کد خبر: 876161
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
1000‌هزار ميليارد تومان معادل سپرده‌هاي بانكي بلندمدت در خانه‌هاي خالي خاك مي‌خورد...
تعداد خانه‌هاي خالي از 400 هزار واحد سال 85 به 3 ميليون واحد نيمه ابتدايي سال 96 رسيده و بيش از هزار هزار ميليارد تومان سرمايه در خانه‌هاي خالي از سكنه خاك مي‌خورد، حال يا بازاري براي فروش اين واحدها وجود ندارد يا صاحبان اين واحد‌ها با ارقام كنوني ميلي براي فروش واحدهاي خود ندارد يا اينكه منابع به دليل دستيابي به سود بانكي در اين بخش دپو شده است، حال هر چه كه هست وزير راه و شهر‌سازي به طور مجدد مدعي شده به دنبال اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي هستيم. 

به گزارش «جوان»، دهها سال است بحث ماليات بر خانه‌هاي خالي از سكنه و مجموع ثروت و دارايي و درآمد در اقتصاد ايران مطرح است اما هيچ دولتي شجاعت و شهامت اجراي اين طرح‌ها را ندارد، اين در حالي است كه لازمه رهايي از گرفتاري‌هاي تزريق نفت به بودجه كشور، تنها ماليات است و دولتي مي‌تواند در سياستگذاري سالم و سلامت رفتار كند كه تنها متكي بر درآمدهاي مالياتي باشد، حال در شرايطي كه براساس اشتباه در سياستگذاري، فقر نظام آماري و اشتباه در تحليل بيش از هزار هزار ميليارد تومان از منابع در 3ميليون خانه خالي از سكنه خاك مي‌خورد كه اين ميزان منابع تقريباً با سپرده بانكي بلندمدت شبكه بانكي برابري مي‌كند و در اين ميان عباس آخوندي مدعي شده به دنبال ماليات از خانه‌هاي خالي از سكنه است. گفتني است در شرايط كنوني به ازاي 24ميليون خانوار در ايران 27ميليون موجودي مسكن وجود دارد كه به اعتقاد مقامات دولتي 3ميليون مسكن خانه از سكنه در ايران وجود دارد كه بازاري براي فروش اين واحد‌ها وجود ندارد يا صاحبان ميليون‌ها واحد مسكوني خالي از سكنه با قيمت‌هاي فعلي بازار راضي به فروش مسكن‌هاي خود نيستند اما افزايش اجاره بهاي 5ميليون مستأجر موجود در ايران اين الزام را ايجاد مي‌كند كه هر چه زودتر تكليف 3ميليون مسكن بلااستفاده در ايران مشخص شود. 

در حالي كه سال‌هاست بحث وجود خانه‌هاي خالي از سكنه مطرح است، وزير راه و شهرسازي از پيگيري براي اجراي دريافت ماليات از اين واحدها خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در حال تعقيب اجراي اين برنامه هستيم، اما اجراي آن زمان مي‌برد. 
عباس آخوندي در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه بارها از وجود بيش از 5/2 ميليون واحد مسكوني خالي از سكنه در كشور و 500هزار مسكن خالي از سكنه در تهران صحبت كرده‌ايد، اما چرا اقدامي مثل دريافت ماليات از اين واحدها براي ورود به بازار نمي‌كنيد، گفت: وزارت راه و شهرسازي در حال تعقيب دريافت ماليات از واحدهاي خالي از سكنه است، بنابراين اجراي آن تا حدودي زمان مي‌برد. آخوندي ادامه داد: به هر حال اين موضوع از وزارت امور اقتصادي و دارايي در حال پيگيري است و اقدامات آن در حال انجام است، اما زمان مي‌برد. 
آخوندي از دو سال پيش مدام از وجود واحدهاي مسكوني خالي از سكنه در حدود 5/2 ميليون مسكن در كشور و حدود 500 هزار مسكن خالي از سكنه در تهران خبر مي‌دهد اما هيچ‌گاه به طور مشخص از زمان اجراي برنامه‌اي براي اجباري كردن واحدهاي ساخته شده و عرضه شدن اين واحدها سخني نگفته است. 
اگر چه بارها مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازي و نمايندگان مجلس از تدوين طرحي براي اخذ ماليات از واحدهاي مسكوني خالي از سكنه سخن گفته‌اند اما هر بار بعد از مدتي مجدداً به فراموشي سپرده شده است. 
   
خانه‌هاي خالي از سكنه امسال مشمول ماليات مي‌شود
حامد مظاهريان معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در تازه‌ترين اظهارنظر خود درخصوص واحدهاي مسكوني خالي از سكنه گفت: خانه‌هاي خالي از سكنه امسال مشمول ماليات مي‌شود و در سال اول  5/0 درصد اجاره بها، سال دوم يك درصد و سال سوم نيز 1/5درصد، ماليات از خانه‌هاي اجاره‌اي دريافت مي‌شود تا مردم تشويق شوند خانه‌ها را براي اجاره وارد بازار كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار