کد خبر: 876188
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کشته‌شدگان بیماری «تب کریمه» در کشور گفت: خوشبختانه در استان به خاطر زیرساخت‌های دامپزشکی موردی از بیماری «تب کریمه» مشاهده نشده است.
امیرحسین بهداد در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه امروز تبریز اظهار داشت: با تلاش شورای عالی فرهنگی ۱۴ مهر روز دامپزشک انتخاب شده است و این روز بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات دامپزشکان جهادگر و بی‌ادعای عرصه بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه بعد از ظهور اسلام جدی‌ترین توصیه برای سلامت حیوانات از جانب پیامبر اکرم(ص)  به امت بوده است، افزود: نقش دامپزشکی در این سفارش بسیار بی‌بدیل بوده زیرا حفظ و حراست از سرمایه دامی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی وآبزیان همچنین بیماری‌های مشترک انسان و دام بر عهده دامپزشکی است.

۱۷۰۹ بیماری در دنیا/ ۸۳۲ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه در جهان یک‌هزار و ۷۰۹ بیماری اعم از ویروس و باکتری وجود دارد، ادامه داد: از بین این بیماری‌ها ۸۳۲ نوع  مشترک بین انسان و دام است. 

وی افزود: پیشگیری و جلوگیری از بیماری در کنار پیشگیری از طریق واکسیانیسون و ضدعفونی کردن اماکن دامی یکی دیگر از وظایف دامپزشکان است.

آبله مهم‌ترین بیماری مدنظر اداره کل دامپزشکی/ کاهش ۲۵ درصدی ابتلای بیماری بین انسان و حیوان در سال‌های گذشته 

وی مطرح کرد: بیماری که بیشتر مدنظر اداره دامپزشکی است، بیماری آبله بوده به طوریکه در 6 ماهه اول سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است همچنین توانستیم میزان مبتلایان به تب مالت را با افزایش واکسینایسون کاهش دهیم به طوریکه در سال ۹۴ کانون بیماری و تعداد بیماری ۲۵ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۳۱ درصدی بیماری انسان و حیوان در سال ۹۵

بهداد اضافه کرد: در پیشگیری از بیماری انسان و دام در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، توانستیم ۳۱ درصد کاهش داشته باشیم که همین روند در سال ۹۶ ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۵۶ درصد میزان واکسیناسیون تب مالت دام سنگین  و ۱۷ درصد  واکسیناسیون بیماری هاری افزایش یافته است، بیان کرد: کانون بیماری در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ و 6 ماهه ۹۶ کاهش یافته است. 

هیچ نمونه بیماری «تب کریمه» در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به کشته‌شدگان بیماری «تب کریمه» در کشور ابراز کرد: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی به خاطر زیرساخت‌های دامپزشکی موردی از بیماری «تب کریمه» مشاهده نشده است.

 وی با اشاره به تجهیز کشتارگاه‌ها به سیستم پیش‌سرد بیان کرد: عامل بیماری وقتی ۲۴ ساعت در دمای سرد قرار گیرد، از بین می‌رود که تمام گوشت‌های عرضه شده سالم و بهداشتی خواهد بود.

بهداد یکی دیگر از وظایف بحث دامپزشکی را نظارت‌های بهداشتی و شرعی بر روی بیماری‌های دامی عنوان کرد و گفت: در تمام کشتارگاه‌ها مسوول فنی بهداشتی و تعدادی روحانیون ناظر بر ذبح وجود دارد، با کمال افتخار تمام گوشت‌ها با مهر دامپزشکی سالم و بهداشتی بوده و مردم هنگام خرید به هیچ عنوان نگران نباشند.

تاکید بر عدم خرید گوشت چرخ‌کرده فله‌ای 

وی، ممنوعیت خرید گوشت چرخ کرده فله‌ای را اعلام کرد و یادآور شد: متاسفانه گوشت چرخ‌کرده در برخی مراکز به فروش می‌رسد که به هیچ‌وجه مورد تائید ما نبوده و باید از این نوع گوشت‌ها خرید نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان اذعان داشت: نظارت بر فرآورده‌های گوشتی در اداره کل دامپزشکی از لحظه پرورش تا سر سفره صورت می‌گیرد.

جمع‌آوری ۳۱۴ تن گوشت آلوده در ۶ ماهه سال‌جاری 

وی اعلام کرد: در حال حاضر اداره کل دامپزشکی استان نظارت در تمام رستوران‌ها داشته که سال گذشته از اول سال تا انتهای سال ۳۸۸ تن مواد آلوده از قصابی، رستوران‌ها جمع‌آوری شده است.

 بهداد ادامه داد: در 6 ماهه سال‌جاری ناظران بهداشتی ۳۱۴ تن مواد آلوده و غیربهداشتی را جمع‌آوری کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر