کد خبر: 881387
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
«ما هيچ ... ما نگاه »
   زينب تبريزي/ فيلمساز
امسال هم مانند سال‌هاي گذشته منتظر بودم تا اسامي هيئت انتخاب جشنواره سينما حقيقت اعلام شود تا نسبت به حضور زنان در اين هيئت مطمئن شوم...
فيلم‌ها اعلام شد، با خواندن نام هيئت انتخاب باز هم اين سؤال براي من به‌وجود آمد، پس سهم زنان در انتخاب فيلم‌ها كجاست؟ نام فيلم‌ها و صاحبانشان را مرور كردم و با انگشت‌هاي دستم تعداد زنان صاحب فيلم در بخش ملي را شمردم؛ تنها اسم 10 زن وجود داشت كه يكي از فيلم‌ها هم مشتركاً با يك آقا ساخته شده است! اين در صورتي است كه خود جشنواره نسبت به ثبت نام بيش از 85 فيلم از طرف زنان مستندساز ابراز شادماني كرده بود. اين روند ناديده گرفتن سهم حضور زنان در هيئت انتخاب و بعد داوري سؤال هميشگي من طي برگزاري ادوار مختلف سينما حقيقت بوده است، البته در چند دوره در بخش داوري شاهد حضور چند فيلمساز زن بوده‌ايم اما به نظر اينجانب اين حضورها كاملاً نمايشي ست.
در صورتي كه اتفاقاً سهم حضور زنان خارجي در داوري فيلم‌ها در بخش بين‌الملل بسيار پررنگ‌تر است... آيا زنان فيلمساز خارجي نسبت به مستندسازان داخلي از سطح دانش بالاتري برخوردارند؟ هنوز براي اين سؤال هم جواب مناسبي پيدا نكرده‌ام. البته اين متن ممكن است اين شبهه را به‌وجود بياورد كه من براي شخص خودم بلندگوي اعتراض به دست گرفته‌ام، اما بايد بگويم، هميشه و در همه جا نسبت به عدم حضور فيلمسازان زن، كه سهم مهمي در سينماي مستندمان دارند اعتراض كرده‌ام ولي هميشه غيرمكتوب. اين بار آن را مي‌نويسم تا ثبت شود، شايد بر انتخاب هيئت داوران جشنواره امسال كه هنوز از آن بي‌اطلاع هستيم تأثيري گذاشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار