جواد محرمي
به نظر ميرسد اگر قرار است اعتماد به فيلمسازان وجود داشته باشد و به تدريج شوراي پروانه ساخت حذف شود، حسين مهدويان آنقدر به گردن سينماي دفاع مقدس و انقلاب اسلامي دين دارد كه از حالا بتوان براي او چنين حقي قائل شد و بدون بررسي فيلمنامه مجوز ساخت داد.
معطل ماندن فيلمسازي چون حسين مهدويان پشت سد شوراي پروانه ساخت با وجود كارنامهاي پربار در ساخت آثار منطبق بر منافع ملي نميتواند توجيهي داشته باشد.
مهدويان برنده دو سيمرغ بهترين فيلم از جشنواره فجر در دوسال متوالي است و توانسته تكنيك سينمايي خود را در سينماي بيحال و رمق كشور به رخ بكشد و برخلاف بسياري از آثار اين سالهاي سينماي ايران فيلمهايي منطبق با منافع ملي بسازد.
مهدويان در زمانهاي كه سينماي دفاع مقدس بيش از هر زمان ديگري در مهجوريت به سر ميبرد، آثاري ارزشمند درباره دو سردار بزرگ دفاع مقدس ساخت و توجهات را به سمت سردار جاويدالاثر محمد متوسليان جلب كرد، پيش از آن مهدويان توانسته بود با سريال تلويزيوني آخرين روزهاي زمستان نگاهها را به تلويزيون جلب كند و قصه دلاوريهاي سردار شهيد حسن باقري را بازنمايي كند. بسياري از مردم محمد متوسليان و حسن باقري را از دريچه دوربين مهدويان شناختهاند.
«ماجراي نيمروز» او اما خود حماسهاي در سينماي كشور رقم زد؛ اثري كه براي اولينبار عمق فجايع گروهك تروريستي منافقين در ابتداي انقلاب را به بهترين شكل روايت و همه نگاهها را به خود جلب كرد.
مهدويان پيش از ساخت فيلمهاي داستاني مستندهايي درباره شهداي غواص و حزبالله لبنان نيز در كارنامه دارد. سؤال اينجاست كه چرا مسئولان فرهنگي خاصه شوراي پروانه ساخت فيلمهاي سينمايي به فردي چون مهدويان كه كارنامهاي پربار در ساخت آثار همسو با منافع ملي دارد، اعتماد نميكند. اين بياعتمادي در حالي رقم ميخورد كه اخيراً ابراهيم داروغهزاده، معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي از تلاش براي حذف شوراي صدور پروانه ساخت فيلمهاي سينمايي سخن گفته و به اين اشاره كردهاست كه اين شورا به برخي فيلمسازان چون اصغر فرهادي، ابراهيم حاتميكيا و رسول صدرعاملي بدون بررسي فيلمنامه مجوز ساخت فيلم ارائه ميدهد.
به جرئت ميتوان گفت كارنامه سينمايي مهدويان با وجود سن پايين وي نهتنها چيزي كمتر از افرادي چون اصغر فرهادي و رسول صدرعاملي ندارد بلكه به لحاظ انطباق آثار وي با منافع ملي، سينماي اين جوان دهه شصتي امتياز بسيار بالاتري كسب ميكند. حتي فيلمساز بزرگ دفاع مقدس چون ابراهيم حاتميكيا نيز در كارنامهاش آثار توقيفي چون «گزارش يك جشن» درباره حوادث سال 88 را دارد يا فيلم «به نام پدر» از وي جزو آثاري محسوب ميشود كه در زمان خود بسيار مناقشهانگيز شد. با اينحال نظام سينمايي آنقدر به اين فيلمساز اعتماد دارد كه براي وي حقي جداگانه قائل ميشود، حتي اصغر فرهادي نيز فيلمسازي است كه آثار او به لحاظ محتوايي همواره با انتقاداتي مواجه بوده است، اما به اين فيلمساز نيز اعتماد ميشود.
جالب است كه مهدويان براي جلب اعتماد شوراي پروانه ساخت حتي حاضر شد دست به تعويض تهيهكننده بزند و شخصي چون سيد محمود رضوي را به عنوان سينماگري ارزشي معرفي كند، اما تلاشهاي اين تهيهكننده نيز هنوز به سرانجام نرسيده است. رضوي چند روز پيش درباره سختگيريها براي گرفتن مجوز فيلمنامه «لاتاري» نوشته بود: «اين روزها در مورد عدم صدور پروانه ساخت لاتاري خيلي دارم كظم يادداشت و توئيت ميكنم، دعا كنيد خدا به ما صبر تحمل اين نوع مديريت را عطا كند.»
دو روز پيش خبري غيررسمي درباره اخذ مجوز فيلمنامه مهدويان در فضاي مجازي دست به دست شد، اما اين خبر پس از مدتي تكذيب شد. حالا چندماهي ميشود كه اين فيلمساز جوان و جسور كشورمان براي ساخت فيلم تازهاش پشت سد شوراي پروانه ساخت گير كردهاست و اگر بخواهد فيلمش را از همين امروز هم آغاز كند، به طور حتم به جشنواره فجر نميرسد. خوب است مهدويان نيز جزو فيلمسازاني قرار بگيرد كه به او براي ساخت فيلم اعتماد ميشود.