کد خبر: 876571
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس پليس تهران از كشف 100هزار ويزاي جعلي خبر داد
كلاهبرداران از هر فرصتي براي رسيدن به اهدافشان استفاده مي‌كنند. آنها به راحتي مي‌توانند در نقش قاضي، پليس، پزشك يا هر چهره سرشناسي كه تصورش دشوار است وارد ‌شوند و تا زماني كه پليس سرنخي از جرمشان كشف نكرده مشغول خالي كردن جيب مردم ‌شوند. البته دستگيري كلاهبرداران فرجام كارشان نخواهد بود؛ چراكه آنها از شيوه‌هاي فرار از مجازات هم به خوبي آگاه هستند و بعد از اينكه پايشان را از زندان بيرون گذاشتند با مهارت بيشتري رفتارشان را تكرار مي‌كنند. 
فرا رسيدن هر مناسبت براي كلاهبرداران به منزله يك فرصت طلايي است تا بتوانند افراد بيشتري را فريب داده و حساب‌هايشان را خالي كنند. سفرهاي نوروزي، اعياد غدير و قربان، روز پدر، روز مادر، روز زن، روز دختر و خلاصه هر مناسبتي كه در تقويم ثبت شده باشد، براي اين افراد يك فرصت به حساب مي‌آيد. از چند سال قبل هم كه زائران راهي به عتبات عاليات پيدا كرده‌اند خبرهايي درباره كلاهبرداري از زائران منتشر شده است. هر چند كه پليس مدام درباره فعاليت اين افراد هشدار مي‌دهد، اما آنها آن قدر كارشان را با مهارت انجام مي‌دهند كه كسي به رفتارشان شك نكند. 
    
كشف يكصدهزار ويزاي جعلي
سردار حسين رحيمي، فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: در سال‌هاي قبل با نزديك شدن ايام اربعين و سفر شهروندان به عتبات عاليات افرادي با سوء‌استفاده از اين موقعيت اقدام به جعل و فروش ويزاي كشور عراق مي‌كردند كه اين امر باعث بروز مشكلاتي براي زائران مي‌شد. وي ادامه داد: در حال حاضر با نزديك شدن به ايام اربعين مأموران اطلاعاتي پليس تهران موفق شدند شش عضو يك باند جعل اسناد دولتي را بازداشت و از مخفيگاهشان حدود يكصد‌هزار ويزاي جعلي كشف كنند. رئيس پليس تهران ادامه داد: متهمان پرونده به مرجع قضايي معرفي و دو چاپخانه هم پلمب شده است. وي از شهروندان درخواست كرد كه براي دريافت ويزا به مراكز رسمي و معتبر مراجعه كنند؛ چراكه فروش اينگونه ويزاها آثار نامطلوبي را در روند سفر زائران به همراه خواهد داشت و ممكن است به بازداشت زائران هم منجر شود. 
   
شيوع فربيكاري 
سال‌هاست كه پديده‌هاي غيرمجاز با تابلوهاي مجاز به حيات خود در جامعه ادامه مي‌دهند و به دليل پشتوانه‌اي كه دارند زور كسي هم به آنها نمي‌رسد. نمونه آن مؤسسات مالي و اعتباري است كه به صورت رسمي فعاليت مي‌كنند و بعد از اينكه اندوخته مردم را به غارت بردند معلوم مي‌شود كه مؤسسه غيرمجاز بوده است. ظاهر امر نشان مي‌دهد كه هزينه فعاليت غيرمجاز آن قدر پايين است كه فريبكاري در جامعه شيوع پيدا كرده است با اين حال توجه كردن به هشدارها و پيگيري كردن فعاليت خود از راه قانون مي‌تواند تا حد زيادي از بروز مشكلات پيشگيري كند. 
    
فقط از مسير قانون
در همين حال سرهنگ محمدرضا اكبري، رئيس پليس جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي ناجا از زائران اربعين درخواست كرد كه براي دريافت ويزاي عراق از طريق سامانه «سماح» اقدام كنند و فريب تبليغات دروغين سايت‌ها براي دريافت ويزاي ارزان و سريع را نخورند. وي افزود: زائران براي دريافت گذرنامه شخصاً به دفاتر پليس+۱۰ مراجعه کنند و به هيچ عنوان مدارك خود را به افراد ناشناس، دفاتر و مؤسسات غير مجاز تحويل ندهند. او همچنين از زائران خواست از مدارك هويتي خود به دقت مواظبت و در صورت مفقودي موضوع را به نزديك‌ترين واحد انتظامي اطلاع دهند. وي همچنين به زائران توصيه كرد كه براي دريافت ارز مورد نياز به صرافي‌هاي مجاز مراجعه و از خريد ارز در نقاط مرزي و دلالان ارزي جداً خودداري كنند. سرهنگ اكبري تأكيد كرد: مواظب تبليغات دروغين برخي سايت‌ها و مؤسسات با كمترين قيمت ويزا و سريع‌ترين زمان باشيد، زيرا در اينگونه موارد احتمال كلاهبرداري متصور است. همچنين هنگام سفر به عراق مواظب افرادي كه سعي در معاوضه دينار عراقي با پول ايراني دارند، باشيد چراكه احتمال دارد دينارهايي كه دريافت مي‌كنيد جعلي باشند. 
    
مراقب مجرمان سايبري باشيد
تهيه بليت اينترنتي يكي از راهكارهاي مؤثر در كاهش هزينه، صرفه‌جويي در وقت و زمان، آسايش و رفاه زائران است براي همين است كه بسيار ترجيح مي‌دهد به جاي تردد در شهر خريدشان را از طريق اينترنت انجام دهند، اما گاهي با بي‌دقتي كاربران اين كار ممكن است سبب شود كه آنها به دام كلاهبرداران بيفتند. 
سرگرد مهدي شكيب، رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با اشاره به اينكه اصالت سايت‌هاي فروش بليت اينترنتي بسيار مهم است، توضيح داد: برپايي سايت‌هاي جعلي و تقلبي يكي از مهم‌ترين شگردهاي مجرمانه‌اي است كه در اين ايام و ساير مناسبت‌ها صورت مي‌گيرد. وي افزود: حساسيت زياد، كمبود زمان و در نهايت دقت پايين كاربران در اين ايام باعث به دام افتادن كاربران در هنگام خريد در سايت‌هاي جعلي و فيشينگ مي‌شود. برخي مجرمان سايبري به اميد كم‌دقتي كاربران اقدام به راه‌اندازي سايت‌هاي جعلي موسوم به سايت‌هاي فيشينگ كرده و به دنبال سرقت اطلاعات مهم كاربران هستند و در نهايت از حساب‌هاي بانكي كاربران برداشت غيرمجاز انجام مي‌دهند. وي افزود: زائران هنگام پرداخت هزينه به‌ صورت اينترنتي، نكات امنيتي را رعايت كرده و از مكان‌هاي عمومي براي ثبت‌نام و پرداخت اينترنتي هزينه‌ها استفاده نكنند. سرگرد شكيب با بيان اينكه برخي تبليغات كه در فضاي مجازي با عناوين سفر سريع، بدون ويزا و ارزان براي اربعين منتشر مي‌شود، به‌منظور كلاهبرداري از افراد است، به شهروندان توصيه كرد: به هيچ عنوان فريب اين‌گونه تبليغات در فضاي مجازي را نخورند و از ثبت نام در اين سايت‌ها خودداري كنند. مجرمان با طراحي سايت‌هايي شبيه به سايت‌هاي اصلي كه درگاه‌هاي بانكي جعلي نيز دارند اقدام به سرقت اطلاعات كارت‌بانكي افراد مي‌كنند؛ بنابراين كاربران در هنگام خريد حتماً به سايت اصلي وارد شوند و براي اين كار به‌جاي جست‌وجو در موتورهاي جست‌وجو مثل گوگل يا ياهو و. . . بهتر است خود اسم سايت را در نوار آدرس صفحه اينترنتي وارد كرده و حتماً از سايت‌هايي كه نماد اعتماد الكترونيك دارند خريدكنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار