کد خبر: 879223
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
حمید پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه و حسن سبحاني به عنوان برگزيدگان سومين دوره جايزه جهاني علوم انساني اسلامي معرفي شدند.
به گزارش ستاد خبري چهارمين كنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي، مراسم اختتاميه چهارمين كنگره بين‌المللي علوم انساني اسلامي و اعطاي سومين دوره جهاني جايزه علوم انساني اسلامي، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين رضا غلامي، رئيس شوراي سياست‌گذاري كنگره، آيت‌الله رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، عطاء‌الله رفيعي آتاني دبير علمي كنگره و جمعي از اهالي و اساتيد علوم انساني در مدرسه امام موسي كاظم(ع) هفته گذشته در شهر مقدس قم برگزار شد. 

در اين مراسم سه نفر از اساتيدي كه در زمينه علوم انساني اسلامي فعاليت چشمگيري داشتند، به عنوان برگزيده سومين جايزه جهاني علوم انساني اسلامي معرفي شدند. 
در مراسم اهداي سومين دوره جايزه جهاني علوم انساني اسلامي حجت‌الاسلام حميد پارسانيا در رشته فلسفه علوم اجتماعي برگزيده و مورد قدرداني قرار گرفت. 
وي به دليل خدمات ارزشمند در عرصه‌هاي آموزشي و تأليف آثار متعدد و برجسته خصوصاً در عرصه فلسفه علم ديني، به طور خاص توفيقاتي حاصل كرده و ضمن ارائه ديدگاهي پيشرو و راهگشا در خصوص تعيين مناسبات اسلام و علوم اجتماعي، مدل مشخصي را براي پيوند ميان اين دو ارائه كرده است. 
علاوه بر اين، حسن سبحاني استاد دانشگاه تهران در رشته اقتصاد اسلامي به دليل تقويت و بسط گفتمان اقتصاد اسلامي در ايران و ارائه نقدهاي قوي نسبت به نظام اقتصاد ليبرال و همچنين پايه‌گذاري رشته اقتصاد اسلامي و پرورش شاگردان فراوان و كمك به پيشرفت رشته اقتصاد اسلامي در اين عرصه تقدير شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه نيز در رشته فلسفه علوم انساني اسلامي به دليل ترويج گفتمان علوم انساني اسلامي و تأليف آثار علمي مفيد و ممتاز در زمينه فلسفه علوم انساني اسلامي شايسته تقدير شناخته شد. 
وي در تقويت و تكميل لايه‌هاي زيرين تفكر بنيادي علوم انساني اسلامي و تبيين آن براي جامعه علمي نيز ديدگاه‌هاي برجسته‌اي را ارائه كرده است. 
علاوه بر اين، كميته اعطاي جايزه جهاني علوم انساني اسلامي در اين مراسم، از طه عبدالرحمن از كشور مراكش به دليل ارائه ديدگاه‌هاي ممتاز و تحول آفرين در عرصه معناشناختي و فلسفه زبان و برقراري ارتباط بين اين حوزه و انديشه سياسي اسلام، كه به تثبيت تفكر علوم انساني اسلامي در جهان اسلام منجر شده است، تقدير و قدرداني كرد. 
براي آشنايي با اين اساتيد گوشه‌اي از زندگي و فعاليت علمي آنها را مرور مي‌كنيم:
  
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد پارسانيا در سال ۱۳۳۷ در شهر مقدس مشهد متولد شد. وي تحصيلات حوزوي خود را تا مدارج عالي حوزوي در محضر اساتيد معظم طي كرد. فقه و اصول را از محضر آيات عظام ميرزا هاشم آملي، فاضل لنكراني ، وحيد خراساني و جوادي آملي بهره برد. همچنين عرفان و فلسفه را نيز از محضر حضرات آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي و آيت‌الله حسن‌زاده آملي دامت بركاتهما آموخت. 

دكتر پارسانيا هم اكنون عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، استاد دانشگاه تهران و باقرالعلوم(ع) است كه به تدريس در حوزه و دانشگاه در موضوعاتي چون نهايه الحكمه، منطق اشارات، شفا، كفايه، مكاسب و… مشغول است. از پارسانيا آثار متعددي چون «هستي و هبوط»، «حديث پيمانه»، «عرفان و سياست»،« سنت‌- ايدئولوژي ـ علم»،« علم و فلسفه»،« هفت موج اصلاحات» و ... در كنار بيش از ۵۰ مقاله علمي به چاپ رسيده است. حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر پارسانيا علاوه بر رياست پژوهشگاه علوم وحياني معارج و عضويت در هيئت مؤسس و هيئت مديره مجمع عالي حكمت اسلامي، عهده‌دار معاونت آموزش مجمع عالي حكمت اسلامي نيز است. وي عضو هيئت علمي گروه مطالعات انقلاب اسلامي و غرب‌شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و مدير گروه جامعه‌شناسي مؤسسه امام خميني(ره) است. 
از مهم‌ترين آثار وي در حوزه علوم انساني اسلامي مي‌توان به كتاب «علم و فلسفه»، تدوين كتاب «رحيق مختوم: شرح حكمت متعاليه» نوشته آيت‌الله العظمي جوادي آملي، ويراستاري كتاب «معرفت شناسي در قرآن» نوشته آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي اشاره كرد. 
  
حسن سبحاني
سبحاني به سال ۱۳۳۲ در شهرستان دامغان زاده شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در آنجا گذراند. پس از آن براي كمك به معيشت خانواده به دانشسراي مقدماتي رفت. در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه ملي در رشته اقتصاد، تحصيلات دانشگاهي‌اش را آغاز كرد و در سال ۱۳۵۸ در دوره كارشناسي فارغ‌التحصيل شد. دوره كارشناسي ارشد را در سال ۶۱ در دانشگاه تربيت مدرس آغازكرد و در سال ۶۵ به پايان رساند. 
سبحاني در سال ۱۳۶۷ در بورس خارج از كشور پذيرفته شد ولي آن را با اين استدلال كه بچه‌هاي انقلاب بايد در داخل تحصيل كنند به بورس داخل كشور تبديل كرد. دكترايش را در همان رشته كارشناسي، در دانشگاه تهران سپري كرد و در سال ۷۱ با رساله‌اي تحت عنوان «نظام اقتصادي اسلام» به پايان رساند. وي هم اكنون در كسوت استاد تمام اقتصاد، به عنوان مدير گروه اقتصاد اسلامي، پولي و مالي دانشگاه تهران به فعاليت علمي و پژوهشي خود ادامه مي‌دهد. 
از آثار او در حوزه اقتصاد اسلامي مي‌توان به «اسلام و اقتصاد» و «گستره اقتصاد اسلامي»، «دغدغه‌ها و چشم اندازهاي اقتصاد اسلامي» و «آشنايي با اقتصاد اسلامي» اشاره كرد. 
  
عبدالحسين خسروپناه
عبدالحسين خسروپناه در بهمن ماه ۱۳۴۵ شمسي در شهرستان دزفول، چشم به جهان گشود. دروس حوزوي را در كنار دروس متوسطه (رشته تجربي) در سال ۱۳۶۲ آغاز كرد و به مدت شش سال در سال ۱۳۶۸شمسي در مقطع سطح سوم حوزه علميه فارغ‌التحصيل شد. 
خسروپناه در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علميه قم آغاز كرد و12 سال از محضر استاداني همچون آيت‌الله‌العظمي وحيد خراساني، آيت‌الله‌العظمي فاضل لنكراني، آيت‌الله‌العظمي جعفر سبحاني و آيت‌الله‌العظمي ناصر مكارم شيرازي، بهره برد. تحصيل دروس تخصصي كلام اسلامي را در كنار دروس خارج فقه و اصول در سال ۱۳۷۰ شمسي آغاز كرد و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دكتراي كلام اسلامي با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (ع) فارغ‌التحصيل شد و پايان نامه خود را با عنوان انتظارات بشر از دين تدوين كرد. 
خسروپناه در سال ۱۳۷۵ شمسي توسط آيت‌الله مدرسيان در دروس فقه و اصول، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حديث گرفت و از سال ۱۳۹۴ به رتبه استاد تمامي دست يافت و اينك از چندين استاد مشهور فقه و اصول حوزه علميه قم، اجازه اجتهاد و اجازه روايي دارد.
نظريه‌ها و ديدگاه‌هاي اختصاصي استاد خسروپناه عبارتند از: ۱- نظريه فلسفه اسلامي كه در هيئت حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي به عنوان نوآوري پذيرفته شد. ۲- نظريه ديدباني ۳- نظريه حكمت خودي و تغيير موضوع فلسفه به وجود انضمامي انسان ۴- رئاليسم شبكه‌اي و تئوري بداهت نظام‌مند كارآمد ۵- الگوي حكمي- اجتهادي و روش شناسي حكمي- اجتهادي ۶- نظريه فرايندي از مباني تا نظام‌هاي عيني
مهم‌ترين دغدغه‌هاي فكري ، فلسفي و فقهي استاد خسروپناه در دو حوزه مشخص مي‌شود: اول؛ جريان شناسي فكري ايران و جهان اسلام و دوم؛ اسلامي‌سازي علوم انساني و به تبع آن، نظام‌سازي فقه اسلامي.
از مهم‌ترين آثار وي در حوزه علوم انساني اسلامي مي‌توان به كتاب‌هاي «فلسفه علوم اجتماعي»، «در جست‌وجوي علوم انساني اسلامي» و« فلسفه علوم انساني(بنيادهاي نظري)»، «انسان‌شناسي اسلامي»، «روش شناسي علوم اجتماعي»،« منظومه فكري حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي» و «منظومه فكري امام خميني(ره)» اشاره كرد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر