کد خبر: 881264
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تمکین به حکم دادگاه فدرال عراق
سرانجام در پی فشارهای دولت عراق برای لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی كردستان، رهبران كرد از موضع خود عقب‌نشینی كردند و به خواسته بغداد تن دادند. دولت اقلیم کردستان دیروز اعلام کرد که به حکم دادگاه فدرال درباره ماده یک قانون اساسی و ضرورت حفظ یکپارچگی کشور احترام می‌گذارد. نماینده جنبش تغییر هم اعلام کرد که اقلیم کردستان با قبول این حکم نتایج رفراندوم جدایی را به صورت غیرمستقیم باطل کرده است. با این تصمیم احتمالاً گفت‌وگوهای سیاسی بین اربیل و بغداد از سر گرفته می‌شود. 

دولت اقلیم كردستان كه با گذشت 50 روز از همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق حاضر نبود نتیجه همه‌پرسی را لغو كند، روز سه‌‌‌‌شنبه موافقت خود را با حفظ یكپارچگی عراق اعلام كرد. دولت منطقه کردستان در بیانیه‌ای درباره تفسیر دادگاه عالی فدرال عراق درباره ماده اول قانون اساسی کشور اعلام کرد که به این حکم دادگاه عالی احترام می‌گذارد و امیدوار است این مسئله اساس آغاز گفت‌وگوی ملی جامع میان بغداد و اربیل برای حل تمامی اختلافات و اجرای تمامی مفاد قانون اساسی باشد. به گزارش شبكه السومریه، در ادامه این بیانیه آمده است:«با توجه به پایبندی همیشگی منطقه کردستان به یافتن راهکاری برای حل اختلافات میان دولت فدرال و اقلیم، با شیوه‌های قانونی و با توجه به موضع همیشگی ما مبنی بر استقبال از طرح‌های ابتکاری در این راستا از جمله طرح آیت‌الله سیستانی و برخی شخصیت‌های کشور و کشورهای دوست ملت عراق درباره بازگشت به قانون اساسی برای حل اختلافات، ما به این تفسیر دادگاه عالی فدرال احترام می‌گذاریم.» ‌

اربیل در این بیانیه اعلام کرد:« همزمان تأکید می‌کنیم که ایمان ما این است که این اصل باید اساس آغاز گفت‌وگوهای ملی و فراگیر برای حل اختلافات از طریق تطبیق تمامی مفاد قانون اساسی از جمله تضمین حمایت از حقوق، حاکمیت‌‌‌‌ها و تبصره‌های موجود در قانون اساسی باشد زیرا این امر، تنها راه موجود برای تضمین وحدت عراق که در ماده یک قانون اساسی از آن یاد شده، است.» دادگاه عالی فدرال عراق هفته گذشته در حکمی اعلام کرده بود:« بر اساس ماده یک قانون اساسی عراق و دیگر مواد قانونی مرتبط، تمامی مسئولان عراقی ملزم به حفظ یکپارچگی این کشور هستند.» به گزارش كردپرس، هوشیار عبدالله، نماینده جنبش تغییر در مجلس عراق دیروز اعلام کرد:« دولت اقلیم کردستان با قبول حکم دادگاه فدرال عراق، نتایج رفراندوم استقلال را به صورت غیرمستقیم باطل کرده است.» اقلیم كردستان با پذیرش رأی دادگاه فدرال، از مواضع قبلی خود برای جدایی از عراق عقب‌نشینی كرد. اربیل بار‌‌‌ها آمادگی خود را برای ازسرگیری گفت‌وگوهای سیاسی با دولت مركزی عراق اعلام كرده بود اما حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفته بود كه تنها راه بازگشت به مذاكرات سیاسی لغو نتیجه همه‌پرسی است.

دولت عراق گفته بود كه نتیجه همه‌پرسی كردستان را به رسمیت نخواهد شناخت. هرچند مقامات اربیل به جدایی از عراق اصرار داشتند و حاضر به لغو نتیجه همه‌پرسی نبودند اما در مقابل فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته‌های بغداد را پذیرفتند. احتمالاً این واكنش اربیل، راه را برای ازسرگیری مذاكرات دو طرف باز خواهد كرد. در روزهای اخیر مقامات كردستان اعلام كرده بودند كه نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر این منطقه قرار است برای دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر كند و دولت اقلیم منتظر دستور حیدر العبادی است تا مقدمات این سفر فراهم شود. همزمان با عقب‌نشینی كرد‌‌‌ها از نتیجه همه‌پرسی جدایی، دولت فدرال عراق به دولت اقلیم کردستان اطمینان داد که به دستاوردهای قانونی مردم کرد احترام می‌گذارد. به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، سعد حدیثی، سخنگوی دولت فدرال عراق گفت:«پیش‌نویس قانون بودجه هیچ اشاره‌ای به برخورد جداگانه با استان‌های شمال عراق ندارد بلکه استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک به عنوان استان‌های اقلیم مستقل که قانون اساسی مرزهای اداری آن را مشخص کرده، باقی خواهند ماند و دولت فدرال به این قانون خدشه وارد نمی‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار