کد خبر: 879860
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نخست وزير لبنان پس از استعفاي ناگهاني در رياض عليه ايران موضع گرفت
امریکا، صهیونیست‌ها و رژیم سعودی پس از شکست توطئه‌‌های خود در منطقه و از جمله توطئه اقلیم و تجزیه عراق، ارابه فتنه را از عراق و سوریه به سمت لبنان کشیدند تا مقابل جشن حزب‌الله در پایان داعش، صف‌آرایی کنند.
امریکا،  صهیونیست‌ها و رژیم سعودی پس از شکست توطئه‌‌های خود در منطقه و از جمله توطئه اقلیم و تجزیه عراق، ارابه فتنه را از عراق و سوریه به سمت لبنان کشیدند تا مقابل جشن حزب‌الله در پایان داعش، صف‌آرایی کنند. سعد حریـری، نخست‌وزیر لبنان نه در بیروت که در ریاض استعفا داد. سخنانی که او در توجیه این اقدام غیرمنتظره به زبان راند، لحن و فحوایی داشت که دو روز پیش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس به کار برد. به نظر می‌رسد نقش بی بدیل حزب الله لبنان در ناکام کردن محور امریکایی - صهیونیستی- سعودی در پیشبرد تروریسم تکفیری در سوریه این محور شر را وادار کرده تا پروژه کشاندن بی‌ثباتی به داخل لبنان را دوباره در معرض تیغ مقاومت قرار دهد. 
 
به گزارش «جوان»، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان كه مهره سعودی‌‌ها در این كشور به شمار می‌رفت، روز ‌‌‌شنبه در اقدامی غیرمنتظره استعفای خود را از نخست‌وزیری  اعلام كرد. شبکه سعودی العربیه در خبری فوری از استعفای سعد حریری خبر داد و لحظاتی بعد او در صفحه تلویزیون ظاهر شد و با ایراد اتهاماتی علیه ایران و حزب‌الله تلاش کرد دلیل استعفای خود را دخالت‌های ایران وجلوه دهد. حریری در ابتدای سخنان خود فرضیه توطئه علیه خود در لبنان را مطرح كرد و مدعی شد فضا در لبنان شبیه فضای حاکم بر کشور قبل از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان است و اینکه احساس می‌کند عده‌ای برای قتل او نقشه می‌کشند. حریری گفت:«ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد.» حریری بار دیگر نوك حملات خود را به سمت حزب‌الله نشانه گرفت و مدعی شد:«حزب‌الله از سلاح علیه لبنانی‌‌‌ها و سوری‌‌‌ها استفاده كرده و باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای لبنانی‌‌‌ها شده است.» ‌حریری در راستای خوش‌خدمتی به سعودی‌ها، اتهاماتی را علیه ایران مطرح كرد و مدعی شد:«با وجود تلاش برای حفظ بی‌طرفی لبنان در مسائل منطقه اما ایران مشکلاتی که هست را برای لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه را که هست به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.» ‌نخست‌وزیر مستعفی لبنان همچنین ادعا كرد:«شری که ایران در منطقه می‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ایران با دخالتی که در دیگر کشور‌‌ها می‌کند مشکلات بسیاری برای جهان عرب ایجاد کرده است.»

به نظر می‌رسد استعفای حریری در چارچوب تلاش برای ایجاد بهانه جهت هدف قرار دادن محور مقاومت صورت گرفته است. بسیاری از سخنانی که حریری علیه ایران و حزب‌الله ایراد کرد پیش‌تر از سوی مسئولان سعودی مطرح شده است. این اظهارات همان حرف‌‌هایی است كه چندی پیش از زبان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی مطرح شده بود. حریری که به تازگی از عربستان به کشورش بازگشته بود بعد از توقف کوتاهی در بیروت روز جمعه بار دیگر به عربستان رفت و در همین کشور هم استعفایش را اعلام کرد. او حتی با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان که روی کار آمدن هر دوی آنها بر اساس یک توافق داخلی در لبنان بود، در این باره سخن نگفته بود.  استعفای حریری در شرایطی است كه لبنان 5/2 سال با خلأ ریاست‌جمهوری روبه‌رو بود تا اینکه در ۱۰آبان سال گذشته میشل عون با حمایت همه‌جانبه حزب‌الله و دیگر متحدانش در جریان ۸‌مارس، رئیس‌جمهور و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان شد. بنابراین، این استعفا می‌تواند بار دیگر لبنان را وارد مرحله جدیدی از بحران سیاسی كند. 
   
سعودی پشت استعفای حریری
سعودی‌‌‌ها در روزهای گذشته تبلیغات گسترده‌ای را با هدف تحریک حریری علیه مقاومت به راه انداخته بودند و برخی منابع خبری اطلاع دادند که در دیدار‌های حریری با سعودی‌‌ها حتی در صورت عدم پذیرش طرح‌های فتنه‌انگیز سعودی‌‌ها تهدید ترور وی را مطرح کرده‌اند. به گزارش العالم، حریری دو‌‌شنبه گذشته در سفری غیرمنتظره به عربستان سعودی رفت. سفر وی همزمان با تشدید اظهارات ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس علیه حزب‌الله و ایران بود. ثامر السبهان گفته بود‌ از اینکه دولت لبنان نسبت به مشارکت حزب‌الله در جنگ علیه عربستان سکوت کرده، تعجب می‌کند. 

امین حطیط، نیروی بازنشسته ستاد ارتش لبنان در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: «حریری از سوی عربستان سعودی بسیار در معرض فشار قرار داشت و حتی به وی اجازه ندادند استعفای تشریفاتی و معمول را از کشورش تقدیم نماید.» ‌نزیه منصور، نماینده سابق پارلمان لبنان هم گفت:«حریری در زمان نخست‌وزیری‌اش تصمیم داشت حاشیه فعالیتی محدود داشته باشد که این مسئله ناخشنودی عربستان سعودی را به همراه داشت.» ‌اظهارات ضد‌ایرانی حریری در حالی است كه وی در چند سال گذشته مجری سیاست‌های عربستان در لبنان بود و همواره برای كاهش نفوذ ایران و حزب‌الله در لبنان تلاش می‌كرد. به نظر می‌رسد که فشارهای عربستان عامل اصلی استعفای حریری از سمت خود برای فشار به جریانات لبنانی برای کسب امتیازات مورد نظر عربستان باشد. عربستان سال گذشته حریری را با این  مأموریت به لبنان فرستاد تا بتواند برنامه‌های مخرب سعودی‌‌ها را در این كشور پیاده كند اما با گذشت یك سال از نخست‌وزیری‌اش نتوانسته در این مأموریت موفقیتی كسب كند و تحت فشار ریاض مجبور به استعفا شده است.

از طرفی، حریری به عنوان فردی رفاه‌طلب و خوشگذران شناخته می‌شود كه توانایی لازم را برای فائق آمدن بر چالش‌‌ها و مشكلات سیاسی ندارد و از آنجاكه لبنان با توجه به تنوع قومیتی نیاز به افراد توانمند برای حل مشكلات دارد، حریری مرد روزهای سخت لبنان نبود و نتوانست گره از مشكلات لبنان بگشاید. همچنین استعفای حریری در زمانی انجام شده است كه نیروهای عراقی و سوری آخرین مقرهای داعش را بازپس گرفته‌اند و سعودی‌‌ها تلاش دارند پس از نابودی داعش، چالش جدیدی را برای حزب‌الله ایجاد كنند تا قدرت و توان این سازمان را كاهش دهند زیرا پایان تكفیری‌‌ها در سوریه به معنای بازگشت حزب‌الله به لبنان و افزایش قدرتش در این كشور خواهد بود و این مسئله تهدیدی برای منافع ریاض به شمار می‌رود. عربستان با كمك اربابان غربی‌اش برای مقابله با محور مقاومت و نفوذ ایران، بحران سوریه را به راه انداخت ولی پیروزی‌های مقاومت در سوریه شكست دیگری را در كارنامه سعودی‌‌ها ثبت كرد و اكنون بی‌ثبات كردن لبنان و جهت دادن افكار عمومی این كشور علیه حزب‌الله ابتكار جدیدی است كه ریاض در پی تحقق آن است. اگر چه تحولات چند سال اخیر نشان داده كه همه اقدامات سعودی علیه ایران نتیجه‌ای جز شكست به همراه نداشته است اما مقامات سعودی نشان دادند که اهل عبرت از تاریخ نیستند. 
   
حریری همسو با نتانیاهو
اظهارات ضد ایرانی حریری یك روز پس از آن بیان شد كه ترزا می‌، نخست‌وزیر انگلیس در دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار همکاری با تل‌آویو علیه تهران شده است. نتانیاهو جمعه شب با حضور در مؤسسه چتم‌هاوس انگلیس بار دیگر اظهارات ضدایرانی خود را تكرار كرد و مدعی شد امپراطوری شیعه ایران در پی بلعیدن خاورمیانه است. نتانیاهو اظهار کرد اسرائیل نخواهد گذاشت ایران سوریه را تبدیل به لبنانی دیگر کند. وی همچنین ادعا کرد كه الآن نبرد در خاورمیانه بین مدرنیست‌ها و قرون وسطایی‌ها است. قرون وسطایی‌ها با شیعه افراطی به رهبری ایران و سنی‌های افراطی به رهبری القاعده و داعش هستند. این دو گروه بین خودشان بر سر تخت پادشاهی می‌جنگند. نتانیاهو همچنین مدعی شد كه كشورهای عربی در برابر ایران در منطقه با اسرائیل همسویی بیشتری دارند.
غیر قابل انتشار: ۲۳۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
استعفای حقارت مانند سلفی حقارت
چه خوب خداوند با فتنه ها سره را از ناسره جدا می کند
اون از بارزانی ...این هم از حریری
درس عبرتی برای غربگرایان داخلی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
حریری به عربستان، آقاسید حسن به ایران و کی به اسرائیل؟ والله و اعلم
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
0
0
ترزامی " وقتی دست دوستی با ترامپ داد " تیم ش موفق به رای اکثریت در پارلمان انگلیس را پیدانکرد " تا مرز استعفا هم رفت " بنابراین ترزامی در موضع ضعف قراردارد " و نیاز به حمایت دارد" با توجه به اینکه سوروس در انگلیس جاخوش کرده ست " این بار ترزامی با نتانیاهو دست اتحاددر جشن صد سالگی بلفور داد " تا در توظئه لبنان جای ترامپ را بگیرد " تا فشار هایخارجی وداخلی از روی ترامپ برداشته شود.
رمضانعلى محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
0
0
بسم الله.باسلام.سوریه،کردستان،لبنان،اینجاھم تودھنى بخورند که می خورند ان شاءالله.برطبق نقشه جغرافیائی باید برسند حجاز .تغییر لباس آل یھود؟ یا تاسیس جمھورى اسلامی حجاز ان شاءالله،فعلا که بن سلمان اصلاح طلب شده ،مثل روزھاى آخر محمدرضاى مفلوک که اصولگرا شده بود.تا زیر سایه وولایت عامل به شریعت ایم برنده ایم ،نباشیم چه باختى بزرگتر ازاینکه نیستیم که العاقبت للمتقین. والسلام،شھرک اندیشه‌.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
0
حزب الله بینی آل سعود واربابانش را بهخاک خواهد مالید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار