کد خبر: 881411
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
جابه‌جايي123هزار ميليارد تومان پول در نظام بانكي فقط با يك بخشنامه
مهلت ۱۱روزه‌ بانك‌مركزي براي كاهش نرخ سود سپرده به ۱۵درصد، موجب انتقال ۱۲۳هزار ميليارد تومان سپرده از حساب‌هاي كوتاه‌مدت به بلند‌مدت شد، قطعاً در اين مدت دهها هزار ميليارد تومان از منابع شبكه بانكي به بانك‌هاي خصوصي فرصت‌طلب سرازير شده است. 
به گزارش فارس، براساس ارقامي كه بانك مركزي از متغيرهاي پولي در شهريورماه منتشر كرد، حجم سپرده‌هاي بلندمدت به 654هزار و 830ميليارد تومان رسيده كه نسب به مردادماه 140هزار و 830ميليارد تومان رشد كرده است. همچنين حجم سپرده‌هاي كوتاه‌مدت در شهريورماه 123هزار و 260ميليارد تومان كاهش يافته است. بنابراين به همان ميزاني كه از سطح سپرده‌هاي كوتاه‌مدت كاسته شده، به حجم سپرده‌هاي بلندمدت افزوده شده و علاوه بر آن به سپرده‌هاي بلندمدت 17هزار و 570ميليارد تومان اضافه شده است. تنها چيزي كه شهريورماه را نسبت به ماه‌هاي قبل و بعد از خود متمايز مي‌‌كند، بخشنامه هشت بندي بانك‌مركزي و مهلت 11روزه اجراي آن است. بانك مركزي در اين بخشنامه مقرر كرد در راستاي اجراي بخشنامه بانك‌مركزي از 11شهريورماه به بعد نرخ سود سپرده يك‌ساله 15درصد و سود سپرده روزشمار 10درصد است و بانك‌ها ملزم به رعايت آن هستند. 

اين خبر در 31شهريورماه اعلام شد و از آن روز به بعد برخي بانك‌ها با يك طراحي سوء‌استفاده‌گرانه، شروع به جذب سپرده‌هاي شبكه بانكي با نرخ‌هاي بالا كردند به‌طوري كه نرخ سود در برخي بانك‌هاي خصوصي به 23درصد هم رسيد. با توجه به مشاهدات ميداني خبرنگار از رفتار برخي سپرده‌گذاران و بانك‌هاي خصوصي، به نظر مي‌رسد بخش عمده اين جابه‌جايي سپرده از كوتاه‌مدت به بلند‌مدت، نصيب چند بانك محدود خصوصي شده است. يكي از بانك‌هاي خصوصي ساعت كاري شعب را از 7:30 صبح تا 18 تعيين كرد و حتي در روز پنج‌شنبه كه ساعت‌كاري بانك‌ها 12:30 به اتمام مي‌رسد، شعب اين بانك تا ساعت 18 به فعاليت ادامه داد و در يك اقدام كم‌سابقه در روز جمعه هم شعب اين بانك فعال بود. در آن 11روز عجيب، فقط شعب دو، سه بانك خصوصي «آ» یا «س» شلوغ بود. ازدحام در شعب بانك خصوصي آینده به حدي بود كه افراد در صف انتظار به بيش از 400 نفر هم رسيد. گفته مي‌شد ازدحام در شعب شمال شهر اين بانك بسيار بيشتر بوده است. در واقع بانك مركزي با هدف كنترل نقدينگي، خواسته يا ناخواسته، بستر سوءاستفاده برخي بانك‌هاي خصوصي را فراهم كرد. بانك‌هايي كه با 40-30هزار ميليارد تومان سپرده، دههاهزار ميليارد تومان جذب كردند و ره چندين ساله را 11روزه رفتند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار