کد خبر: 877230
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل:
معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی استان اردبیل گفت : استان اردبیل جزو پنج استان منتخب شده برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی است که ورنی مغان جزو انتخاب شده‌ها می‌باشد.

علیرضا دباغ عبداللهی در گفتگو با خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اظهار کرد: برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی از سطح کشور پنج پرونده برای پنج رشته صنایع دستی انتخاب شده است که استان اردبیل نیز جزو پنج استان منتخب شده و پرونده ورنی مغان را برای اخذ نشانه جغرافیایی بین المللی آماده می‌کند .

وی افزود: استان اردبیل در سال‌های اخیر پیشرو در اقدامات بنیادی و زیر ساختی حوزه صنایع دستی است با اخذ نشانه‌های ملی و بین المللی که از امور پر اهمیت و ضروری برای حضور مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی است .

معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی استان اردبیل حضور اردبیل در کنار استانهای اصفهان ، کرمان، یزد و کردستان برای جهانی کردن نشانه‌های جغرافیایی بیان کرد: این کارحاکی از تخصص و علاقمندی کارشناسان حوزه صنایع دستی اردبیل در تهیه پرونده های مربوط است که برای تهیه پرونده ثبت نشانه جغرافیایی بین المللی پرونده ای کامل به زبان انگلیسی و با مستندات کافی شامل تاریخچه محصول ، روش‌ها و تکنولوژی تولید ، تحلیل و تجزیه رنگ‌ها و نقوش ، مواد اولیه ، میزان فروش ، صادرات ، شاغلین ، تولید سالانه و مجوزهای صادره و ده‌ها عنوان دیگر در محدوده زمانی 2012 تا 2016 آماده و ارایه کرده است .

دباغ عبداللهی از آماده شدن سه پرونده ثبت نشانه ملی جغرافیایی معرق نمین ، مرصع سنگ خلخال و ملیله نقره اردبیل گفت: امیدوارم تا پایان امسال این پرونده‌ها به نتیجه برسند .

ورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته میشود نوعی سوماک است که بدون مراجعه به نقشه عموما توسط دختران و زنان عشایر دشت مغان و صنعتگران صنایع دستی مناطقی چون پارس آباد ، بیله سوار و گرمی ، مشگین شهر ،نمین و عنبران بافته میشود . سالانه در استان اردبیل بیش از ده هزار بافنده قریب به 600 هزار متر مربع ورنی تولید میکنند .

ورنی زیراندازی دلربا و سحر انگیز است که امروزه در طراحی چیدمان منازل مدرن ایرانی ، آسیایی و اروپایی میتوان دید .


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر