کد خبر: 877779
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان اصفهان:
کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان اصفهان گفت: درصد جمعیت سالمندان شهرستان اصفهان از میانگین استان و کشور بالاتر است که اکنون 245 هزار نفر از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند و تا سال 1400 سالمندان کشور به 10 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگارجوان آنلاین از اصفهان، کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان اصفهان در نشست امنیت غذایی در خصوص پیشی گرفتن آمارسالمندان اصفهان ،اظهار کرد: درصد جمعیت سالمندان شهرستان اصفهان از میانگین استان و کشور بالاتر است که اکنون 245 هزار نفر از جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند و تا سال 1400 سالمندان کشور به 10 میلیون نفر می‌رسد، سالمندی یک مسأله گریزناپذیر و یکی از دوره‌های زندگی است با این تفاوت که شاهد کاهش قوای جسمانی و بدنی خواهیم بود.

مسلم قاسمی با بیان این که تجربه سالمندی افراد ذهنی و متفاوت است، گفت : موفقیت در سالمندی تحت تأثیر تعاملات اجتماعی با دیگران، میزان فعالیت بدنی و کنش‌های ذهنی است، اهداف سالمندی موفق این است که سالمندی سالم با حفظ استقلال، عزت، کرامت نفس و به تعویق افتادن وابستگی، معلولیت، بازنشستگی و دیگر موارد باشد.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری برای سالمندان موفق با رویکرد بین بخشی در حوزه‌های تغییر نگرش جامعه نسبت به سالمندان، تدارک کارهای نیمه وقت و خانگی برای سالمندان، گسترش سبک زندگی سالم، برنامه‌ریزی آینده نگر و برنامه‌ریزی بر اساس بافت و فرهنگ جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: سیاست‌گذاری بیشتر برنامه‌ها بر اساس ارتقای سلامت و پیشگیری، تأکید بر خانواده به‌عنوان مطمئن‌ترین مراقبت و ذخیره بودجه بازنشستگی و به تعویق انداختن بازنشستگی از دیگر برنامه‌های این طرح است.

کارشناس توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان اصفهان سیاست‌های بهزیستی را توسعه مراکز روزانه برای سالمندان دانست و عنوان کرد: در حال حاضر عمده مراکز ما مراکز نگه‌داری شبانه روزی است که مجموعاً به 110 نفر خدمات رسانی می‌کنند، 8 مرکز ویزیت در منزل نیز وجود دارد که مجموعه خدمات پزشکی و پرستاری را به سالمندان ارائه می‌کنند، مراکز توانبخشی روزانه سالمندان خدمات پزشکی، پرستاری، تفریحی و ورزشی، اشتغال موقت و ... را به صورت روزانه به آن‌ها ارائه می‌کند و مراکز جامعه توانبخشی شبانه روزی سالمندان ویژه سالمندانی است که سرپناه و سرپرستی ندارند و اکثراً تخت گرا بوده و نیازمند دریافت مراقبت‌های شبانه روزی در زمینه پزشکی و پرستاری هستند.

در ادامه این جلسه کارشناسی معاون کمیته امداد امام خمینی(ره)  نیز با ارائه گزارش در خصوص عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اصفهان در قبال سالمندان خاطرنشان کرد: کمیته امداد به فرمان امام خمینی(ره) تأسیس شد و این کمیته حمایت از سالمندان را جزو وظایف ذاتی خود می‌داند و نزدیک به 13 هزار سالمند تحت پوشش کمیته امداد امام شهرستان هستند، سالمندان به 4 گروه افرادی که در آستانه سالمندی، سالمندان جوان، سالمند مسن و سالمند پیر تقسیم شده‌اند.

سید رسول محمدیان با بیان این که سالمندانی که توانایی حرکتی ندارند مبلغی را به صورت مقرر به آن‌ها پرداخت می‌کنیم، بیان کرد: سفر مشهد و کربلا را به صورت گروهی و خانوادگی برایشان خواهیم داشت، خدمات درمانی، خدمات وام، خدمات کفن و دفن، کمک هزینه خرید سمعک و دندان مصنوعی از جمله کارهاست.

وی با بیان این که تولید سبد کالا ویژه ماه مبارک رمضان، از جمله اقدامات کمیته است، ارائه خدمات بیمه درمانی، خدمات ارتقا منزلت سالمند در خانواده از جمله کارهایی‌ست که معافیت فرزند ذکور و فراهم کردن جهیزیه فرزند دختر از جمله این اقدامات است و تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم همراه با یک پیوست فرهنگی است، طرح مشاغل خانگی را نیز برای سالمندان پیگیری می‌کنیم.

همچنین درنشست فرماندار اصفهان با انتقاد از غیبت برخی مدیران دستگاه‌های دخیل در کارگروه امنیت غذایی شهرستان، بیان کرد: فرمانداری 38 کارگروه و شورا دارد که در ماه باید تشکیل شود و حدود 8 کارگروه استانی نیز هست که فرماندار مرکزی نیز باید در آن حضور داشته باشد.

احمد رضوانی: گلایه‌مندم از بعضی مدیران دستگاه که در جلسه حضور پیدا نکرده‌اند، بنده به‌ عنوان فرماندار و با این همه مشغله سعی کرده‌ام در همه جلسات حضور داشته باشم اما آیا رئیس اداره‌ای که در جلسه امنیت غذایی شرکت نمی‌کند بیش از من کار دارد؟

فرماندار اصفهان با اشاره به نزدیکی ایام پیاده‌روی اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) تأکید کرد: از آن جایی که در آستانه اربعین هستیم، کمیته بهداشتی اهمیت زیادی دارد چرا که این یک رویداد بسیار مهم است که اگر در یکی از این موکب‌ها و آشپزخانه‌ها مشکلی پیش بیاید بازتاب خوبی نخواهد داشت و نیازمند نظارت جدی و همه جانبه دستگاه‌های مربوطه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار