کد خبر: 881150
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
ولایتی در نشست خبری:
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عنوان کرد: آقای سعد حریری نکته‌ای را ذکر کردند که از القائات سعودی‌ها بوده است. ایشان گفتند که در ملاقاتی که با بنده داشتند، گفته‌اند در امور داخلی لبنان دخالت نکنید درحالی‌که اصلاً چنین حرفی نزد و اصلاً مذاکرات ما تند و خشن و تهدیدآمیز نبود.

جوان آنلاین: علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز در نشست خبری پیرامون اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها در سالن رضوان صدا و سیما اظهار داشت: درگذشت عده‌ای از هم‌وطنان عزیزم در زلزله کرمانشاه را تسلیت گفته و برای آنان علو درجات از خداوند متعال درخواست و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم.

وی افزود: اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئله تکفیری‌ها یکم و دوم آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

ولایتی تصریح کرد: خوشبختانه جمهور علمی مسلمین چه اهل سنت و شیعه بر محبت اهل بیت اعتقاد راسخ دارند و این دو (قران و اهل بیت)ریسمان وحدت بین مسلمین و مورد تایید همه علما است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: امروز به واسطه دخالت دشمنان اسلام آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و عوامل آن‌ها در منطقه بر ایجاد تفرقه در اسلام اشتراک نظر دارند و همه مسائل امروز در منطقه به این دلیل است.

وی ادامه داد: این جنگ های امروز در منطقه بی‌فایده و پر ضرر و به صرف یک گمان القایی و سوء نظر ایجاد می‌شود.

ولایتی خاطرنشان کرد: در اجلاس بیش 500 نفر از علما سنی و شیعه از 94 کشور دعوت شدند و 250 علما شیعه و سنی داخل کشور دعوت خواهد شد که این جلاس در نوع خود به این شکل گسترده در ایران بی نظیر است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: مقابله با تکفیری‌ها یکی از موضوعات این نشست است و در این اجلاس کمیته های مختلف تشکیل و تحولات منطقه بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به کتاب خاطرات کلینتون وزیر اسبق خارجه امریکا که ما داعش را بوجود اوردیم، گفت: آن ها به دنبال ایجاد یک چهره خشن از اسلام هستند.

ولایتی در پاسخ به اتهامات سعد حریری گفت: ایشان نکته‌ای را گفتند که از القائات سعودی‌ها بوده است. آقای حریری گفتند که در ملاقاتی که با بنده داشتند، گفته‌اند در امور داخلی لبنان دخالت نکنید درحالی‌که اصلاً چنین حرفی نزد و اصلاً مذاکرات ما تند و خشن و تهدید نبود. معلوم شد این القای سعودی‌هاست و حاضر نیستند لبنان را در آرامش و دوستی دو ملت ایران و لبنان را ببیند.

وی افزود: ما آقای حریری را تهدید نکردیم و در مورد مسائل جاری منطقه بحث کردیم. ایشان می‌خواست به‌نوعی وساطت کند بین ایران و عربستان سعودی و ما تأکید کردیم که ما مشکلی با عربستان سعودی نداریم اما اینکه سعودی‌ها بیش از 2 سال مردم یمن را بمباران می‌کنند و این کشور را محاصره کردند و 700 هزار نفر دچار وبا شدند این دیگر ربطی به سیاست ندارد و به خاطر مسائل انسانی هم که شده با یمنی‌ها مذاکره کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در همین زمینه ادامه داد: آقای حریری گفتند که ولایتی من را تهدید نکرد. بله؛ دلیلی نداشت که ایشان را تهدید کنم.  ما از اتحاد 14 و 8 مارس استقبال می‌کنیم که بعد از مدت‌ها به توافق رسیدند و دولت تشکیل دادند و به‌اتفاق هم توانستند لبنان را جزو کشورها امن قرار دهند و این به دلیل درک و شعور مردم و مقاومت اسلامی است. اگر مقاومت اسلامی نبود رژیم صهیونیستی چه بلاهایی که صورت می‌داد. ما امیدواریم آقای حریری به سرکار خود برگردد.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که آیا در اجلاس محبان اهل بیت از شخصیت های دولتی دیگر کشورها هم دعوت شده است، گفت: خیر؛ اجلاس یک اجلاس فصلی بین فرهیختگان است و NGOهای بین الملل اسلامی حضور دارند.

وی اظهار امیدواری کرد: انشالله که با مشورت بین علما و اندیشمندان اسلامی فقط توصیه نباشد و در عمل مسلمان ها از تفرقه پرهیز کند.

ولایتی تاکید کرد: ما در این اجلاس بر روی اشتراکات تاکید خواهیم داشت و این تبادل فکر سبب ایجاد مقدمات وحدت فکر ایجاد می‌شود و این می‌تواند در وحدت مسلمین موثر باشد.

وی تاکید کرد: رابطه بین ما، سوریه، ترکیه و عراق رابطه بین همسایگانمان است اما آمریکایی‌ها فعلاً فضولتا در منطقه حضور دارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها بی‌جهت و بی‌خود کردند که در رقه پایگاه نظامی زدند، تصریح کرد: ترامپ که عقل حسابی ندارد اما آن‌هایی که عقل درست حسابی دارند بدانند که امروز 23 آبان است و در آینده نه چندان دور مردم، آمریکا را از منطقه بیرون می‌کنند.

ولایتی با بیان اینکه آمریکایی‌ها پشت کودتای ترکیه بودند و ما از اردوغان و دولت قانونی وی حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: عربستان سعودی چه کاره است از طرف جهان عرب حرف می‌زند. حکومتی است که به زور به مردم تحمیل شده اما به هیچ وجه نیابتی از سوی 22 کشور ندارد که خود را وکیل آن‌ها بداند؛ این چه وکیلی است که قریب به 3 سال است بر سر یمنی‌ها هزاران تن بمب ریخته است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون نقش ایران در عراق گفت: حضور ایران در عراق و سوریه به دلیل دعوت قانونی روسای جمهور این کشورها است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه ما هیچ مشکلی برای مذاکره با سعودی‌ها نداریم اما مذاکره کردن تایید ظلمی که عربستان در برخی از کشورهای اسلامی و حمایت از تکفیری‌ها کرده نیست، گفت: ما دنبال این هستیم همه با هم با حسن همجواری زندگی کنیم اما مخالف هر کار خلاف شرع و قانون هستیم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار