کد خبر: 880223
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اين روزها خبرهايي از ساز مخالف چيني‌ها با ايراني‌ها در تجارت به گوش مي‌رسد اما همچنان چين در صدر واردكنندگان كالا به كشور قرار دارد.
اين روزها خبرهايي از ساز مخالف چيني‌ها با ايراني‌ها در تجارت به گوش مي‌رسد اما همچنان چين در صدر واردكنندگان كالا به كشور قرار دارد. از جمله محصولات وارد شده از چين به ايران، تخمه آفتابگردان بوده كه در سال 95 رقم قابل توجهي را به خود اختصاص داده، اين واردات باعث شده است تا كمر توليدكنندگان تخمه آفتابگردان خم شود؛ استاني كه همواره در صدر استان‌ها با بيشترين نرخ بيكاري قرار دارد. 

بيكاري معضلي است كه بارها و بارها در مورد آن مطالب بسياري نوشته شده و راهكارهايي نيز براي خروج از آن ارائه شده است. بسياري از كارشناسان معتقدند بايد در ابتدا شرايطي را فراهم کرد كه حتي‌الامكان افرادي كه هم اكنون مشغول فعاليت هستند، بيكار نشوند و سپس طرحي براي اشتغال بيكاران طراحي و پياده‌سازي شود. 

يكي از راه‌هاي جلوگيري از بيكار نشدن شاغلان، كاهش واردات محصولاتي است كه مشابه آنها در داخل كشور توليد مي‌شود؛ موضوعي كه در سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي نيز به نوعي به آن اشاره شده است، اما در واقعيت به آن عمل نمي‌شود، به عنوان نمونه مي‌توان به واردات تخمه آفتابگردان از كشورهاي ديگر به خصوص چين اشاره کرد. بر اساس آمار گمرك در سال 1395، بيش از 100 هزار و 278 تن دانه آفتابگردان از كشورهاي مختلف جهان وارد ايران شده است. اين حجم از واردات تخمه آفتابگردان باعث شده است كه در سال 95 بالغ بر 126ميليون و 14هزار و 529 دلار ارز از كشور خارج شود كه ارزش ريالي اين مبلغ، 393ميليارد و 898ميليون و 491هزار و 838 تومان بوده است. در آمار و اطلاعات مربوط به گمرك جمهوري اسلامي ايران از كشورهاي اتريش، آذربايجان، ارمنستان، امارات‌متحده‌عربي، اوكراين، بلغارستان، تركيه، چين و روسيه به عنوان واردكنندگان تخمه آفتابگردان به ايران ياد شده است و در اين ميان چين با فروش بيش از ۸۲هزار تن دانه آفتابگردان به كشور درآمد ۱۱۱ميليون و ۹۳۷هزار و ۴۸۸دلاري را نصيب خود كرده و بزرگ‌ترين صادر‌كننده دانه آفتابگردان به ايران بوده است. 

واردات تخمه آفتابگردان از كشورهاي ديگر به خصوص چين در حالي صورت گرفته است كه چند استان كشور از جمله استان كرمانشاه توليدكننده اين محصول هستند و با اين حجم واردات كمر توليدكنندگان تخمه آفتابگردان در حال خم شدن است و بسياري از آنها انگيزه خود را جهت كشت آفتابگردان از دست داده‌اند و به نوعي مي‌توان گفت از كار بيكار شده‌اند. دو شهر سُنقُر و كليايي از شهرهاي استان كرمانشاه هستند كه بيشترين سطح زير كشت آفتابگردان در استان را دارند و به گفته مسئولان استان، تنها در شهر سُنقُر سالانه حدود 5هزار تن تخمه آفتابگردان توليد مي‌شود اما به دليل واردات بي‌رويه اين محصول، محصول توليدي كشاورزان به انبارها مي‌رود و خريداري ندارد. ادامه اين روند باعث خواهد شد كه اوضاع بيكاري در استان كرمانشاه حادتر شود؛ استاني كه همواره به گواه آمار داراي نرخ بيكاري بالايي بوده و در صدر استان‌ها بدين لحاظ قرار داشته است. 

كليد حل اين وضعيت به دست دولت دوازدهم است و دولت بايد تعرفه‌هاي سنگيني را بر واردات اين گونه محصولات كه در داخل كشور توليد مي‌شوند، وضع كند؛  كاري كه امريكايي‌ها براي جلوگيري از ورود پسته ايران به كشورشان انجام داده‌اند. امريكا براي حمايت از پسته خود در مقابل پسته ايراني، تعرفه14/241 درصدي بر پسته ايراني وارداتي به امريكا اعمال مي‌كند و همين امر موجب شده صنعت پسته امريكا رشد خوبي را داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار