کد خبر: 876585
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
مدیر طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد:
مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ورود مداخله‌گران درمانی به طب مکمل و اسلامی و تجویز روش‌های درمانی غیراصولی می‌تواند به سلامتی مردم آسیب وارد کند.

سیدجواد مجتبوی در نشست خبری «نقش طب ایرانی و مکمل در سلامتی» با اشاره به اینکه «در دهه‌های اخیر استفاده از طب مکمل از سوی مردم مورد توجه قرار گرفته است»، خاطرنشان کرد: خصوصیت طب سنتی این است که به صورت مکمل در کنار طب رایج قرار دارد و در فرهنگ مردم نیز پذیرفته‌شده است.

 

وی با بیان اینکه «طب سنتی کلی‌نگر است و در زمان بیماری، کل سیستم بدن فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد»، تصریح کرد: طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مشکل بیماران و درمان بیماری‌ها داشته باشد.

 

مدیر طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کاهش عوارض ناخواسته داروهای شیمیایی، کاهش هزینه‌های درمانی و ایجاد فرصت‌های شغلی را از جمله مزایای طب مکمل و سنتی عنوان و تاکید کرد: در حال حاضر، این علم مانند شمشیر دو لبه‌ای شده است که در کنار خدماتی که به‌صورت علمی و تحت نظارت وزارت بهداشت به مردم ارائه می‌شود، ورود مداخله‌گران درمانی و تجویز روش‌های درمانی غیراصولی می‌تواند به سلامتی مردم آسیب وارد کند.

 

مجتبوی با بیان اینکه «ورود افراد آموزش‌ندیده در این حوزه و ایجاد مکان‌هایی برای انجام مداخلات درمانی، یکی از معضلات موجود حوزه سلامت جامعه است»، خاطرنشان کرد: خدماتی که در حال حاضر در مراکزی با عنوان طب اسلامی ارائه می‌شود، مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و لازم است مردم در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه «باید آگاهی مردم را در زمینه طب سنتی و مراجعه به مراکز مورد تایید وزارت بهداشت افزایش داد»، اظهار کرد: در این میان، رسانه‌های گروهی نقش مؤثری در افزایش آگاهی و بالابردن سواد سلامت جامعه دارند و باید همگام با سیاست‌های وزارت بهداشت در این امر دانشگاه‌های علوم پزشکی را یاری کنند. 

 

در بخش دیگری از این مراسم، رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حضور مداخله‌گران درمانی در حوزه‌های مختلف طب سنتی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

مهدی یوسفی با اشاره به اینکه «عطاری‌ها، مراکز غیرمجاز درمانی و افراد فاقد صلاحیت با رویکرد طب اسلامی و سنتی اقدام به مداخلات درمانی می‌کنند و در برخی مواقع مشاهده شده است با برگزاری دوره‌های آموزشی اقدام به جذب فراگیر و اعطای مدرک می‌کنند»، اظهار کرد: هیچ‌یک از افرادی که تحت عناوین مختلف اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی و مداخلات درمانی می‌کنند، مجوزی از سوی وزارت بهداشت دریافت نکرده‌اند و عملاً رفتاری غیرقانونی را در پیش گرفته‌اند.

 

وی با تاکید بر اینکه «تنها رشته‌های دارای پروانه از وزارت بهداشت حق ارائه خدمات درمانی و یا معاینه بیمار را دارند»، خاطرنشان کرد: اگر تخلفی از سوی متخصصان رشته‌های پروانه‌دار انجام شود، می‌توان با مراجعه به مراکز صنفی، همچون نظام‌پزشکی و نظام‌پرستاری موارد را پیگیری کرد؛ اما در زمینه مداخله‌گران طب سنتی از طریق سازمان تعزیرات باید وارد شد که این امر با توجه به تراکم پرونده‌ها در زمینه‌های مختلف، روند رسیدگی به جرم این دسته از افراد را با کندی روبه‌رو می‌کند.

 

یوسفی با تاکید بر اینکه «وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی متولی سلامت جامعه هستند و باید با چالش‌هایی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند، با جدیت برخورد کنند»، خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده شده است افرادی غیرمتخصص در زمینه طب سنتی و یا طب اسلامی به دادگاه‌ها معرفی شده‌اند، اما تبرئه شده‌اند که این امر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه مداخلات درمانی به‌شمار می‌رود.

 

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «آگاهی مردم باید در این زمینه افزایش پیدا کند و در زمان مراجعه به مراکز درمانی در مرحله نخست پروانه مورد تأیید وزارت بهداشت را مشاهده کنند»، اظهار کرد: در برخی از موارد مداخله‌های درمانی موجب شده است، اثرات زیان‌باری را بر روی سلامتی فرد داشته باشد و یا حتی شدت بیماری را افزایش داده است.

 

یوسفی با اشاره به اینکه «بسیاری از افرادی که به شکل غیرقانونی فعالیت می‌کنند از تریبون‌های عمومی اقدام به تبلیغ می‌کنند»، تصریح کرد: حتی مشاهده شده است در برخی از مواقع داروهایی که توسط این افراد و یا حتی عطاری‌ها به بیمار داده شده، حاوی کورتون است که در قالب داروهای گیاهی ارائه شده است. 

 

وی با تاکید بر اینکه «فرایند افزایش دانش، تغییر نگرش، فرهنگ و نوع نگاه مردم نسبت‌به طب سنتی زمان‌بر است»، گفت: در این میان رسانه‌های گروهی جایگاه کلیدی در افزایش آگاهی مردم دارند که باید در این زمینه فعال‌تر و هوشیارانه عمل کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار