کد خبر: 878275
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
محققان با اسکن مغز، اولین شواهدی را که مدت‌های طولانی در جست‌وجوی آن بودند، دیدند و مشاهده کردند...
مترجم: علی طالبی

محققان با اسکن مغز، اولین شواهدی را که مدت‌های طولانی در جست‌وجوی آن بودند، دیدند و مشاهده کردند که مغز ما از طریق عروق لنفاوی، یعنی سیستم مجرای دفع پسماند بدن، مقداری پسماند تخلیه می‌کند. سپس نتایج نشان دادند که عروق به صورت لوله اصلی بین مغز و سیستم ایمنی عمل می‌کنند. 
  
دکتر دنیل ریچ، محقق ارشد می‌گوید: ما عیناً سیال تخلیه شده از مغز انسان به درون این عروق را تحت نظر گرفتیم. امیدواریم که نتایج ما بینش جدیدی در مورد مجموعه اختلالات عصبی ارائه بدهد. دکتر ریچ رادیولوژیست و عصب‌شناسی است که در اصل از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی تصلب بافتی چندگانه و اختلالات عصبی دیگر که تصور می‌شود در سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشند، استفاده کرد. 

عروق لنفاوی بخشی از سیستم گردش خون بدن هستند. در بیشتر قسمت‌های بدن، آنها به موازات رگ‌های خونی حرکت می‌کنند. آنها لنف‌ها، سیال بی‌رنگ حاوی سلول‌های ایمنی و پسماند را به نُدهای لنفاوی منتقل می‌کنند. رگ‌های خونی سلول‌های سفید خونی را به یک ارگان (اندام) تحویل می‌دهند و سیستم لنفاوی سلول‌‌ها را بیرون می‌کشد و آنها را مجدداً وارد جریان خون بدن می‌کند. این فرایند به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا مشخص کند آیا اندامی تحت حمله‌ باکتری‌‌ها یا ویروس‌هاست یا آسیب دیده است. 

گروه دکتر ریچ در جست‌وجو به دنبال عروق از روش ام. ‌آر. ‌آی برای اسکن مغز پنج داوطلب تندرست استفاده کرد که گادوبوترول (gadobutrol ) به آنها تزریق شده بود. گادوبوترول رنگدانه مغناطیسی است که معمولاً برای نمایان کردن رگ‌های خونی که به خاطر بیماری‌‌هایی مانند سرطان یا فلج چندگانه آسیب دیده‌اند، به کار برده می‌شود. مولکول‌های رنگی آنقدر کوچکند که از رگ‌های خونی به پرده‌های اطراف مغز (دورامتر) تراوش می‌کنند و آنقدر بزرگند که بتوانند از سد مغز- خون عبور کنند و وارد قسمت‌های دیگر مغز بشوند. 

در ابتدا، وقتی محققان دستگاه ام. آر. ‌آی را برای دیدن رگ‌های خونی تنظیم کردند، رنگ دورامتر روشن‌تر شد و محققان نتوانستند هیچ نشانه‌ای از سیستم لنفاوی ببینند ولی وقتی محققان اسکنر را به طریق دیگری تنظیم کردند، رگ‌های خونی ناپدید شدند. همچنین توانستند ببینند که دورامتر حاوی نقاط و خطوط تقریباً به یک اندازه روشنی است که حدس زده می‌شود عروق لنفاوی باشند. نتایج نشان می‌دادند که رنگدانه از رگ‌های خونی تراوش می‌کند، از طریق دورامتر به جریان در‌آمده و وارد عروق لنفاوی مجاور می‌شود. 

محققان برای آزمایش این ایده، یک دور دیگر اسکن‌‌ها را با تزریق رنگدانه دوم متشکل از مولکول‌های بزرگی که کمتر از رگ‌های خونی تراوش می‌کردند، روی دو نفر انجام دادند. محققان برعکس دور اول اسکن‌ها، رگ‌های خونی را در دورامتر دیدند ولی به‌رغم نحوه تنظیم اسکنر، هیچ مجرای لنفاوی مشاهده نشد که حدس آنها را تأیید می‌کرد. 
همچنین آنها شواهدی در مورد وجود عروق لنفاوی و رگ‌های خونی در دورامتر بافت مغزی کالبد شکافی شده انسان یافتند. به علاوه، اسکن‌های مغزی آنها و مطالعات کالبد شکافی انجام شده روی مغز پستاندارانی غیر از انسان نتایج مشاهده شده در انسان‌‌ها را تأیید می‌کرد و نشان می‌داد که سیستم لنفاوی یکی از خصوصیات مشترک مغز پستانداران است. 

منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر