کد خبر: 880195
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
آغاز برخورد با ساختمان‌هاي ناايمن پايتخت با دستور قضايي كليد خورد
پس از حادثه دردناك پلاسكو روز گذشته به دستور مقام قضايي، پاساژ مبصر در خيابان جمهوري تهران پلمب شد.
بیژن یانچشمه

در شهر تهران بر‌اساس آمارهاي غير‌رسمي حدود 3هزار سازه ناايمن وجود دارد كه هر لحظه آبستن حوادث مختلفي هستند. اين درحالي است كه بنا به گفته رئيس سازمان مديريت بحران 30 درصد ساختمان‌هاي در حال احداث نا‌ايمن و خطر‌آفرين هستند. در حقيقت بعد از حادثه ناگوار پلاسكو كه به فاجعه ملي تبديل شد، حساسيت‌ها به سازه‌هاي ناايمن افزايش يافت و دستگاه‌هاي متولي درصدد شناسايي اين ساختمان‌ها برآمدند. بر اين اساس چندي پيش نيز اعضاي شوراي شهر تهران، شهرداري تهران را ملزم كرد طي مدت شش ماه ليست برج‌هاي نا‌ايمن پايتخت را تهيه و به شورا ارائه كند. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران در اين خصوص گفت: به‌‌رغم وجود الزامات بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها كه شهرداري‌ها را مكلف مي‌كند اقدام به رفع خطر از ساختمان‌هاي ناايمن كند،  اگر اخطارهاي شهرداري منجر به اقدام از سوي مالك نشود، شهرداري رسماً وارد كار می‌شود و پس از آن مي‌تواند از مالك ۱۵ درصد اضافه دريافت كند. وي با اشاره به اينكه تعداد ساختمان‌هاي ناايمن در شهر تهران قابل‌توجه است، اظهار كرد: متأسفانه هيچگونه اطلاعاتي از اين ساختمان‌ها در اختيار نداريم و ساختمان‌هاي پرخطر شبيه ساختمان پلاسكو بسيار زياد است. 
  
آغاز پلمب ساختمان‌هاي ناايمن پايتخت 
 روز گذشته با دستور قضايي پاساژ ناايمن مبصر پس از تذكرات قانوني در قلب پايتخت پلمب شد. پيمان حسين محسني، شهردار منطقه۱۲ در اين خصوص گفت: اهميت ايمن‌سازي و رفع خطر املاك ناايمن در منطقه ۱۲ در اولويت فعاليت‌هاي كاري منطقه است و تدبير شهردار محترم تهران نيز رسيدگي ويژه به اين موضوع است. شهردار قلب تهران افزود: بر همين اساس و برابر اخذ دستور مقام محترم قضايي و پس از ارائه اخطارهاي مكرر و بي‌توجهي كسبه و مالكان پاساژ مبصر به عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم در بحث املاك ناايمن، بامداد امروز همكاران شهرداري با اطلاع قبلي به محل مراجعه و نسبت به اجراي دستور قضايي اقدام كردند. محسني افزود: شهرداري منطقه ۱۲ با جديت نسبت به فرآيند رفع خطر و ايمن‌سازي با هماهنگي مقام قضايي و ديگر دستگاه‌هاي ذيربط اقدام خواهد كرد و در راستاي حفظ جان و مال شهروندان از هيچ اقدامي كوتاهي نخواهد كرد. وي از مالكان و كسبه محترم املاك ناايمن خواست كه با رعايت دستورالعمل ايمني و مقاوم‌سازي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني در اسرع وقت، قبل از وقوع حوادث جبران‌ناپذير، نسبت به رفع خطر و ايمن‌سازي اقدام كنند.
  
برج‌هاي ناايمن در اولويت شناسايي 
 سازه‌هاي ناايمن و غير‌مقاوم به دليل نوع كاربري همواره جمعيت انبوهي را در خود جاي داده‌اند كه لازم است اين سازه‌ها در اولويت شناسايي قرار گيرند در اين خصوص پروانه مافي، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در موقع بروز حوادث برج‌ها بحران‌زا هستند، گفت: به‌طور حتم وجود اين برج‌ها بحران‌هاي عظيمي را به وجود مي‌آورد، بنابراين بايد به سرعت براي ايمن‌سازي شهرداري اقدامات لازم را انجام دهد؛ بنابراين شهرداري در گام اول بايد برج‌ها را شناسايي كند. 
وي با بيان اينكه معضلات و مشكلات ساختمان‌ها و بناهاي ناايمن بايد استخراج و براساس دسته‌بندي و اولويت برنامه‌هاي لازم براي ايمن‌سازي آنها در نظر گرفته شود، تصريح كرد: خوشبختانه شوراي شهر با اين مصوبه نشان داد كه به دنبال رفع مشكلات پايتخت است، اما اميدواريم شهرداري نيز در اين خصوص در اسرع وقت فعاليت‌هاي خود را آغاز كند. 

عضو مجمع نمايندگان استان تهران، با تأكيد بر اينكه در گام اول بايد طبق دسته‌‌بندي برج‌هاي عادي و مسكوني را شناسايي و ايمن‌سازي كرد، گفت: در مراحل بعدي مي‌توان براي ايمن‌سازي ساختمان‌هاي نظامي و امنيتي تعاريف و كدهاي ويژه‌اي را تعريف و نسبت به تعيين تكليف آنها ورود مناسب‌تري داشت؛ البته براي ايمن‌سازي اين برج‌ها بايد اعتبارات و منابع قابل‌قبولي را اختصاص داد، اما مي‌توان با مشاركت شهروندان و ساكنان برج‌ها موانع اعتباري را براي اين موضوع و با هدف جلوگيري از حوادث غيرقابل جبران از ميان برداشت. 
اگر قرار است براي شهر تهران كه روي گسل‌هاي زلزله بنا شده است فكري كرد، بايد هرچه سريع‌تر سازه‌هاي ناايمن شناسايي شود و نسبت به مقاوم‌سازي يا رفع خطرات اقدامات لازم صورت بگيرد؛ چراكه برخي از سازه‌هاي ناايمن بدون زلزله هم تخريب مي‌شوند. براين اساس لازم است دستگاهاي متولي به منظور جلوگيري از تكرار حادثه مشابه پلاسكو زمان را ازدست ندهند و اجراي اين طرح را به صورت مستمر پيگيري كنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار