کد خبر: 877716
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
شکست 3 بر يک ايران و ناکامي شاگردان چمنيان در صعود به نيمه نهايي جام جهاني
تيم ملي نوجوانان کشورمان با شکست 3 بر يک مقابل اسپانيا از صعود به مرحله نيمه‌نهايي جام جهاني نوجوانان بازماند.
سعيد احمديان

پس از چهار برد متوالي تيم ملي نوجوانان کشورمان و صعود به جمع هشت تيم برتر جام جهاني، ديروز همه در انتظار جدال جذاب ايران و اسپانيا در مرحله يک‌چهارم نهايي بودند تا شاگردان چمنيان باز هم يک سورپرايز براي مردم داشته باشند و به يک قدمي فينال و مرحله نيمه‌نهايي برسند. 
  
زهر ايران کشيده شد
مسابقه ايران و اسپانيا در حالي آغاز شد که تيم کشورمان در شروع بازي کمتر نشاني از تيم جذاب و شگفتي‌ساز بازي‌هاي گذشته داشت. رويارويي با فوتبال اسپانيا که يکي از کشورهاي صاحب‌نام در فوتبال جهان است، سبب شده بود شاگردان چمنيان در نيمه اول با ارائه يک بازي محتاطانه و دفاعي، کمتر به دروازه اسپانيا نزديک شوند. آن‌سو اما ماتادورها از همان دقيقه اول با ارائه يک بازي رو به جلو و هجومي در بيشتر دقايق بازي در نيمه زمين ايران و پشت محوطه جريمه تيم چمنيان حضور داشتند. برتري اسپانيايي‌ها باعث شد تا آنها خيلي زود هم به گل برسند و در دقيقه 12 آبل روس، کاپيتان اسپانيا که در بارسا بازي مي‌کند با استفاده از توپ برگشتي که با اشتباه مدافعان ايران در پشت شش قدم به وي رسيده بود با يک شوت سرکش دروازه غلامي را باز کرد تا در همان دقايق ابتدايي بازي اسپانيايي‌ها يک بر صفر جلو بيفتند. 

در ادامه با وجود اينکه تيم كشورمان با اختلاف يک گل عقب بود، اما همچنان اين اسپانيايي‌ها بودند که با ارائه فوتبالي منظم و استفاده از پاس‌هاي متوالي همچنان در زمين ايران به دنبال زدن گل دوم و بالا بردن حاشيه امنيت پيروزي خود بودند. با اين حال به‌رغم برتري ماتادورها، بازيکنان اين تيم توان خلق موقعيت‌‌هاي خطرناک ديگري را روي دروازه ايران نداشتند، با این وجود خلأ محسوسي که در خط مياني زمين ايران ديده مي‌شد، سبب شده بود تا هافبک‌هاي اسپانيا به راحتي توپ را در زمين بازي به جريان دربياورند و نوجوانان کشورمان کمتر توان زير فشار گذاشتن اسپانيايي‌ها براي جبران گل خورده را داشته باشند. همچنين جسارت و جنگندگي نوجوانان برخلاف بازي‌هاي گذشته در نيمه اول کمتر ديده شد تا اين نيمه با همان تک‌گل به سود اسپانيا تمام شود. 
  
تغيير تاکتيک ديرهنگام
همان‌طور که قابل پيش‌بيني بود چمنيان در نيمه دوم برخلاف نيمه اول، شاگردانش را با تفكرات تهاجمي بيشتري به ميدان فرستاده بود. تغيير تاکتيک بازي ايران باعث شد تا تيم کشورمان برخلاف نيمه اول که کمتر موفق به خلق موقعيت روي دروازه شده بود، در اين نيمه رو به جلو بازي کند، هرچند پاس‌هاي بي‌دقت و همچنين در برخي دقايق اصرار به حرکات انفرادي، همان اندك برتري در تصاحب توپ توسط تيم ملي کشورمان را خنثي کرده بود. با اين حال نوجوانان کشورمان بدشانس بودند که روي ضدحمله با شوت مهار نشدني گومز از پشت محوطه جريمه در دقيقه 60 گل دوم را دريافت کردند تا کار براي شاگردان چمنيان در ادامه سخت‌تر شود. در صحنه گل دوم تعلل مدافعان و هافبک‌هاي دفاعي کشورمان در اجازه شوت‌زني به بازيکن اسپانيا، سبب شد تا اين بازيكن بدون مزاحمت اقدام به شوت‌زني کند. دقيقه 67 هم در يک ضدحمله غافلگيرانه و سانتر رو به جلوي هافبک اسپانيا از جناح راست ايران را فران تورس با تکل درازکش در شش قدم وارد دروازه ايران کرد تا نتيجه بازي 3 بر صفر شود. 
 گل دوم و سوم که مانند يک تير خلاص به تيم کشورمان بود، باعث شد تا در ادامه تيم کشورمان براي جبران دو گل در 30 دقيقه پاياني رو به بازي مستقيم بياورد و پس از آن بود که بازيکنان کشورمان با استفاده از سانترهاي بلند و فرستادن توپ از جناحين و مرکز زمين به محوطه جريمه اسپانيا به دنبال جبران دو گل عقب افتاده با استفاده از اين تاکتيک بودند، هرچند مدافعان بلندقامت اسپانيا با زدن توپ‌هاي اول اجازه رسيدن توپ به مهاجمان ايران را نمي‌دادند و تنها در دقيقه 70 بود كه سعيد کريمي با استفاده از يکي از اين توپ‌ها توانست يکي از گل‌هاي خورده را جبران کند. اين بازي در نهايت با نتيجه 3 بر يک به سود اسپانيا به پايان رسيد تا کار بزرگ شاگردان چمنيان که با صعود به مرحله يک‌چهارم نهايي براي اولين بار تاريخ‌ساز شده بودند، تکميل نشود و تيم کشورمان پشت درهاي نيمه‌نهايي بماند و با جام جهاني خداحافظي کند. 
  
گزارشگري که روي اعصاب بود
هرچند نمايش نوجوانان با توجه به قدرت تيم اسپانيا برخلاف چهار بازي قبلي‌شان به دل نچسبيد، اما موضوع آزاردهنده اين ديدار، گزارشگر شبکه ورزش بود که به جاي پرداختن به متن بازي، بيشتر به حاشيه‌ها و تحليل‌هاي فني از نگاه خودش پرداخت تا صحبت‌هاي عليفر غیرقابل تحمل‌تر از شکست مقابل اسپانيا باشد. اصرار و تکرار بر مطرح کردن برخي مسائل در جريان بازي و نسخه پيچيدن براي عباس چمنيان سبب شد تا خيلي از بينندگان مسابقه ديروز ايران و اسپانيا ترجيح دهند با بستن صداي تلويزيون بازي را بدون صداي گزارشگري ببينند که روي اعصاب رژه مي‌رفت، مسئله‌اي که به نظر مي‌رسد بايد مورد توجه مسئولان صداوسيما قرار گيرد و آنها از تبديل شدن تلويزيون توسط يک گزارشگر به تریبون شخصي جلوگيري کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار