کد خبر: 882453
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
بدون حاشيه و در سکوت کارهاي بزرگي را پيش مي‌برند، فعاليت‌هايي که اگر يک‌دهم آن را يک نهاد ديگر انجام مي‌داد به اندازه 10 برابر براي آن رپرتاژ رسانه‌اي مي‌رفت، اما
سعيد احمديان
بدون حاشيه و در سکوت کارهاي بزرگي را پيش مي‌برند، فعاليت‌هايي که اگر يک‌دهم آن را يک نهاد ديگر انجام مي‌داد به اندازه 10 برابر براي آن رپرتاژ رسانه‌اي مي‌رفت، اما اينجا به‌رغم خدمت بزرگي که انجام مي‌شود، خبري از هياهوهاي معمول برخي نهادها و سازمان‌ها نيست. صحبت از فعاليت‌هاي عظيم بسيج در عرصه ورزش است، مانند تمام بخش‌هاي ديگر در ورزش هم بسيج سال‌هاست ورودي جدي و تأثيرگذاري داشته و توانسته منشأ خدمات بزرگي براي ورزش کشورمان باشد. خروجي رصد فعاليت‌هاي بسيج در ورزش ايران نشان مي‌دهد اين نيروي مردمي دست روي نقطه ضعف و خلأهايي که در ورزش کشور وجود دارد، گذاشته و سعي در پر کردن اين کاستي‌ها دارد. 

تنها يک مرور کوتاه به فعاليت‌هاي بسيج در ورزش دستاوردهاي بزرگي پيش‌رويمان مي‌گذارد و نشان مي‌دهد که اين نهاد توانسته بدون اينکه کارهايش را در بوق و کرنا کند، چراغ خاموش در حال انجام برنامه‌هاي گسترده در عرصه ورزش کشورمان باشد، فعاليت‌هايي که نسبت به ساير نهادهايي که به صورت طبيعي متولي اصلي ورزش کشور هستند هم پيشي گرفته و نشان از تمرکز و برنامه‌هاي هدفمند بسيج در ورزش دارد، عرصه‌اي که با توجه به اينکه گستره زيادي از جمعيت کشور را دربر مي‌گيرد، مي‌تواند زمينه‌ساز ايجاد نشاط و شادابي در عرصه همگاني ورزش کشور و تربيت قهرمانان در زمينه ورزش قهرماني باشد. ورود به عرصه زيرساخت‌هاي ورزشي و همچنين ورزش پايه در کنار توجه به مباحث فرهنگي و ارزشي در برنامه‌ريزي که براي ورزشکاران صورت مي‌گيرد، مهم‌ترين اهدافي است که بسيج در سال‌هاي اخير داشته و توانسته در اين بخش‌ها موفقيت‌هاي بزرگي کسب کند. 

کمبود اماکن و سالن‌هاي ورزشي همواره يکي از دغدغه‌هاي جوانان و ورزشکاران در نقاط مختلف کشورمان بوده، دغدغه‌اي که بسيج با دست گذاشتن روي آن در کمتر از پنج سال توانسته 3 هزار سالن در استان‌هاي مختلف و حتي در دورترين شهرها و مناطق محروم کشورمان احداث و ظرفيت بزرگي را به ورزش کشور در حوزه زيرساخت‌ها اضافه کند تا مشکل خيل عظيمي از ورزشکاران و جوانان علاقه‌مند به ورزش را برطرف کند. بديهي است با توجه به نقش ورزش در کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، ساخت اين تعداد سالن به‌طور قطع مي‌تواند قدم بزرگي در اين مسير باشد و معضلاتي که جامعه جوان کشور با آن درگير است را به حداقل برساند. يکي ديگر از کارهاي بزرگ بسيج در ورزش، ورود جدي به رده‌هاي پايه و استعداديابي است، موضوعي که متأسفانه کمتر از سوي متوليان اصلي ورزش کشورمان مانند وزارت ورزش و فدراسيون‌ها جدي گرفته می‌شود. اين در شرايطي است که در ورزش دنيا براي پشتوانه‌سازي براي ورزش قهرماني، توجه به رده‌هاي پايه از مهم‌ترين اولويت‌هاي کشورهاي موفق در برنامه‌هايشان است، با اين حال اين مسئله مهم با توجه به اينکه پروسه‌اي زمانبر است و نتيجه آن در سال‌هاي بعد مشخص مي‌شود در کشورمان از سوي مسئولان يا مديران ورزشي‌‌ كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.

در چنين شرايطي بسيج با تأسيس پايگاه‌هاي استعداديابي در استان‌ها در رشته‌هاي مختلف با توجه به آمايش سرزميني که در اين زمينه صورت مي‌گيرد، توانسته گام بزرگي در بخش پشتوانه‌سازي براي آينده ورزش بردارد، مسئله‌اي که با برنامه‌ريزي علمي و همگام با دانش روز ورزش دنيا همراه است تا بيشترين بهره را به همراه داشته باشد. در سال‌هاي اخير خروجي‌هاي اين پايگاه‌هاي استعداديابي به تيم‌هاي ملي در رده‌هاي مختلف هم دعوت شده‌اند تا بسيج در اين زمينه به هدف بزرگي که در نظر داشته، برسد و خدمت بزرگي به آينده ورزش قهرماني کشور کند. 

علاوه بر ورود به بحث زيرساخت‌ها و همچنين رده‌هاي پايه، يکي ديگر از فعاليت‌هاي مؤثر و مهم بسيج در ورزش توجه به مسائل فرهنگي و اخلاقي در تربيت قهرمانان است، امري که بي‌توجهي به آن از سوي متوليان اصلي ورزش کشور سبب شده تا در برخي رشته‌هاي ورزشي، اتفاقات غيراخلاقي و ضدارزشي رخ دهد. با توجه به اين مسئله بسيج در ورود به عرصه ورزش کشور، اين مسئله مهم را از نظر دور نداشته و با توجه به تأکيد زيادي که در اين نيرو در اين زمينه وجود دارد، نکات مختلف فرهنگي و مذهبي را در کنار مباحث فني به ورزشکاران از سنين پايين آموزش مي‌دهد تا ورزش کشور مانند امروز کمتر گرفتار بي‌اخلاقي باشد. با وجود چنين فعاليت‌هاي بزرگي که بسيج در ورزش کشور پي‌ريزي کرده، اما اين نيرو به گفته مسئولانش بدون مزد و منت و با يک روحيه جهادي همچنان چراغ خاموش به برنامه‌هايش در ورزش ادامه مي‌دهد و برخلاف برخي متوليان اصلي ورزش اهل هياهو نيست و جهادگران عرصه ورزش اصل را بر خدمت گذاشته‌اند، خدمتي که بي‌نياز از هياهوهاي رسانه‌اي است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار