کد خبر: 877728
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کلافگی مدعیان شهرسوخته در تشکیل جلسات
الويري در صحن شورا: لايحه و طرح نداريم، تشكيل جلسه ندهيم!
اكبر محمودي

در حالي كه برخي اعضاي شوراي پايتخت مصر هستند كه اقدامات مديريت گذشته را در شهر سوخته خلاصه و از انبوه مسائل و مشكلات كلانشهر تهران سوژه‌سازي كنند، اعتراض برخي از اعضاي شوراي پنجم پايتخت به نبود طرح و لايحه براي بررسي در صحن شورا و بي‌دقتي اعضا در رسيدگي كارشناسي به موضوعات شهري و حاضر نشدن برخي در كميسيون‌هاي تخصصي شورا نشان داد كه شوراي پنجم هنوز تفكر شورايي ندارد؛ لازم است اكثريت اعضاي شورا، آموزش‌هاي كاري را بگذرانند. 

 در حالي كه مديريت شهري پايتخت از انبوه مسائل و مشكلات شهري مي‌نالد، روز گذشته جلسه شورا با تأخير آغاز شد و زود هم به اتمام رسيد. با گذشت دو ماه هنوز مصوبه جدي‌اي در اين جلسات مطرح نشده و بي‌محتوايي شورا داد شهردار اصلاح‌طلبان را در‌آورده است!
در جلسه ديروز رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: وقتي لايحه و طرحي براي بررسي در جلسات نداريم، لزومي به برگزاري جلسه علني نيست. اين سخن زماني مطرح شد كه زهرا صدراعظم نوري با اشاره به ۵۰ طرح و لايحه‌اي كه از شوراي چهارم باقي مانده است، گفت: بهتر است اين طرح‌ها و لوايح در كميسيون‌ها مورد بررسي قرار گيرد تا موضوع براي طرح در جلسه داشته باشيم. 
محسن هاشمي در پاسخ به وي گفت: هنوز هيچ كدام از اين طرح‌ها و لوايح به هيئت رئيسه نيامده تا در دستور كار قرار گيرد. 
 
شوراي پنجمي‌ها مصوبه ۱۲ سال پيش را دوباره تصويب كردند
بي‌دقتي برخي اعضا به مصوبات قبلي شورا سبب شد تا مصوبه‌اي كه 12 سال پيش مبني بر اينكه از شهرداري خواسته شد هر شش ماه يك‌بار عملكرد خود را در زمينه ارائه خدمات به اعضاي شورا بدهد، مجدداً با قيد يك فوريت در شورا مطرح و تصويب شود. 
در اين خصوص مرتضي الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران به مخالفت با يك فوريت اين طرح پرداخت و گفت: بايد در خصوص اولويت و ضرورت طرح‌هايي كه در دستور كار جلسات شورا قرار مي‌گيرد توجه بيشتري مبذول شود و خوب است براي طرح‌ها مطالعات درستي صورت گيرد تا از تكرار يا بحث‌هاي غيرضروري جلوگيري شود. وي به مصوبه هفته گذشته شورا اشاره كرد و گفت: با وجود مصوبه مشابهي‌ كه توسط شوراي چهارم به تصويب رسيده در هفته گذشته نيز اين مصوبه مشابه مجدداً به تصويب اعضا رسيده است.
   
فراهاني: اعضا به كميته‌هاي تخصصي نمي‌آيند
گلايه برخي از اعضا به نگاه غير‌كارشناسي به موضوعات مطرح شده در شورا و همچنين اعتراض به شركت نكردن برخي از اعضاي شورا در كميته‌هاي تخصصي شورا از موضوعات مهمي بود كه در شورا مطرح شد و واكنش‌هاي اعضا را به دنبال داشت. 
 در اين خصوص در جلسه شورا كه اميني، نايب رئيس شوراي شهر تهران در جايگاه رياست قرار گرفته بود، گفت: اگر كميسيون‌ها چشم‌اندازهاي آينده را ارائه دهند به همه اعضا ديد كلي ارائه خواهد شد و كارهاي تخصصي انجام مي‌گيرد و اشكالي ندارد و بهتر است آقاي الويري اينقدر مته به خشخاش نگذاريد. 
در اين ميان حبيب‌زاده، عضو ديگر شوراي شهر نيز گفت: ‌در جلسه جديد نيازي نيست كه مصوبات قبلي را بحث كنيم. 
فراهاني، عضو ديگر شورا نيز به انتقاد از برگزاري جلسات شوراي شهر به منوال گذشته گفت: ‌در پنج جلسه متوالي انتخاب برخي نمايندگان در برخي كميته‌ها و شوراهاي شهرداري به تعويق افتاده و جلسات بدون حضور نمايندگان شورا برگزار شده است. 
وي افزود: وقت شورا را به ارائه گزارشات كميسيون‌ها اختصاص داده‌ايم، در حالي كه شوراهاي مهم شهرداري معطل مانده‌اند. 
  
شوراياري‌ها ناراضي‌اند 
بي‌توجهي برخي از اعضاي شورا به مسائل شهري به‌خصوص مشكلات و معضلات محلات پايتخت صداي برخي شوراياري‌ها را نيز درآورده است. در اين زمينه برخي اعضاي شوراياري از كمبود بودجه و رسيدگي نكردن به گزارش‌هاي ارائه شده به شورا گلايه كردند و خواستار توجه بيشتر اعضاي شورا به محلات محروم پايتخت شدند. 
 
طرح ناپخته تاكنون نداشته‌ايم
سخنگوي شوراي شهر تهران همچنين در جمع خبرنگاران در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر ضعيف بودن دستور جلسات با بيان اينكه ما دستور جلسه داريم، اما ممكن است براي خبرنگاران جذابيتي نداشته باشد، گفت: طرح ناپخته تاكنون نداشته‌ايم، اما قبول دارم كه سرعت كار در صحن شورا از كميسيون‌ها عقب‌تر است.  اعطا در واكنش به انتقاد الويري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران مبني بر تصويب مجدد مصوبه قبلي خاطرنشان كرد: به الويري توضيح دادم كه طرح دوفوريتي كه مي‌گويند در گذشته تصويب شده، زلزله و حريق را در ساختمان‌هاي بلندمرتبه پوشش مي‌دهد و اين متفاوت از گذشته است. 
  
وعده‌های شورایی شاید وقتی دیگر
 با توجه به آراي بالاي اعضاي شوراي پنجم پايتخت اين انتظار مي‌رود كه شورا به صورت رسمي تشكيل شود و مسائل و مشكلات شهري را با نگاه تخصصي و كارشناسي دنبال كند تا شهروندان در شهر احساس آرامش كنند. 
براين اساس تاكنون هيچ يك از وعده‌هاي اعضاي شورا براي ارتقاي زندگي شهري محقق نشده   و لازم است تا موضوعات قبل از طرح در شورا در كميته‌هاي تخصصي چكش‌كاري شود و سپس به صحن شورا بيايد تا نتايج آن هم براي شهرداري و هم شهروندان ملموس باشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار