کد خبر: 876387
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
براساس توافق انجام شده بین جنبش حماس و فتح، دولت وفاق ملی فلسطین از روز اول دسامبر اداره امور را در نوار غزه در دست خواهد گرفت.
یك روز پس از امضای توافقنامه آشتی ملی فلسطین بین جنبش‌های فتح و حماس، جزئیات این توافق منتشر شد. 
به گزارش مركز اطلاع‌رسانی فلسطین، براساس متن توافقنامه، دو اتفاق اصلی خواهد افتاد؛ نخست آنکه دولت وفاق ملی اداره امور را از روز اول دسامبر 2017 در دست خواهد گرفت. دوم، تمامی گروه‌های فلسطینی روز 21 نوامبر در مصر طی نشستی گرد هم جمع خواهند شد تا در جریان توافقات به عمل آمده قرار گیرند.  صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس که در انعقاد توافق آشتی ملی با جنبش فتح در قاهره شرکت داشت، روز‌‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه قدس گفت: «تصمیم گرفتیم اداره گذرگاه‌های غزه را به دولت وحدت ملی بسپاریم.»  العاروری با بیان اینکه برای انجام دیدارهای مفصل در غزه بین مسئولان امنیتی دو طرف توافق شده، تأكید كرد: «نهادهای امنیتی حماس تا زمان دستیابی به یک مکانیسم برای ادغام با دستگاه اطلاعاتی تشکیلات خودگردان و برای جلوگیری از هرگونه خلأ امنیتی در نوار غزه، همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.»  گذرگاه‌های اطراف نوار غزه یکی از مشکلات پیچیده در مسائل مربوط به غزه است زیرا جنبش حماس در ۱۰ سال اخیر اداره آن را بر عهده داشته و در بیشتر آنها که در مرزهای سرزمین‌های اشغالی قرار دارند مشکلات جدی وجود داشته است. از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی مدعی بندی محرمانه در توافقنامه آشتی فلسطین شدند و بارز‌ترین دلیل سکوت نسبی رژیم صهیونیستی درباره این آشتی را وجود همین بند اعلام كردند. به ادعای روزنامه معاریو، بر اساس این بند محرمانه، با فشار مصر بر حماس، قرار شده این جنبش به عملیات‌های نظامی خود علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری پایان دهد؛ ادعایی كه رهبران حماس آن را به طور رسمی تأیید نكرده‌اند. اسرائیل به دنبال این است جنبش حماس را در نوار غزه خلع سلاح كند اما این درحالی است كه رهبران حماس بار‌ها اعلام كرده‌اند كه این جنبش به مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و سلاح مقاومت گرفتنی نیست.
  
پیام مصر و امریکا به نتانیاهو 
منابع سیاسی در تل‌آویو اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیام‌های جدی را از مصر و امریکا برای ممانعت از کارشکنی در توافق آشتی فلسطین و دادن فرصت به امکان موفقیت این توافق، دریافت کرده است. به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، نتانیاهو برای بار نخست واکنش منفی و متعصبانه‌ای نسبت به این توافق داشت و شرط آن را به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان «‌کشور یهود‌» از سوی دولت فلسطین و خلع سلاح حماس و قطع روابطش با ایران دانست. یکی از مسئولان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بیانیه صادره از دفتر نخست‌وزیر این رژیم بعد از اعلام توافق آشتی، نسبت به اظهارات اخیر نتانیاهو در شهرک غوش عتصیون بهتر بود. در آن زمان نتانیاهو گفت:«ما هرگز آشتی دروغینی را که در آن فلسطینی‌‌ها به ضرر موجودیت ما با هم آشتی کنند، قبول نداریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار