کد خبر: 881385
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انتقاد يك گرافيست از شيوه سفارش پوستر‌هاي فجر
  هادي عسگري
بعد از انتقاد‌ها از نحوه طراحي پوستر‌هاي جشنواره فيلم فجر، اين بار نوبت به يك استاد گرافيست بود كه به نحوه سفارش‌دهي طراحي پوستر‌هاي اين جشنواره‌ها اعتراض كند.
جشنواره‌هاي فجر، مجموعه‌اي از جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري است كه غالباً مهم‌ترين رخداد‌هاي هنري در هر يك از شاخه‌هاي هنر را پوشش مي‌دهند. به عبارتي ديگر مهم‌ترين جشنواره‌هاي هنري كشور تحت عنوان جشنواره فجر برگزار مي‌شود كه شاخص‌ترين آنها جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر فجر است. دو جشنواره‌اي كه غالباً هر سال طراحي پوستر‌هاي آنها با اعتراضات زيادي همراه مي‌شود. به‌خصوص اينكه طرح‌هاي مصوب‌شده نسبت به طراح‌هاي پيشنهادي كه اغلب بعدها ديده مي‌شوند، از كيفيت پايين‌تري نيز برخوردارند؛ مانند اتفاقي كه براي پوستر طراحي‌شده جشنواره فيلم فجر بر اساس چهره مرحوم علي حاتمي بود كه در نهايت به عنوان پوستر رسمي جشنواره معرفي شد كه يك اديت ناشيانه روي عكس اين كارگردان شهير بود نه يك كار واقعي گرافيكي كه بتواند شأنيت علي حاتمي را به تصوير بكشد.  روش‌هاي غير كارشناسي سفارش طراحي پوستر‌هاي جشنواره فيلم فجر، اين بار صداي اعتراض بهرام كلهر‌نيا، گرافيست پيشكسوت را درآورده است. اين هنرمند، مي‌گويد: سفارش پوسترهاي رويدادهاي هنري فجر پيچيدگي‌هاي خود را دارد و از مجريان برگزاري اين رويدادها كه سفارش‌دهندگان اصلي هستند اين توقع و انتظار مي‌رود كه به شكل برحقي اين پوسترها را به كساني كه صلاحيت دارند و مي‌توانند اثر در خور اعتنا و جذابي ارائه دهند، سفارش دهند. وي با اشاره به نحوه عملكرد جشنواره‌هاي جهاني براي سفارش پوستر به نامدارترين گرافيست‌ها، مي‌افزايد: افتخار برگزاركنندگان اين است كه از آژانس‌هاي گرافيك كه بهترين گرافيست‌ها را جذب مي‌كنند براي اين امر كمك مي‌گيرند چون مي‌دانند اين افراد نيرومند و بزرگ فكر مي‌كنند ولي ما متأسفانه اين كار را نمي‌كنيم و مي‌دانيم كه مناسبات و دوستي و آشنايي جاي سفارش به لايق ترين‌ها را گرفته است.
اين گرافيست پيشكسوت با اشاره به اينكه ايجاد فضايي كه در آن پوسترهاي استاندارد براي جشنواره‌ها ارائه شود ساده است، مي‌افزايد: راه‌حل اين است كه يك ليست از طراحان تراز اول كشور تهيه كرد و يك شوراي مشورتي با آنها تشكيل داد و طبيعي است بايد كسي مدير هنري ارشد اين پروژه باشد. راه‌حل بعدي هم اين است كه پروژه را به تعدادي از طراحان پيشگام و مترقي سفارش داد و با همه آنها قرارداد بسته شود و اين حق را جشنواره براي خود قائل شود كه مثلاً از چهار پوستر استفاده كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار