کد خبر: 881248
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
وزير آموزش‌و‌پرورش تأكيد كرد
ديروز سيد‌محمد بطحايي اولين نشست خبري خود را برگزار كرد تا بخشي از شرايط آموزش‌و‌پرورش در ابتداي مديريتش را تشريح كند.
ديروز سيد‌محمد بطحايي اولين نشست خبري خود را برگزار كرد تا بخشي از شرايط آموزش‌و‌پرورش در ابتداي مديريتش را تشريح كند. فارغ از انتخاب زمان‌بندي اين نشست كه در بازه زماني طرح موضوع تعيين تكليف نيروهاي حق‌التحرير و مربيان نهضت سوادآموزي بود، جلسه روز گذشته فرصتي فراهم كرد كه وزير آموزش‌و‌پرورش به جاي پاسخ موردي به اظهار نظرات نمايندگان موافق استخدام نيروهاي مزبور بخشي از سخنان چند سرفصلي خود را به مسئله طرح اخير مجلس و البته مخالفت با آن اختصاص دهد. 

بطحايي در خصوص تعيين تكليف نيروهاي حق‌التدريس و مربيان پيش‌دبستاني گفت: وقتي صحبت از آموزش‌و‌پرورش مي‌كنيم از يك ميليون و 700 هزار نيروي شاغل و بازنشسته مي‌گوييم كه پيچيدگي بالايي دارد و به كارگيري نيرو در اين وزارتخانه بايد با دقت باشد. 
وي ادامه داد: هرگونه جذب نيرو در آموزش‌و‌پرورش بايد از طريق دانشگاه فرهنگيان باشد و ما گاهي به دليل ضرورت مجبور شديم از نيروهايي خارج از اين دانشگاه نيروهايي به كار بگيريم، البته زحمات نيروهاي حق‌التدريس را نفي نمي‌كنيم، اما طرح مجلس اگر به همين شكل به تصويب برسد بر كيفيت آموزش اثر منفي مستقيم دارد. 
گفته‌هاي وي بي‌توجه به اين نكته بيان شد كه استخدام از ميان فارغ‌التحصيلان ساير دانشگاه‌ها هم همين اثر منفي را دارد كه در سال‌هاي گذشته كه بطحايي سمت معاونت وزير را بر عهده داشته مي‌رفت كه به روال تبديل شود. 
  
نمايندگان چرخه معيوب آموزش‌و‌پرورش را كامل مي‌كنند
البته بطحايي در نظر نگرفت كه اين اقدام مجلس در واكنش به كمبود نيروهاي آموزشي در برخي مقاطع و برخي جنسيت‌ها در مناطق مختلف كشور است كه همواره وجود دارد و مدارس از طريق نيروهاي حق‌التدريس هر ساله آن را چاره مي‌كنند. همچنين تكمله‌اي بر فرآيند معيوب جذب نيرو در اين وزارتخانه است كه اتفاقاً ابتكار عمل در اين زمينه را خود آموزش‌و‌پرورش با حمايت سازمان برنامه و بودجه در سال‌هاي اخير داراست. 
به بيان ديگر آموزش‌و‌پرورش بيش از اينكه درگير طرح‌هاي تحميلي از بيرون باشد درگير عدم موازنه نيروي انساني خود در صف است كه بخشي از آن مي‌تواند نتيجه اين بخش از آماردهي وزير آموزش‌و‌پرورش باشد. 
بطحايي در واكنش به اين جمله كه «عنوان مي‌شود آموزش‌و‌پرورش داراي 60 هزار نيرو است كه كار نمي‌كنند، اما حقوق مي‌گيرند»  گفت: رقم 60 هزار دقيق نيست به اين جهت كه ما در برخي نقاط نيروهايي داريم كه ساعت كارشان كم است و معلماني هستند كه كلاس ندارند و در مقابل در نقاطي با كمبود نيرو مواجهيم. 
وي ادامه داد: اين اختلال در سازماندهي نيروي انساني به دليل ضعف انگيزش‌ها و مشوق‌هاست كه مانع شده است، نيروهاي مازاد به مناطقي كه كمبود وجود دارد فرستاده شوند. 
  
فرهنگياني كه فرهنگي نيستند
وزير آموزش‌و‌پرورش تصريح كرد: ما در آموزش‌و‌پرورش 26 هزار نيرو داريم كه سالانه در مرخصي زايمان هستند كه شش برابر نيروهاي برخي از سازمان‌هاست و 11 هزار نيروي ما در مأموريت هستند و 42 هزار نيروي انساني در تربيت معلم دانشجو هستند كه در آمار ما جزو نيروي انساني هستند. يعني به طور كلي هر سال حدود 14درصد نيروي انساني از گردونه خدمت آموزش‌و‌پرورش خارج مي‌شوند. 
اين مقام مسئول در آموزش‌و‌پرورش در خصوص زمان برگزاري آزمون استخدامي گفت: آزمون استخدامي در دي ماه برگزار مي‌شود، اما اينكه چند نفر استخدام مي‌شوند و از ماده 28 استفاده مي‌شود يا خير مدتي ديگر اعلام خواهد شد. 
 
رطب خورده منع رطب چون كند؟!
وزير آموزش‌و‌پرورش اضافه كرد: ما با استفاده از فرصت چهار سال آينده و با بهره‌مندي از برنامه جامع نيروي انساني مي‌توانيم چالش را به فرصت تبديل کنیم و ساماندهي نيروي انساني را انجام دهيم و در اين برنامه هم دانشگاه فرهنگيان مهم‌ترين مجراي تأمين نيرو خواهد بود. البته ظرفيت اين دانشگاه كافي نيست و در برنامه تهيه شده سه برنامه پيش‌‌بيني شده است. 
اظهارات بطحايي در جمع نمايندگان رسانه‌ها در حالي بيان شد كه در چند سال اخير آموزش‌و‌پرورش خود به كاركرد دانشگاه فرهنگيان به بهانه‌هاي مختلف پايبند نبوده است. 
گفتني است، نشست روز گذشته وزير آموزش‌و‌پرورش با خبرنگاران، دربرگيرنده سرفصل‌هاي ديگري هم بود. تأسيس بانك فرهنگيان، تعيين تكليف هيئت مديره صندوق ذخيره فرهنگيان، آمار كودكان بازماندگان از تحصيل و خريد خدمات آموزشي، ‌اردوهاي دانش‌آموزي، تنبيه بدني دانش‌آموزان، حضور بانوان در رده‌هاي مديريتي آموزش‌و‌پرورش، آسيب‌هاي اجتماعي، كمك آموزشي‌ها، معلمان زنداني و در تبعيد و استقرار نظام شايسته‌سالاري در انتصاب مديران از جمله اين سرفصل‌ها بود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار