کد خبر: 876148
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
به همت بنياد بركت صورت گرفت
با راه‌اندازي دستگاه ليزر جداسازي عروق جنين‌هاي دوقلوي با جفت يكسان، اهدايي بنياد بركت، نخستين عمل جراحي مرتبط با اين بارداري پرخطر در كشور صورت گرفت.
با راه‌اندازي دستگاه ليزر جداسازي عروق جنين‌هاي دوقلوي با جفت يكسان، اهدايي بنياد بركت، نخستين عمل جراحي مرتبط با اين بارداري پرخطر در كشور صورت گرفت. 
به گزارش خبرنگار روزنامه «جوان»، عمل جراحي جداسازي جفت در دوقلوهاي همسان صبح روز پنج‌شنبه متشكل از يك تيم جراحي داخلي و با حضور متخصصين زنان و زايمان از ساير كشورها در مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) انجام شد. 
به گفته صديقه حنطوش‌زاده، فوق تخصص پريناتولوژي يا حاملگي پرخطر اين عمل جراحي حساس براي اولين بار در كشور و به منظور جدا‌سازي عروق جنين‌هاي دوقلو با جفت يكسان انجام شد و به واسطه جدا‌سازي اين عروق توسط دستگاه ليزر هر دو جنين قادر به ادامه حيات سالم خواهند بود. 

وي در توضيح نحوه مراجعه و اطلاع در تشخيص اين عارضه پرخطر گفت: افراد براي تشخيص موارد اينچنيني ابتدا بايد به درمانگاه زنان مراجعه كنند و بعد از بررسي و در صورت لزوم براي انجام عمل معرفي خواهند شد. 

اشرف‌السادات جمال مسئول گروه پريناتولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز در حاشيه اين مراسم در گفت‌وگو با «جوان» با تأكيد بر انجام يكي از مداخلات مهم جنيني در كشور ايران به واسطه اين دستگاه ليزر اظهار داشت: در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا اين جداسازي جنيني به واسطه دستگاه ليزر انجام مي‌شد كه امروز با اين عمل جراحي، جداسازي عروق مشترك در جنين‌ها انجام شد.  وي تصريح كرد: يكي از معضلات حاملگي‌هاي پرخطر دو قلوهاي يك تخمكي بوده است كه موجب از بين رفتن يكي از جنين‌ها يا عقب‌افتادگي آنها مي‌شد كه از اين به بعد به واسطه اين عمل جراحي در ماه‌هاي سه تا شش بارداري، هر دو قل نجات پيدا خواهند كرد و ادامه حيات خواهند داشت. 

عليرضا شمشيرساز، جراح و متخصص زنان، زايمان و نازايي از آمريكا ديگر فردي بود كه با اعلام آمار دقيق از اين موارد خاص در داخل كشور توضيح داد: حدود هزار و تا هزار و 500 مورد سالانه در ايران از اين مشكل وجود دارد كه تاكنون اقدامي در اين راستا صورت نمي‌گرفت، اما در حال حاضر ما آماده هستيم تا موارد اينچنيني به واسطه دستگاه افتتاح شده برطرف شود و هر دو نوزاد حيات سالم داشته باشند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار