کد خبر: 880661
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
انتشار آخرين گفتارهاي استاد رحيم پور ازغدي
به گزارش «جوان» كتاب «هنر؛ ديالوگ با فرشته يا شيطان؟» سه گفتار از استاد رحيم پور‌ازغدي نظريه‌پرداز اسلامي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه در مجامع هنري و ادبي ايراد كرده است.
به گزارش «جوان» كتاب «هنر؛ ديالوگ با فرشته يا شيطان؟» سه گفتار از استاد رحيم پور‌ازغدي نظريه‌پرداز اسلامي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه در مجامع هنري و ادبي ايراد كرده است. 

«هنر؛ ديالوگ با فرشته يا شيطان؟» ، «هنر؛ عهد با زيبايي و حقيقت» و «ما و خاستگاه مكتب‌هاي ادبي و هنري» عناوين گفتارهاي اين كتاب است. با توجه به رويكرد انتقادي و كلان 
استاد رحيم پور ازغدي و كمبود كتب نظري درباره فلسفه زيبايي و فلسفه هنر اسلامي، اين كتاب براي همه فعالان فرهنگي و هنري مناسب و قابل استفاده است. 

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: يك ركود طولاني و تعطيل در نوآوري در هنر ايران و به يك معنا در تمدن فروپاشيده ‌اخير مسلمين به قدر كافي مي‌تواند ما را به خود آورد كه چه كنيم تا دوباره نهضت خلاقيت و توليد انديشه در ساحت ادب و هنر، آغاز شود و از اين وضع خجالت‌آور كه ما را در حوزه‌ هنر، تقريباً به طور كامل، تبديل به مصرف‌كننده، واردكننده و ترجمه‌كننده نموده، خارج شويم و در عرصه‌نوآوري و خلاقيت، به عنوان توليدكننده جهاني درجه‌اول شناخته شويم و ضمن مصرف توليدات ديگران، به خود نيز احترام گذاريم. به انديشه‌خود، قابليت‌ها و استعدادهاي برادران و خواهرانمان، به غناي عظيم فروخفته در زير غبار فراموشي و به فرهنگ و ادب و فلسفه و انديشه ‌و هنر اين سرزمين احترام بگذاريم؛ خود، به صفت مسلمان بودن و ايراني بودن...

بد است كه دنيا ما را به عنوان جنبش جهاني جديدي نه فقط سياسي و ايدئولوژيك، به رسميت شناخته و در همان امتداد، آماده ‌پذيرش يك جنبش جديد ادبي و هنري نيز باشد و ما خود چنين انتظاري از خود نداشته باشيم. در دهه ‌60، يك موج ادبيات مقاومت و هنر انقلاب را تجربه كرديم كه كم‌سابقه و گاه بي‌سابقه بود. بي‌شك در منطقه، ‌سابقه نداشت و اگر در سطح جهان منتشر مي‌شد، انگشت‌نما مي‌بود، اما ما جرئت نكرديم آن را تئوريزه و به عنوان مكتب جديد ادبي و هنري در استانداردهاي جهاني عرضه كنيم و هنوز هم به خود اجازه نداده‌ايم كه آن‌را دستِ‌كم در دانشكده‌هاي هنر به متن درسي تبديل كنيم. جالب است كه غربيان، هنر و ادبيات انقلاب را دورادور زير نظر داشته و ارزيابي دائمي دارند تا بدانند نهضت جديدي كه در دنياي اسلام پديد آمده، چه نقطه عزيمتي داشته و چه چيز را تهديد مي‌كند؟ و در پي چه مطالباتي است؟

دفتر نشر معارف پيش از اين سه كتاب «عقلانيت»، «گفت‌وگوي انتقادي در علوم اجتماعي» و «علوم اجتماعي و رودربايستي با عقلانيت» را از اين نويسنده و پژوهشگر منتقد منتشر كرده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر