کد خبر: 881076
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری:
ساخت یک شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده توسط رشد جمعيت شهري و شهرنشيني سريع مطرح شده است.

   به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان  ،مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان بیان داشت : بر اساس یافته های وسیع و گسترده ای از ادبیات ميان رشته ايي مختلف، ۸ عامل مهم شهر هوشمند شناسايي شده اند که شامل حکمروايي هوشمند، انرژي هوشمند، ساخت و ساز هوشمند، جابجايي هوشمند، زيرساخت هوشمند، تکنولوژي هوشمند، مراقبت هاي بهداشتي هوشمند و شهروندي هوشمند است.

وحید حیدریان گفت : این عوامل اساس چارچوبی یکپارچه هستند که می تواند در بررسی چگونگي ابتکارات دولت هاي محلي در تشکيل شهر هوشمند براي رسيدن به توسعه شهري پايدار استفاده شوند، چرا که شهر هوشمند شهري است كه به تمام شئونات زندگي بشر وارد شده و به توسعه پايدار و افزايش كارايي عملكرد شهر مي پردازد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان هدف از هوشمند سازی شهر را ارتقاء کیفیت خدمات و افزايش رضايتمندي مردم دانست.

وی ابرازنمود : برای اداره شهر دستگاه های زیادی در بخش هاي آموزش، بهداشت و مسايل اجتماعي خدمت رساني مي کنند که شهرداري از جمله نهادهاي مهم آن به شمار مي رود.

حیدریان با تاکید گفت : هدف از هوشمندسازی افزایش کارآيي و عملکرد اداره شهر، ارتقاء کيفيت خدمات و افزايش رضايتمندي مردم بوده كه دراين راستا لازم است دستگاه هاي اجرايي با يكديگر همكاري نزديكي داشته باشند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به ارایه خدمات دستگاه های مختلف شهر تصریح نمود : وقتي به شهرداري مراجعه مي کنيد ممکن است به خدمات دستگاه هاي ديگر همچون گاز، برق و آب نيز احتياج پيدا شود و اينجاست که همکاري دستگاه هاي مختلف در خدمات رساني بهتر به شهروندان ضرورت پيدا مي كند.

وی تصریح نمود : خدمات الکترونیکی شهرداری و سایر دستگاه هاي اجرايي شهر نيززماني ارزش نهايي خود را پيدا مي کند كه شهروندان بتوانند يك خدمت را به طور كامل دريافت كنند و از آنجا كه ارايه خدمات مطلوب، به همكاري ساير دستگاه ها بستگي دارد، اين هماهنگي مي تواند كيفيت خدمات را افزايش داده و كارآيي خدمات را بهتر كند.

حیدریان بااشاره به تبیین ابعاد هوشمندسازی عمودي و افقي در شهرها وهوشمند سازي عمودي، نهادي مانند شهرداري اذعان نمود : ما باید به سمت هوشمندسازي حوزه هاي خود همچون ترافيک، شهرسازي و معماري، پسماند و غيره حرکت کنیم تا دستگاه هاي اجرايي ديگر خدمات در بخش ها یی مانند آموزش، بهداشت، اشتغال وغيره توسط آنان ارايه شود.

مدیرعامل سازمان فاوا با اشاره به اینکه در شهرداری اصفهان هوشمند سازی عمودی به خوبي پيش رفته است، اعنقاد دارد : متاسفانه در هوشمندسازي افقي که ارتباط بين دستگاههاي اجرايي است، تعامل کم و سرعت پايين است و به همين دليل رضايتمندي نهايي حاصل نمي شود، از اين رو پيشنهاد داديم نهاد هوشمند سازي متشکل از نمايندگان دستگاه هاي اجرايي در شهر ايجاد شود تا خدمات الکترونيكي و فناوري اطلاعات به صورت يكپارچه و از يك درگاه به صورت كامل به مردم ارايه شود.

حیدریان با اشاره به اینکه افزایش رضایتمندي شهروندان و بالا بردن کيفيت زندگي آنها هزينه دارد، اضافه کرد: از اهداف مهم شهر پايدار هوشمند اين است که با کمترين هزينه، بيشترين خدمت ارايه شود.

وی در ادامه موضوع اینترنت اشیاء را یکي از مباحث مهم شهر پايدار هوشمند عنوان کرده و بیان داشت : اينترنت اشياء شامل همه اجزاي شهر مثل خيابان ها، پل ها، اتومبيل ها، ساختمان ها و غيره مي شود و در صورتي که از اجزاي شهر اطلاعات خوبي در دست داشته باشيم، مي توانيم شهر را به صورت بهينه مديريت کنيم.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری خاطرنشان کرد: برای اینکه اینترنت اشياء در شهر پياده سازي شود، لازم است سنسورهاي مناسب بر روي اجزاي شهري نصب شده تا اطلاعات به هنگامي از وضعيت اشياء به دست آيد به عنوان مثال اگر بدانيم يک درخت چه زماني نياز به آبياري دارد و يا جمعيت افراد منتظر در ايستگاه اتوبوس چقدر است بهتر مي توانيم زمان آبياري درختان شهر و زمانبندي اتوبوس ها را براي جابه جايي مسافران مديريت کنيم.

حیدریان همچنین به شاخصه های شهر پایدار هوشمند نيز اشاره کرده و اظهار مي کند: يکي از اهداف شهر هوشمند رسيدن به شاخصه هاي شهر پايدار است که در اين خصوص استاندارد بين المللي ايزو ۳۷۱۲۰ ISO ۳۷۱۲۰ برای رسیدن به شهرهای پایدار و توسعه پایدار شهرها تدوين شده است.

وی با اشاره به ۱۷ مضمون استانداردهای گروه کیفیت خدمات شهری در يک شهر، ادامه مي دهد: اين مضامين عبارتند از بخش هاي اقتصادي، آموزش و تحصيلات، انرژي و زيست محيطي، واکنش سريع و آتش سوزي، بهداشت و سلامت، محيط هاي سرگرمي، امنيت اجتماعي، پسماند، سرپناه، پساب، آب بهداشتي و سالم، ارتباطات، حمل و نقل، مالي، حاکميت و برنامه ريزي شهري که اين مضامين فقط مربوط به شهرداري نيست بلكه مربوط به همه دستگاه هاي شهري است.

مدیرعامل سازمان فاوا در پایان ابراز امیدواری می کند با هماهنگي و تعامل بيشتر دستگاه هاي اجرايي و تحقق شهر پايدار هوشمند، گام مهمي در جهت خدمت رساني به شهروندان برداشته شود.

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار