کد خبر: 876762
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در مراسم رونمايي «پرواز از حلب» مطرح شد
مراسم رونمايي از مستند «پرواز از حلب» تبديل به كرسي‌اي براي عيار‌سنجي مستند جنگ و ضد جنگ شد.
محمد‌علي ميرزايي

مراسم رونمايي از مستند «پرواز از حلب» تبديل به كرسي‌اي براي عيار‌سنجي مستند جنگ و ضد جنگ شد. منتقدان در اين نشست تصريح كردند كه امروز بخشي از آثار توليد شده درباره بحران سوريه و عراق با روايتي ضد جنگ مواجهند. 
روز گذشته مستند «پرواز از حلب» در شبكه افق سيما رونمايي شد. محسن عقيلي، تهيه‌كننده و كارگردان اين مستند براي نخستين‌بار نام خودش را در ميان كارگردان‌هاي مستند بحران ثبت كرد. او پيش از اين آثار مختلفي را تدوين كرده بود. مستند «پسرم» يكي از آثاري بود كه با تدوين محسن عقيلي جايزه بهترين تدوين در جشنواره سينماي جوان را كسب كرد. عقيلي در اين مراسم گفت: در تقسيم‌بندي ژانرهاي مستند شايد بتوان گفت كه «پرواز از حلب» يك مستند پرتره آرشيوي است.

جرقه توليد اين كار با پيچيدن خبر شهادت حسين هريري در مشهد مقدس زده شد. يكي از دوستان مشترك من و شهيد سراغم آمد و براي مراسم بزرگداشت شهيد تقاضاي ساخت يك تيزر را مطرح كرد. دوستم گفت كه الان در خانه شهيد است و قرار است خبر شهادت را به خانواده‌اش اطلاع دهند. همان جا فيلم گرفت و بعد فيلم‌ها را به من رساند. تصاوير من را شوكه كرد. واكنش پدر، مادر و همسر شهيد و صلابت آنها در برابر خبر عزيزشان خيره‌كننده بود. حسين هريري، كارمند معمولي قطار شهري مشهد و مسئول بازرسي بود. او تازه داماد بود و فقط چند ماه از مراسم عقدش مي‌گذشت؛همه اينها به اضافه جذابيت و گيرايي چهره خود شهيد باعث شد تا جذب اين شخصيت شوم. 

محسن اسلام‌زاده، كارگردان موفق سينماي مستند نيز مهمان اين مراسم رونمايي بود. او گفت: اين مستند در شرايط خوبي اكران مي‌شود. چند روز قبل ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا ما را «ملتي تروريست» خطاب كرد. حسين هريري، كارمند معمولي بود و هيچ‌وقت نيروي نظامي نبوده است، اما مردم ما ذاتاً ضد تروريست هستند. او تصميم مي‌گيرد به سوريه برود و با تروريست‌های تكفيري بجنگد. دغدغه جدي او مردم بي‌پناه هستند. در مستند مي‌فهميم كه حسين هريري در عمليات نظامي شهيد نشده است، بلكه بعد از آزادي حلب در پاكسازي خانه‌هاي مردم از تله‌هاي انفجاري دچار حادثه مي‌شود و به شهادت مي‌رسد. دغدغه او امنيت مردم است و اين مردم براي او مرز ندارند، خواه ايراني، افغانستاني، عراقي و حتي سوري  باشند. اسلام‌زاده تأكيد كرد: قبلاً انگار ساخت مستند آرشيوي ننگ بود! اما الان همه مي‌دانيم كه آرشيو به همان اندازه تصاوير ضبطي خودمان مهم و اثرگذار است، چون هدف مستند نزديك شدن به شخصيت‌ها است و اين از دل تصاوير بيرون مي‌آيد. مستند «پرواز از حلب» با كارگرداني محسن عقيلي به زودي از شبكه افق سيما پخش مي‌شود. مركز رسانه فاطميون مجري طرح اين مستند است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار