کد خبر: 877938
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مرگ سالانه ۳۳ هزار ايراني در اثر آلودگي هوا
بي‌توجهي به آلودگي هوا از سوي دستگاه‌هاي متولي بردامنه آلودگي و آلايندگي افزوده است و...
بیژن یانچشمه

بي‌توجهي به آلودگي هوا از سوي دستگاه‌هاي متولي بردامنه آلودگي و آلايندگي افزوده است و تاكنون به جز تصويب قانون هواي پاك هيچ اقدام قابل‌توجهي در جهت كاهش آلودگي هوا صورت نگرفته است. براين‌اساس سرپرست گروه سلامت هواي وزارت بهداشت گفت: آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهاني از مرگ سالانه 33 هزار و 500 نفر ايراني در اثر آلودگي هوا در كلانشهرها گزارش مي‌دهد. 
 از ابتداي امسال تاكنون 10 روز هواي پاك، 185 روز هواي سالم و 21 روز هواي ناسالم گزارش شده است؛ به‌گونه‌اي كه مسعود تجريشي، معاون محيط انساني سازمان محيط‌زيست مهم‌ترين مسئله حال حاضر كشور در زمينه محيط‌زيست را آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: اين سازمان براساس وظايف حاكميتي نقش نظارتي بر عملكرد ديگر دستگاه‌ها در خصوص آلودگي هوا دارد. اين درحالي است كه در نشست آلودگي هوا نمايندگان هفت دستگاه اصلي كه در زمينه آلودگي هوا داراي مسئوليت بودند، از جمله نمايندگان وزارت صنعت، نفت، نيرو، كشور و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها حضور نداشتند. 
 
ذرات معلق در هوا 3 برابر حد مجاز است
عباس شاهسوني، سرپرست گروه سلامت هواي وزارت بهداشت با بيان اينكه آمار سال 2016 سازمان بهداشت جهاني از مرگ سالانه 33 هزار و 500 نفر ايراني در اثر آلودگي هوا گزارش مي‌دهد، گفت: بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند سكته قلبي و مغزي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي مهم‌ترين دليل مرگ و مير بر اثر آلودگي هوا هستند. 
وي محاسبه ميزان مرگ و ميرهاي منتسب به آلودگي هوا را براساس داده‌هاي سازمان محيط‌زيست برشمرد و گفت: طبق برآوردهاي انجام گرفته در سال 94 ميانگين غلظت ذرات معلق در 25 شهر كشور 7/31 ميكروگرم در هر مترمكعب بوده است كه اين ميزان با يك روند كاهشي روبه‌رو بوده، به طوري كه سال 90 ميزان ذرات معلق هوا 39 ميكروگرم در مترمكعب بوده است. 
وي افزود: با وجود كاهش چند درصدي ذرات معلق در هوا، اما اين ميزان سه برابر بيشتر از نسبت رهنمود سازمان بهداشت جهاني است كه مي‌توان علت آن را در افزايش ريزگردها نيز جست‌وجو كرد. 
سرپرست گروه سلامت هواي وزارت بهداشت اعلام كرد: طي سال 1394 مرگ تقريباً 12 هزار و 793 نفر براثر  به ذرات معلق هوا در كشور ثبت شده است و اهواز با شش برابر مرگ و مير بيشتر بر اثر آلودگي هوا در كشور ركورددار است. 
 
تردد شبانه‌روزي 100 كاميون در تهران 
معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنين با تأكيد بر ضرورت بازرسي و تست خودروها اظهار كرد: سعي داريم تست خودروهايي را  كه هزار كيلومتر تردد كرده‌اند،  به زودي انجام دهيم. براي انجام اين تست‌ها نياز به تجهيزاتي داريم كه در بودجه سال ۹۷ سازمان برنامه و بودجه درخواست‌هايي براي اين منظور خواهيم داشت. 
تجريشي با اشاره به نقش كاميون‌ها در آلودگي هواي تهران اظهار كرد: ۱۰۰ هزار كاميون به طور شبانه‌روز در تهران تردد مي‌كنند و تمركز بر آلودگي هواي تهران نشان مي‌دهد كه از ساعت ۲۳ تا 5 بامداد داده‌هاي آلودگي هوا به‌طور چشمگيري افزايش پيدا مي‌كند كه قطعاً تردد شبانه كاميون‌ها عامل آن است. 
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي اعداد و ارقام متفاوتي در مورد تأثير كاميون‌ها بر آلودگي هوا مطرح مي‌شود، گفت: به‌طور تقريبي كاميون‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد سهم ترددهاي شبانه را در توليد ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون دارند كه سهم بالايي به حساب مي‌آيد، بنابراين لازم است در اين زمينه فكر جدي صورت گيرد كه پيگيري بحث سوخت در حاشيه كلانشهرها يكي از موضوعات مهم در اين زمينه است. قرار شده با همكاري راهداري و وزارت نفت كريدورهايي كه تردد بيشتر كاميون‌ها و سوخت‌گيري بيشتر در آن صورت مي‌گيرد، مشخص شود. 
  
اعمال استاندارد براي خودرو‌هاي سنگين و نيمه‌سنگين 
همچنين سعيد روحي، معاون فني راهور ناجا با بيان اينكه شماره‌گذاري خودروهاي نيمه‌سنگين و سنگين در پليس به شرط داشتن سطح آلايندگي يورو4، 5 و 6 انجام مي‌گيرد، گفت: از ابتداي مهرماه سال 96 اين استاندارد براي خودروهاي نيمه‌سنگين و سنگين درون‌شهري نيز اجرا مي‌شود.  وي با اشاره به اينكه شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري از مهرماه سال گذشته متوقف شده است، اظهار داشت: ‌در حال حاضر نزديك به 30 هزار موتورسيكلت انژكتوري و كمتر از يك‌هزار دستگاه موتورسيكلت برقي شماره‌گذاري شده است. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
0
0
باید در یک برنامه 10 ساله کامیونهای با عمر بیش از 40 سال رو از رده خارج کرد و سپس در یک برنامه 20 ساله کامیونهای با عمر بیش از 30 سال رو و بعد در یک برنامه 30 ساله کامیونهای با عمر بیش از 20 سال رو و ... . در قرن آتی کامیونها نوسازی خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار