کد خبر: 881451
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور :
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌های فناوری و همین استارت آپ‌ها هیچ‌کدام بچه پولدار نبودند، گفت: آینده فرزندان ما در جیب‌هایشان نیست بلکه در مغزهایشان است و این را می‌دانیم باید تبدیل ثروت و اقتصاد بکنیم و این اتفاقی است که باوجود نیروی انسانی نوآور و با اعتمادبه‌نفس به وجودمی آید.
سورنا ستاری  در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی رینوتکس، بابیان اینکه در حوزه فناوری‌های نو پیشرفته روند خوبی در استان شروع‌شده است، اظهار داشت: کشوری که یک صدسال یک اقتصاد نفتی را تجربه کرده برایش سخت بود تا اقتصاد را تغییر داده و جهت‌گیری اقتصاد را به سمت منابع انسانی و ثروت آفرینی تغییر دهد.

وی با تأکید بر اینکه برای چنین اقتصاد جدیدی با توجه به اینکه اقتصاد نفتی تغییر پیدا کرد نیاز به نیروهای جدیدی داشتیم، افزود: بحث‌های کارآفرینی سال‌های سال در کشور به‌واسطه اقتصاد نفتی سرکوب می‌شد و به فرزندان یاد می‌دادیم تا استخدام شوند و مفهوم آموزش در نظر همه فقط مدرک بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد:  اصولاً دانشگاهی که از 100 درصد هزینه‌اش را از دولت می‌گیرد خروجی آن‌هم تنها مدرک و انتظار استخدام در دولت بوده و در آن توانمندی و استعداد و نوآوری و اعتمادبه‌نفس دیده نمی‌شود این نیاز دارد به تغییر روش‌ها و نگرش در برخی مسائل دارد.

وی اضافه کرد: در سیستم نفتی معنی اشتغال یعنی اینکه باید پول داشته باشی تا شغل ایجاد کنی اما در اقتصاد جدید یعنی اینکه شما اول باید فردی را داشته باشید که اعتمادبه‌نفس، نوآوری و خلاقیت داشته باشد، این‌ها را جا انداختن در این اقتصاد خیلی سخت است.

ستاری بیان کرد: در حال حاضر  استارت آپ‌هایی که در حوزه خدمات در کشور شروع به کار می‌کنند نمونه‌های بسیار خوبی را ارائه  کرده‌اند و  بسیاری از این شرکت‌ها هفته‌ای بیش از 10 درصد فروش دارند این یعنی چیزی اقتصادی‌تر از سرمایه‌گذاری روی این جوانان خلاق و توانمند نیست.

وی خاطرنشان کرد: این اکو سیستمی است که باید در ایران استفاده شود، تنها سرمایه‌گذاری در این حوزه سودآورتر بوده و پول دولتی برای این‌چنین سیستمی مضر خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: پژوهش درآمدزا است برای بخش دانش صدقه نمی‌خواهیم، وقتی دانشگاهی هزینه خود را از طریق فروش پژوهش‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کرد سرمایه‌گذار دور دانشگاه جمع می‌شود و ساختمان‌های فروش توسعه پیدا می‌کنند، در بسیاری از شهرهای بزرگ چنین اتفاق‌هایی می‌افتد.

وی بابیان اینکه اگر می‌خواهید فرزندانتان را نگه‌دارید راهش همین است اضافه کرد: آینده استان در دست جوانان بوده و قطعاً در دست بخش معدن یا مسائل دیگر نیست چراکه معدن زمانی مؤثر می‌شود که دانش مشخصی برای بهره‌برداری از آن استفاده شود استخراج مواد خام در هیچ اقتصادی جواب نمی‌دهد، اقتصادهای بزرگ دنیا  هیچ‌کدام منبع محور نیستند و هیچ‌کدام بر اساس توانمندی‌های زیرزمینی شکل نمی‌گیرند.

ستاری گفت: در سال 2006 شرکت‌های بزرگ در دنیا شرکت‌های نفتی بودند، اما امروز شرکت‌هایی همچون مایکروسافت شرکت‌های بزرگ هستند، همه این مسائل در ایران اتفاق می‌افتد و به‌زودی شاهد استارت آپ‌هایی خواهیم بود که سودهای کلانی را به دست می‌آورند و به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل خواهند شد.

وی تأکید کرد: شرکت‌های فناوری و همین استارت آپ‌ها هیچ‌کدام بچه پولدار نبودند و از زیرزمین خانه ا بیرون آمده‌اند و اغلب جوانانی هستند که با اعتمادبه‌نفس و نوآوری حرکت کردند و وامی نگرفتند، سرمایه‌گذارها باید روی این جوانان سرمایه‌گذاری کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: فرزندان ما برای تنها برای گرفتن مدرک و استخدام و پشت میز ننشینی درس نمی‌خوانند بلکه درس می‌خوانند تا کارآفرینی و ارزش‌افزوده ایجاد کنند، استخدام و حقوق گرفتن یعنی اینکه نوآوری را در فرزندانمان از بین می‌بریم.

وی تأکید کرد: زندگی ارزشمندتر از نوآوری بشر نیست، روی هر موردی می‌شود قیمت گذاشت اما نوآوری بشر غیرقابل قیمت‌گذاری بوده، خوشبختانه در این بخش آذربایجان شرقی پتانسیل‌های فوق‌العاده و نیروی جوان و دانشگاه‌های فوق‌العاده‌ای دارد و در چند سال گذشته شیفته این انگیزه و امکانات شدم.

ستاری بابیان اینکه خوشبختانه مدیریت ارشد استان از این مباحث حمایت می‌کند.گفت: آینده فرزندان ما در جیب‌هایشان نیست بلکه در مغزهایشان است و این را می‌دانیم باید تبدیل ثروت و اقتصاد بکنیم و این اتفاقی است که باوجود نیروی انسانی نوآور و با اعتمادبه‌نفس به وجودمی آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر