کد خبر: 880578
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
عامل اصلي لفاظي هاي مقامات آمريکايي‌ ، اروپايي و عربستاني عليه ايران چيست ؟
تحليلگر مشهور غربي: حتی فکر جنگ با ایران مرا تا حد مرگ می ترساند
عصبانيت بدون مرز از قدرت روز افزون ايرانامير عباس رسولي

تشديد لفاظي مقامات آل سعود عليه جمهوري اسلامي ايران که با استقبال ايالات متحده و کشورهاي اروپايي نيز همراه شده است منجر به آن شده که بسياري از انديشکده هاي غربي همراه با استراتژيست هاي نظامي و همچنين رسانه هاي مشهور دنيا با برآورد قدرت ايران و عربستان ، نتيجه چنين جنگي را تخمين بزنند.
آنچه مي توان از اظهارات کارشناسان غربي درک کرد – حتي کارشناساني که رويکرد ضد ايراني داشته و حتي خواهان حذف جمهوري اساامي ايران در معادلات منطقه اي هستند – اين مسئله است که حمله به نظامي به جمهوري اسلامي ايران غير ممکن بوده بدليل آنکه 1- نفوذ گفتماني اين کشور در منطقه غرب اسيا هر روز در حال افزايش بوده و 2- قدرت دفاعي ايران مجال تحرکات نظامي عليه ايران کشور را به ميزان غيرقابل باوري عليه کشور حمله کنند ه افزايش خواهد داد.

در يکي از آخرين برآوردهاي که کارشناسان مشهور غربي از قدرت دفاعي ايران داشته (و عامل عصبانيت محور غربي – عربي را همين مسئله مي دانند) ، هری جی. کازیانیس" مدیر مطالعات دفاعی آمریکا در "مرکز منافع ملی" با انتشار یادداشتی اختصاصی در پایگاه "امریکن کانسروتیو به مقامات دولت آمریکا هشدار مي دهد که فکر جنگ با ایران را از سرشان بیرون کنند.
وي با تاکيد بر اين عبارت که « حتی فکر جنگ با ایران مرا تا حد مرگ می ترساند » در بخشي از يادداشت خود بيان مي کند :« از من قبول کنید که جنگ با ایران مانند هیچ یک از جنگ های گذشته نخواهد بود؛ جنگ در عراق، یوگوسلاوی سابق، افغانستان، باز هم جنگ عراق، لیبی، سوریه. نه! نه! ایران ارتشی مستحکم دارد که می تواند صدمات جدی به نیروهای آمریکایی وارد نماید... ».

وي در يادداشت خود که تحت عنوان «من پیش از این یک بار علیه ایران جنگیده ام و این جنگ پایان بدی داشت » منتشر کرده مي نويسد :« من و همکارانم یک جنگ فرضی علیه ایران را به تصویر کشیده ایم؛ باید تلاش کنیم تا چنین جنگی هیچ گاه به واقعیت تبدیل نشود. ...حرف هایی که در حال حاضر میان گویندگان، کارشناسان سیاست خارجی و اعضای رسانه های مختلف رد و بدل می شود مانند همان فضایی است که در سال 2002 و پیش از جنگ با عراق وجود داشت و در نهایت به جنگ انجامید؛ به همین علت است که من در حد مرگ می ترسم».
وي در ادامه با بيان دلايلي تاکيد مي کند که قدرت جمهوري اسلامي ايران به قدري گسترده است که مي تواند بسياري از منافع غرب و کشورهاي عرب منطقه را دچار اضمحلال قطعي کند.

ترس فراگير از قدرت روز افزون ايران
شبکه مشهور سی ان ان نيز يکي  ديگر از رسانه هاي است که با ذکر دلايل مهمي بيان مي کند که « آمریکا و عربستان هرکاری کردند ایران را منزوی کنند، جواب عکس گرفتند‌»، موضعي که نشان مي دهد رسانه هاي غربي نيز به تلاش هاي بي نتيجه آمريکايي ها و همپيمانان منطقه اي انها جهت تضعيف نظام جمهوري اسلامي ايران معترف هستند.
سی ان ان در گزارشی تحت عنوان « خاورمیانه وارد دوران پسا داعش شده است» مي نويسد :« تحلیلگران مستقل معتقدند اقدامات اخیر در عربستان به طور سیستماتیک در راستای حذف چالشهای پیش روی ولیعهد عربستان برای رسیدن به قدرت قبل از جلوس وی به پادشاهی عربستان است. ایران از زمان ساقط شدن صدام حسین نفوذ گسترده‌ای در عراق به دست آورده است. منافع ایران و متحدانش در سرتاسر خاورمیانه بسیاری قدیمی و عمیق هستند.»

گسترش نفوذ ايران به تمام خاورميانه مسئله اي است که اين رسانه آمريکايي اينگونه مورد تاکيد قرار مي دهد : « هرچه آمریکا و متحدانش بیشتر تلاش کردند تا ایران را منزوی و مهار کنند، و این اقتصاد نفتی و ۸۰ میلیون نفری را تحریم کنند، قدرت و نفوذ ایران نه تنها در میان کشورهای عربی بلکه در سراسر خاورمیانه گسترش یافت.»
جالب است سي ان ان به « کوروش » به عنوان مسئله اي که امروز جريان غربگراي داخلي و جريان ملي مذهبي با کمک رسانه هاي فارسي زبان تلاش مي کند آن را عاملي براي دو قطبي سازي در کشور تبديل کرده و زمينه انشقاق اجتماعي را فراهم کند نيز پرداخته و قدرت امروز ايران را قابل قياس با دوره هخامنشيان نيز قابل قياس نمي داند.
سي ان ان در اين رابطه مي گويد: « یک استاد ارشد دانشگاه بیروت می‌گوید که از زمان کوروش کبیر ایرانیها یک قدرت منطقه‌ای بوده‌اند. آنها می‌دانند چگونه حکومتشان را اداره کنند، در مقابل کشورهای عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس آماتور هستند.عربستان سعودی، اسرائیل و مجموعه‌ای از دولتهای مختلف آمریکا مکررا تلاش کرده‌اند تا حزب الله مهمترین متحد ایران را کنار بزنند، محدودش کنند اما هر تلاش آنها نتیجه معکوس داده است.»

عصبانيت بدون مرز از قدرت روز افزون ايران

قدرت روز افزون ايران عصبانيت دامنه دار محور غربي – عربي
سي ان ان در پايان همان حرفي را اظهاري مي کند که جان بولتن و کسينجر تکرار مي کند : « دوران خاورمیانه پس از داعش تفاوت زیادی با دوران قبل از داعش ندارد فقط کمی خطرناک تر شده است» چرا که 
جان بولتون هم با اشاره به افزايش پرخاشگري و عصبانيت مقامات عربستاني عليه ايران بيان مي کند‌:« آمریکا باید یک طرح احتیاطی برای سناریوی «شاه ایران» داشته باشد.ایرانی‌ها در حال پیشروی هستند و سعودی و دیگران بسیار نگرانند و باید هم نگران باشند.»
عصبانيت بدون مرز
البته قيد «عصبانيت» از گسترش نفوذ ايران در منطقه غرب آسيا و توسعه قدرت دفاعي کشورمان تنها اختصاص به رسانه هاي و مقامات آمريکايي ندارد و گستره آن مقامات منطقه اي و اروپايي را نيز در بر مي گيرد به طوري که مقامات عربستاني ،بحرين ، امارات و ترکيه نيز بارها عليه کشورمان اعلام موضع کرده و به صراحت از افزايش قدرت کشورمان اظهار نگراني کرده اند.
به عنوان نمونه عادل الجبير وزير امور خارجه روز گذشته در مصاحبه با ان بي سي بار ديگر عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام موضع مي کند و بدون پرداختن به علت شکست هاي پي در پي عربستان در منطقه و در کشورهاي سوريه ، عراق ، يمن و لبنان مي گويد : « امیدواریم اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را شاهد باشیم . باید ایران را به دلیل «حمایت از تروریسم» و «برنامه موشک‌های بالستیک» پاسخگو نگه داشت و برای «اصلاح» توافق هسته‌ای، تلاش کرد».
البته در اين ميان فرصتي فراهم شد تا کشورهاي اروپايي نيز بار ديگر عليه ايران سخنان تند را بر زبان آورده و ناراحتي خود از قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران را در قالب اتهام افکني نشان دهند به طوري که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در امارات بيان مي کند : «باید برابر فعالیت‌های منطقه و برنامه موشک بالستیک ایران  محکم بایستیم... در برابر ایران بی‌تحرک نخواهیم بود، اما در عین حال می‌خواهیم از سیاست‌هایی که می‌تواند منطقه را بیش از این بی‌ثبات کند، خودداری کنیم».

وزارت خارجه فرانسه نیز همانند رئيس جمهور اين کشور موضع ضدايراني را اتخاذ کرده و با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران 2 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملا جدی می گیرد و از تهران می خواهد تا به همه تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.
آلکساندر جورجینی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری خود گفت: ما اتهامات آمریکا را جدی می گیریم و اهمیت فوق العاده زیادی برای پایبندی تهران به تعهدات بین المللی اش قائل هستیم از جمله ممنوعیت ارسال سلاح که بر اساس قطعنامه های 2216 و 2231 شورای امنیت، بر این مساله تاکید شده است.
جانسون وزیر خارجه انگلستان نيز در مواضعي ضد ايراني بيان مي کند : « برای گفت‌وگو با سران کنگره و تأکید بر منافع [اجرای] توافق هسته‌ای در عین خودداری از رضایت دادن به اخلال‌گری‌های ایران، به ایالات متحده آمده‌ام».
علاوه بر اروپايي ها دبیرکل اتحادیه عرب نيز در شرايط کنوني مدعی مي شود دخالت‌های ایران در کشورهای عربی منعکس کننده تمایل تهران به گسترش تنش و بی‌ثباتی در منطقه است.
روزنامه دیلی میرور نيز ماه جاري مي نويسد :« ترامپ و رهبران غربی که به بررسی سیاست خارجی و نظامی ایران مشغول هستند، در تصمیم خود در مورد برخورد با ایران، به یک تجدیدنظر بزرگ نیاز دارند... اگر غرب به دنبال صلح در خاورمیانه و افغانستان است، ایران مهم‌تر از آن است که به انزوا کشانده شود.»
آنچه از اظهارات مقامات رسمي غربي و تحليل کارشناسان رسانه هايم ختلف غربي برمي آيد اين مسئله است که محور غربي – عربي بايد با ايران به عنوان مهمترين قدرت تصميم ساز و تصميم گير منطقه غرب آسيا کنار آيند؛ چرا که وضع تحريم هاي گسترده و تهديدات دامنه دار تاکنوني نتوانسته کمترين مانعي در جهت اعتلاي جمهوري اسلامي ايران ايجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار