کد خبر: 876524
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
مراکز آموزشي و عمومي فرسوده آبستن حوادث هستند
فرسوده بودن ساختمان‌هاي دانشگاه تهران، زنگ خطر را براي مسئولان به صدا درآورده تا براي حفظ جان جوانان نخبه فکري شود.
 با فرسودگي مراکز عمومي همچون بيمارستان‌ها، مراکز آموزشي و دانشگاه‌ها به مشکلات بافت‌هاي فرسوده و ناپايدار افزوده شده است. در حقيقت تهديد اين مراکز به دليل نوع کاربري آنها خطرات بسياري به دنبال دارد. در حقيقت از ساختمان‌هاي مشابه پلاسکو که هر لحظه امکان آوار شدنشان بر سر شهروندان است بايد درس عبرت گرفت. بي‌توجهي به قديمي و فرسوده بودن مراکز آموزشي با کوچک‌ترين زمين‌لرزه‌اي مي‌تواند آبستن حوادث جاني و مالي بسياري شود. 
در همين رابطه حمزه شکيب، عضو شوراي سوم شهر تهران و عضو هيئت مديره نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: ساختمان‌هايي که عموماً قبل از سال 1373 در تهران ساخته شده‌اند يا طراحي لرزه‌اي ندارند يا با دانشي که در آن زمان وجود داشت، طراحي و ساخت آنها مطلوب و قابل قبول نيست. 
وي افزود: دانشگاه‌هايي که پيش از سال 1370 ساخته شده‌اند، مقاوم‌سازي لرزه‌اي ندارند و شهرداري نمي‌تواند در اين زمينه کمکي انجام دهد چراکه اين ساختمان‌ها دولتي هستند و دولت بايد در زمينه احيا و بازسازي اين دانشگاه‌ها ورود کند. 
عضو هيئت مديره نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: تا آنجايي که من اطلاع دارم اين ساختمان‌ها در شهرداري پرونده هم ندارند و بايد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به عنوان کانون اصلي در دانشگاه‌هاي فرسوده حضور يابد تا اعتبار و برنامه مقاوم‌سازي را تنظيم کند. 
وي افزود: دانشگاه‌ها بايد با وزارت علوم و تحقيقات، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور، برنامه اعتبارات را مشخص کنند و در گام بعدي مقاوم‌سازي ساختمان دانشگاه‌ها را به مهندسان و مشاوراني که در اين زمينه تجربه دارند، واگذار کنند. 
شکيب گفت: مقدمات مقاوم‌سازي دانشگاه‌ها و ساختمان‌هاي مهم در سال 1380 فراهم شد و در سال 1382 نيز مقاوم‌سازي ساختمان مخابرات انجام شد که به يکباره ارزيابي و مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي فرسوده متوقف شد، اما لازم است که دانشگاه‌ها به عنوان مکاني که تمرکز افراد را در خود دارند، مقاوم‌سازي شوند که در اين زمينه نيز دولت بايد ورود پيدا کند. 
  دانشگاه تهران تنها نيست
اما متأسفانه تنها دانشگاه تهران نيست که داراي ساختمان‌هاي فرسوده است. ساختمان‌هاي دانشگاه آزاد در تهران، دانشگاه سوره در تهران، دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه علامه‌طباطبايي و. . . تنها نمونه‌هاي کوچکي از اين ساختمان‌هاي فرسوده هستند. 
اگر به اين ساختمان‌ها، مدارس را نيز بيفزاييم، متوجه عمق فاجعه مي‌شويم؛ فاجعه‌اي که مسئولان هر چه سريع‌تر بايد نسبت به آن اقدام کنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار