند با احتیاط رفتار می‌کند.
سعد حریری شب سه‌‌‌‌شنبه وارد بیروت شد. بازگشت او به کشور به صورت زنده از شبکه تلویزیونی لبنان پخش شد. سعد حریری در نخستین اقدام بر سر مزار پدرش رفیق حریری رفت که در سال ۲۰۰۵ ترور شده بود.  حریری روز چهار‌‌‌شنبه و همزمان با جشن استقلال ملی لبنان اعلام کرد فعلاً استعفایش از مقام نخست‌وزیری را بنا به درخواست میشل عون، نگه داشته است. سعد حریری در سخنانی که بعد از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهور و نبیه بری، رئیس پارلمان ایراد کرد، گفت: امیدوارم در مذاکراتی که با رئیس‌جمهور و دیگر رهبران سیاسی لبنان خواهیم داشت بتوانیم راهی برای برون‌رفت از این شرایط بیابیم. حریری ادامه داد: امروز رئیس‌جمهور از من خواست استعفای خود را به تأخیر بیندازم و من این درخواست را قبول کردم تا درباره انگیزه‌‌‌‌ها و دلایل آن گفت‌وگو کنیم.

امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد. کاخ بعبدا بعد از دیدار سه‌جانبه حریری با نبیه بری،‌رئیس پارلمان و میشل عون‌، رئیس‌جمهوری لبنان به العهد گفت، حریری در خلوت دو نفره‌ با میشل عون وی را در جریان دلایل واقعی خود برای استعفا قرار داده است. این منابع گفتند دولت همچنان به قوت خود باقی است و هیچ دلیلی برای تشکیل نشدن جلسات وجود ندارد.  سعد حریری حدود سه هفته پیش به صورت ناگهانی به ریاض رفت و با اعلام استعفای خود را همه را غافلگیر کرد. البته خیلی زود مشخص شد که حریری تحت اجبار سعودی‌‌‌‌ها مجبور به استعفا شده و به نوعی تحت بازداشت خانگی قرار داشته است. مقامات لبنانی با اتخاذ سیاست متحد و دیپلماسی فعال سعودی‌‌‌ها را مجبور کردند اجازه بازگشت سعد حریری را به بیروت بدهند.

در همین حال،‌ امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت سه تن از مقامات عالی‌رتبه خارجی بودند که تلاش داشتند این بحران را با کم‌‌‌ترین هزینه برای لبنان و منطقه حل و فصل کنند.  باوجود بازگشت سعد حریری به لبنان اما بعضی از اعضای خانواده او همچنان در عربستان باقی مانده‌اند؛ مسئله‌ای که ناظران آن را نوعی گروگانگیری می‌دانند تا بدین طریق نخست‌وزیر لبنان را تحت فشار بگذارند. در همین راستا حریری در آستانه بازگشت به لبنان در گفت‌وگو با مجله «‌الرجل‌» بار دیگر به بدگویی از ایران و ستایش عربستان پرداخت. وی در تملق از عربستان و ولیعهد آن گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درایت دارد و کمتر رهبری در جهان چنین دیدگاه و درایتی دارد که چالش و مشکل را ببیند و در جهت رفع این چالش عمل کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
0
0
سعد حریری " اگر درایت کافی داشتید " چنین روزی را به عنوان گروگان سعودی ها " برایخود وخانواده خود تجسم می کردید " حاضر نمی شدید پست نخست وزیری عاریه ای از طرف سعودی ها را " درلبنان به دونه اختیارات لازم " پذیرا شوید " تا اکنون خود وخانواده حود را دراین بن بست عظیم قرار ندهید " تا انقدر خود را خوار وخفیف کنید " که بلاجبار از فردی که چنین وضعیت ناخوشایند و اسفباری را که برایت ایجاد کرده " تعریف و تمجید کرده " اورا با درایت بدانید " البته بن سلمان در مقابل بی تدبیری شما در قبول باصطلاح نخست وزیری لبنان " اما به عنوان غلام حلقه به گوش بن سلمان " مسلما فردی با درایت " به حساب می اید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار