کد خبر: 876991
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
آخرین پایگاه داعش سقوط کرد
شهر رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه پس از چهار سال اشغال، از دست تروریست‌ها خارج شد و به كنترل نیروهای متحد امریكا درآمد.
شهر رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش در سوریه پس از چهار سال اشغال، از دست تروریست‌ها خارج شد و به كنترل نیروهای متحد امریكا درآمد. نیروهای اتحاد دموكراتیك سوریه دیروز با برافراشتن پرچم خود در ورزشگاه شهر رقه اعلام کردند که کار داعش در این شهر تمام شده است. روسیه هم از واشنگتن برای خارج كردن صد‌ها داعشی از رقه و انتقال آنها به دیرالزور توضیح خواست.

به گزارش «جوان»، نیروهای دموكراتیك سوریه كه از چهار ماه پیش عملیات آزادسازی شهر رقه را از دست داعش آغاز كرده بودند، روز سه‌‌شنبه توانستند تروریست‌ها را از این شهر خارج كرده و كنترل آن را به دست بگیرند. سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نزدیك به معارضان دیروز تأیید کرد که شهر رقه در سوریه که به عنوان پایتخت خودخوانده داعش شناخته می‎شد از وجود عناصر این گروه تروریستی خالی شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه با اعلام آزادسازی ورزشگاه و بیمارستان رقه اعلام کرد که نیروهای کرد با تسلط بر ورزشگاه و بیمارستان، عملاً آخرین مواضع تحت اشغال داعش را تصرف کردند تا کل شهر رقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه درآید. با بالا رفتن پرچم نیروهای دموکراتیک سوریه که از حمایت ائتلاف امریکا برخوردار بودند در ورزشگاه رقه، عملاً این شهر از لوث عناصر تکفیری داعش پاکسازی شد. سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین گفت که حدود ۵۰ داعشی در اطراف بیمارستان و ورزشگاه اصلی شهر باقی مانده‌اند و درگیری‌‌ها برای نابودی كامل آنها ادامه دارد. رقه درحالی از دست داعش خارج شد كه تلفات انسانی زیادی در پی داشته است.

به گزارش شبكه اسکای‌نیوز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد كه نبرد میان كرد‌ها و داعش كه ماه ژوئن آغاز شده بود، به کشته شدن حدود 3هزار و 250 تن انجامید که دست کم هزار و 130تن از آنها غیرنظامی هستند. بر اساس گزارش رسانه‌های سوری و روسی بسیاری از غیرنظامیان در حملات جنگنده‌های امریكایی كشته شده‌اند كه به بهانه داعش حملات خود را در سوریه تشدید كرده است. تسلط كرد‌ها بر رقه، یك روز پس از آن انجام شد كه نیروهای عراقی توانستند در كمتر از 24 ساعت مناطق مورد مناقشه «كركوك و دیالی» را از دست نیروهای پیشمرگه پس بگیرند. رقه اولین شهر بزرگ سوریه بود كه در سال 2013 به دست گروه تروریستی داعش افتاد و به مرکزی برای عملیات‌های داعش در خارج تبدیل شد. بعد از شکست داعش در موصل که به پایتخت این گروه تکفیری در عراق معروف بود، اکنون شکست در رقه بعد از شکست در دیرالزور، از مهم‌‌ترین شکست‌های این گروه تکفیری در سوریه است. كرد‌ها كه از حمایت همه‌جانبه امریكا برخوردار بودند سال گذشته اولین مرحله عملیات خشم فرات را برای كنترل رقه شروع كردند ولی به دلیل مخالفت تركیه با مشاركت كرد‌ها در عملیات رقه، عملیات چند ماه دچار وقفه شد و با روی كار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریكا مرحله دوم این عملیات شروع شد و نیروهای متحد امریكا با مجهز شدن به سلاح‌های سنگین امریكایی توانستند پس از چهار ماه، كنترل رقه را به دست بگیرند. همزمان با پیشروی نیروهای مقاومت در شرق و جنوب سوریه، امریكا نیز حمایت از كرد‌ها را برای پیروزی در رقه افزایش داد تا بتواند كنترل این شهر را در شمال سوریه به دست بگیرد. ناظران بر این باورند كه امریکا به دنبال گسترش نفوذ کرد‌ها در شمال سوریه است تا آنها را که به نظامیان امریکایی در خاک سوریه مبدل شده‌اند و مساحت گسترده‌ای از خاک سوریه را تحت سیطره خود گرفته‌اند، در موقعیت قدرتمند و برابر برای مذاکره با دولت سوریه قرار بدهد تا امتیازات سیاسی را از دمشق بگیرد.
  
روسیه از امریكا توضیح خواست
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این کشور از امریکا در مورد اجازه دادن به تروریست‌ها برای خروج از مناطق محاصره شده در سوریه و عراق و خودداری از نابودی کامل آنها توضیح می‌خواهد. رسانه‌های روسی روز دو‌شنبه اعلام کردند که ائتلاف امریکایی در سوریه به بیش از 300 تروریست داعشی اجازه ترک شهر محاصره شده رقه را داده و آنها روانه مناطق دیگری از جمله دیرالزور شدند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از لاوروف نوشت:«از امریکا توضیح می‌خواهیم، چرا در برخی موارد به تروریست‌ها در سوریه و عراق اجازه خروج از مناطق محاصره شده داده می‌شود‌.» انتقال تروریست‌ها به شهر دیرالزور در حالی است كه ارتش سوریه و متحدانش از یك ماه پیش عملیات آزادسازی دیرالزور را شروع كرده‌اند و توانسته‌اند پس از سه سال محاصره این شهر را بشكنند و امریكا تلاش می‌كند با انتقال تكفیری‌ها به این منطقه از آزادی آن به دست نیروهای مقاومت جلوگیری كند. لاوروف در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به حمایت‌های امریكا از تروریست‌ها در سوریه و عراق، گفت: «در عراق نیز موارد حیرت‌انگیزی گزارش می‌شود. در برخی مناطق این کشور و نیز سوریه که نیروهای امریکایی کنترل آن را در دست دارند، جنگجویان با سلاح‌های خود سوار بر خودروهای مجهز به تسلیحات سنگین بدون مانع منطقه جنگی را ترک می‌کنند و این افراد مشکلات و مسائلی را برای ارتش سوریه به وجود می‌آورند.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین خاطرنشان کرد: «شواهدی وجود دارد حاکی از آنکه امریکا جبهه النصره را مخصوصاً حفظ می‌کند تا از آن برای اهداف ضدسوری و سرنگون کردن حکومت سوریه استفاده کند.» امریکا و چند کشور همپیمان ضدسوری از آگوست 2014 به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، خارج از چارچوب سازمان ملل، ائتلاف ضدداعش را تشکیل دادند و در مدت سه سال نه تنها نتوانسته‌اند داعش را متوقف كنند بلكه در بسیاری از موارد مواضع ارتش‌های عراق و سوریه را مورد هدف قرار داده‌اند كه واكنش تند مسكو را در پی داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار