کد خبر: 880230
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
جرايم و دعاوي از بيرون قوه قضائيه وارد مي‌شوند و در بسياري از موارد مي‌بينيم كه وقتي يك دستگاه اجرايي كار خود را درست انجام نمي‌دهد، جرايم و دعاوي حقوقي زيادي شكل مي‌گيرد و در واقع شاهد سر ريز سهل انگاري ساير دستگاه‌ها به قوه قضائيه هستيم. 
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به موضوع «اطاله دادرسي» به عنوان يكي از مشكلات اساسي دستگاه قضايي و مراجعه كنندگان، تصريح كرد: برخي گمان مي‌كنند كه دستگاه قضايي بحث اطاله دادرسي و طولاني شدن رسيدگي به پرونده‌ها در محاكم را رها كرده است. اين در حالي است كه اين موضوع از سال‌ها قبل كاملاً مورد توجه مسئولان قضايي است و در دوره تصدي اينجانب نيز با تأسيس معاونت راهبردي و همكاري معاونت‌هاي ديگر تلاش‌هاي بسيار خوبي براي ريشه يابي و حل اين معضل صورت گرفت است. رئيس قوه قضائيه اولين و اصلي‌ترين دليل اطاله دادرسي را كمبود نيروي انساني در دستگاه قضايي برشمرد و خاطرنشان كرد: اين موضوع را به طور مكرر در طول سال‌هاي متمادي با دولت‌ها و مجالس در ميان گذاشته ايم، اما متأسفانه مقاومت عجيبي در برابر تامين نيروي انساني قوه قضائيه وجود دارد و واقعاً در چنين شرايطي نمي‌توان از دستگاه قضايي انتظار معجزه داشت. وقتي تعداد پرونده‌ها افزايش داشته، اما متناسب با آن شاهد افزايش نيروي انساني نيستيم، افزايش زمان رسيدگي به پرونده‌ها طبيعي خواهد بود. 

 آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه كثرت پرونده‌ها دلايل متعددي دارد، افزود: بعضاً مطرح مي‌شود چرا قوه قضائيه در جهت پيشگيري از جرايم و شكل‌گيري دعاوي كاري انجام نمي‌دهد. نبايد فراموش كرد كه جرايم و دعاوي از بيرون قوه قضائيه وارد مي‌شوند و در بسياري از موارد مي‌بينيم كه وقتي يك دستگاه اجرايي كار خود را درست انجام نمي‌دهد، جرايم و دعاوي حقوقي زيادي شكل مي‌گيرد و در واقع شاهد سرريز سهل انگاري ساير دستگاه‌ها به قوه قضائيه هستيم.  آيت‌الله آملي لاريجاني با تأكيد بر ضرورت همكاري همه دستگاه‌ها با قوه قضائيه در مقوله پيشگيري از وقوع جرم و شكل‌گيري پرونده‌ها و دعاوي حقوقي خاطر نشان كرد: به عنوان مثال در اثر عدم نظارت كافي بر مؤسسات مالي، مردم دچار گرفتاري‌هاي فراوان مي‌شوند و همه اين موارد به شكل پرونده وارد دستگاه قضايي مي‌شود. در واقع ما ميراث‌دار مشكلاتي هستيم كه هيچ نقشي در شكل‌گيري آنها نداشته‌ايم. رئيس قوه قضائيه در ادامه تأكيد كرد: از مهم‌ترين دلايل كثرت پرونده‌ها عدم آگاهي مردم از كيفيت تنظيم قرارداد‌ها و روابط حقوقي خود است كه در اين زمينه بايد فرهنگ استفاده از وكيل نهادينه شود و مردم با انجام مشورت با يك وكيل يا حقوقدان قابل اطمينان، سطح كيفي قرارداد‌ها يا ساير مسائل حقوقي خود را ارتقا دهند تا شاهد شكل‌گيري بسياري از پرونده‌ها و وقوع بسياري از جرايم نباشيم. 
 
آيت‌الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر ضرورت شناخت دشمنان و پيش بيني ترفند‌هاي آنها تصريح كرد: در طول تاريخ انقلاب و همچنين در تاريخ سرزمين‌هاي ديگر مشاهده مي‌كنيم كه هركجا دشمنان شناخته شده‌اند و ترفندهايشان پيش بيني شده، پيروزي به دست آمده است. رئيس دستگاه قضا با بيان اينكه مردم بايد مراقب اقدامات فريبنده دشمنان باشند، افزود: امروز اختاپوس رسانه‌اي غرب خصوصاً امريكايي‌ها در كل دنيا اثرگذار است و سرمايه‌هاي عظيمي را براي تأثيرگذاري در دنيا به كار مي‌بندند. بر همين اساس مردم عزيز ما بايد تبليغات دشمن و ساختار‌هاي تأثيرگذار آن‌ها را بشناسند. آملي لاريجاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي همواره محل دشمني دشمنان متعدد در منطقه و جهان خصوصاً از سوي امريكا بوده است، اظهار كرد: امروز دشمن مسلح‌تر به ميدان آمده است و به‌ويژه با در دست گرفتن فضاي مجازي قصد براندازي نرم دارد. مقامات امريكايي به صراحت سخن از تغيير نظام ايران به ميان مي‌آورند و از روي حماقت، ملت ايران را با اين سابقه عظيم تمدني و فرهنگي، تروريست مي‌خوانند. دقيقاً اينجاست كه مردم ما بايد توجه داشته باشند كه رسانه‌هاي بيگانه درصدد تفرقه‌افكني و براندازي هستند تا مردم از آرمان‌هاي خود دست بكشند و اهداف انقلاب را تغيير دهند. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه خطرِ دشمنِ در كمين را بايد هميشه مد نظر داشت، اظهار كرد: سيلي اخير جمهوري اسلامي به صورت امريكا و اذناب منطقه‌اي آن برايشان بسيار گران تمام شده است، زيرا مي‌بينند كه صد‌ها ميليارد دلار براي جنگ افروزي در منطقه هزينه كرده‌اند و فايده‌اي برايشان نداشته است. امروز جمهوري اسلامي داراي چنان اقتداري در منطقه است كه هرگز تصور آن را هم نمي‌كردند بنابراين هر روز به دنبال جنجال و برنامه‌اي جديد هستند چنانكه در روز‌هاي اخير تحركات عربستان و همچنين استعفاي نخست وزير لبنان را شاهد بوده‌ايم كه طبيعتاً نتيجه طراحي‌هاي پشت پرده آنان است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار