کد خبر: 877899
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
درباره كشتار و قتل عام مردم سوريه كمي فكر كنيد. هر گونه‌ كشتاري كه با خشونت صورت مي‌گيرد يك تراژدي و فاجعه است.
نويسنده: ريچال كلين‌فلد

درباره كشتار و قتل عام مردم سوريه كمي فكر كنيد. هر گونه‌ كشتاري كه با خشونت صورت مي‌گيرد يك تراژدي و فاجعه است. اما آيا تا به حال به تعداد افرادي كه در هر منطقه جنگي كشته مي‌شود فكر كرده‌ايد؟

گزارش‌ها از تعداد كشته‌ها در مناطق جنگي، شهر‌هاي خشونت‌بار يا كشوري كه قرباني تيراندازي مي‌شود، مي‌تواند واكنش‌هاي بسياري در سراسر جهان به همراه داشته باشد. اين واكنش‌ها شامل پوشش رسانه‌اي، سرمايه‌گذاري تجاري، تصميم‌گيري‌هاي سياسي و خرج و مخارج دولت و مؤسسات خيريه مي‌شوند.

چند نفر در سوريه كشته شده‌اند؟

از زماني كه جنگ در سوريه آغاز شد، بخش‌هايي از اين كشور ويران شد و قدرت‌هاي بزرگ جهان به اين كشور سرازير شدند، تعداد زيادي از مردم در اين كشور كشته شدند. بر اساس گفته مركز تحقيقات سياسي سوريه تا فوريه 2016 (اواخر زمستان سال 1395) بعد از پنج سال جنگ در اين كشور تعداد كشته‌هاي حاصل از جنگ و ديگر عوامل به 470 هزار نفر رسيده است.

دو ماه بعد، نماينده ويژه سازمان ملل آمار 400 هزار نفري را ارائه كرد. اين آمار حتي 250 هزار نفر بيشتر از تعدادي است كه هشت ماه پيش پيش‌بيني شده بود. ديده‌بان حقوق بشر سوريه واقع در لندن تخمين ديگري از تعداد كشته‌ها در مارس 2017 ارائه كرده است. اين نهاد تعداد كشته‌هاي جنگ سوريه را 320 هزار نفر اعلام كرده است. اين تعداد نيز وحشتناك است.

كساني كه وظيفه سنگين شمارش كشتگان يك جنگ را بر عهده دارند بر چند روش تكيه مي‌كنند.

براي مثال در يمن، سازمان ملل بر آمار ارائه شده توسط بيمارستان‌ها تكيه كرده و 10 هزار كشته را پيش‌بيني كرده است. (اين آمار تا ژانويه 2017 است)

با اين حال، بسياري از بيمارستان‌ها در زمان جنگ بسته بوده‌اند و يا بيشتر درگيري‌ها در خارج مناطق شهري صورت گرفته‌اند و بسياري از اجساد توسط خانواده‌هايشان يا به كشور‌شان برگشته‌اند يا در همان كشور دفن شده‌اند.

محققان براي ارائه آمار دقيق‌تر قبل از شمارش کشته‌های از نام بردن جنايت‌كاران استفاده مي‌كنند.اما شمارش کشته‌های در درگيري‌هايي كه شناسايي مجرمان سخت است، با دشواري همراه است. در جنگ‌ها ممكن است بسياري از مردم بر اثر گرسنگي، بيماري و عوامل ديگر كشته شوند. اما آيا اين کشته‌ها نیز شامل قربانيان جنگي مي‌شوند؟

سازمان سلامت جهاني تا آگوست سال 2017 گزارش داده كه 2 هزار يمني بر اثر بيماري وبا جان خود را از دست داده‌اند. اگر جنگ در این کشور، بيمارستان‌ها را تخريب نمي‌كرد و پزشكان بيكار نمي‌شدند، برخي از اين بيماران شفا مي‌يافتند و برخی از این بیماران از مرگ حتمي نجات مي‌يافتند.

بنابراين افرادي كه در جريان جنگ كشته نمي‌شوند شامل آمار كشته‌شدگان نمي‌شوند.

آمار حيرت‌آور قتل در امريكا

رسانه‌ها با تمركز بر جنگ‌ها، از تعداد كشته‌ها در جريان خشونت‌ها غافل شده‌اند. آماري كه از كشتار در امريكا ارائه شده است سه تا چهار برابر آمار جنگ‌ها در هر سال بوده است. از سال 2007 تا 2012 آمار كشته‌ها در جهان 377 هزار نفر در يك سال بوده در حالي كه در يك جنگ يا درگيري در يك سال 70 هزار نفر كشته شده‌اند.

كشتار 58 نفر در لاس وگاس آمريكا، مسئله خشونت در آمريكا را پر رنگ مي‌كند. در حقيقت، آمار كشته‌هايي كه بر اثر خشونت در آمريكا گزارش شده در سه سال گذشته رو به افزايش بوده است. حتي در دهه 90 ميلادي كه تعداد كشته‌ها بر اثر خشونت در آمريكا كم بود اما آمار آن از آماري كه در اروپا وجود داشت بيشتر بود.

اكنون سوريه و افغانستان با وجود جنگ‌هايي كه پشت سر گذاشته‌اند و با وجود آمار كشته‌شدگان كه به 100 هزار نفر در سال مي‌رسد، هنوز به آمار كشته‌هاي خشونت و قتل در آمريكا نمي‌رسند.

بيشتر كشور‌ها آمار كشته‌هاي بر اثر خشونت و قتل‌هاي دسته جمعي را در دو مكان بررسي مي‌كنند: پايگاه‌هاي پليس و مرده‌خانه‌ها. محققان آمريكايي تمايل دارند به آمار مرده‌خانه‌هاي اين كشور اتكا كنند زيرا پليس امريكا زماني كه تحت فشار قرار مي‌گيرد تعداد كشته‌ها را كمتر اعلام مي‌كند.

با وجود اين مشكلات، با آمار كشته‌شدگان بر اثر خشونت باید با هوشياري برخورد كرد. براي مثال قتل‌هاي متعددي كه در سال 2011 در ايالت نيواورلان آمريكا اتفاق افتاد و آمار خشونت اين كشور را به 57/6 درصد رساند، با ميزان كشته‌هاي جنگ افغانستان كه 100 هزار نفر بود برابري مي‌كند.

ترجمه: علی اعتمادی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار