کد خبر: 875904
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
زماني كه اعراب مسلمان وارد خاك اندلس شدند، با روحيه انقلابي‌گري و اقتدارخواهي خود مسيحيان را مجبور به عقب‌نشيني از مواضع خود كردند.
    احمد‌الهي قلي
زماني كه اعراب مسلمان وارد خاك اندلس شدند، با روحيه انقلابي‌گري و اقتدارخواهي خود مسيحيان را مجبور به عقب‌نشيني از مواضع خود كردند. حكومت و قدرت سياسي به مسلمانان واگذار شد و اندلس تحت سيطره ارزش‌هاي مسلمانان قرار گرفت. آنها به‌علت همين ارزش‌هاي اسلامي مانند آزادي و عدالت، از هرگونه فشار و جبري براي اسلام آوردن غربي‌ها اجتناب كرده و آنان را در آموزش و پرورش و مسائل ديني و اعتقادي خود آزاد گذاشتند. مسيحيان اندلس با سوء‌استفاده از اين مسئله طي چند سده موفق به «ايجاد تغييرات فرهنگي و ارزشي» در ميان مسلمانان و حكماي آنها و در نهايت بازپس‌گيري قدرت در اندلس شدند.
در انقلاب اسلامي ايران نيز چنين نمايش قدرتي از سوي نظام اسلامي، غربي‌ها را متحير ساخت. صلابت انقلابي و تفكر اسلامي انقلابيون بسياري مستكبران را از هرم قدرت در جامعه به زير كشاند. جهان مسحور قدرت انقلاب اسلامي و ارزش‌هاي مكتبي شد و اين ارزش‌ها با شتاب خيره‌كننده‌اي در جامعه ايران ترويج يافت،  دقيقاً مشابه آنچه در سال‌هاي نخست ورود مسلمانان به اندلس رخ داد! اين قدرت‌ها پس از ناكامي در هشت سال جنگ نظامي عليه ايران، در انديشكده‌هاي خود بر چگونگي بازپس‌گيري قدرت و منافع خود از جمهوري اسلامي متمركز شدند. اگرچه تفاوت‌هاي بنيادين در اهداف و مسير انقلابيون در اندلس با ايران اسلامي وجود دارد، اما تجربه مسلمانان در اندلس كليد خوبي براي حل اين مشكل به نظر مي‌رسيد. در نتيجه برنامه «آندوليزه شدن» ايران اسلامي در دو مرحله آغاز شد تا آنچه بر سر فرهنگ و سياست مسلمان اندلس آمد، بر پيكره انقلاب اسلامي نيز وارد شود و از قدرت انقلاب و تفكر انقلابي در ايران بكاهد. مرحله نخست، يك گام فرهنگي براي تبليغ و اشاعه فرهنگ غرب در ميان مسلمانان بود تا آنان را به مصاديق فرهنگ غرب همچون شراب‌خواري، بي‌بند و باري، رشوه و امثال آن متمايل سازد. گام دوم اقدامي كاملاً سياسي بود كه تغيير ذائقه و سليقه سياسي حاكمان مسلمان، وابستگي و ضعف آنان را دنبال مي‌كرد و در نهايت همين عامل حكماي اسلامي را از اريكه قدرت به زير كشاند. بررسي چگونگي «استحاله سياسي» حاكمان مسلمان در اندلس، مسير شبيه‌سازي آن را در جمهوري اسلامي پديدار مي‌سازد كه مي‌توان از اين جريان با عنوان «آندوليزه شدن ديپلماسي عمومي در كشور» نام برد:  طرح آندوليزه كردن ايران اسلامي حقيقتي عيني و مشهود است كه نخستين گام‌هاي خود را از استحاله فرهنگي آغاز كرده و در گام بعد وارد عرصه سياست و ديپلماسي حاكم بر كشور شده است. نشانگان رفتار اتخاذي غرب با جمهوري اسلامي چنان مطابق و مشابه جريان مسلمانان اندلس است كه مي‌توان نمونه‌هاي بسياري را ذكر كرد. تلاش براي تضعيف قدرت و جايگاه تفكر انقلابي، منزوي ساختن انقلابيون در كشور، تلاش براي تحريف و باز‌تعريف آرمان‌هاي امام راحل، تمايل و ذوق سياسي به سمت غرب ، خصم و اخم براي منتقدان داخلي، تعميق اشرافي‌گري و شيوع آن، ترويج روحيه تسامح ميان پيشتازان تصميمات سياسي در كشور‌، ترويج مواد مخدر مشرو بات الكلي و شهوت پرستي همچنين درخواست غربي‌ها به ويژه وزير اقتصاد سابق آلمان كه با ادبياتي تند شرط از سرگيري معاملات با ايران را پذيرش رسمي رژيم‌صهيونيستي و كناره‌گيري ايران از حمايت بشار اسد و حزب‌الله و... بيان كرده است، نشانه‌هاي واضح و روشني دال بر تلاش غرب براي استحاله و آندوليزه كردن سياست‌هاي جهان اسلام و به ويژه ايران اسلامي است كه نياز به تفكر و برنامه‌ريزي كارآمد براي مقابله با آن دارد. بي‌توجهي به اين مسئله مي‌تواند همانگونه كه در عرصه فرهنگ خساراتي به بار آورد، در ميدان سياست و قدرت نيز ما را متضرر سازد. از آنجا كه از جمله ضرورت‌ها و لوازم پيشرفت كشور، «حفظ خصوصيات انقلابي، حركت جهادي، حفظ عزت، هويت ملي و اسلامي و هضم نشدن در هاضمه خطرناك فرهنگي، اقتصادي و سياسي جهان» است، ما بايد با نفوذ دشمن مقابله كنيم.
 راه اساسي مقابله با نفوذ:
1- بالا بردن آگاهي و بصيرت
2- افزايش كيفي وكمي مراقبت‌ها
3- مسدود كردن راه‌هاي احتمالي نفوذ
4- تقويت دروني كشور و برطرف كردن نيازهايي كه ممكن است زمينه‌ساز نفوذ دشمن باشد.
با توجه به اينكه نفوذ در سطوح مختلفي صورت مي‌گيرد يعني از علماي حوزه علميه گرفته تا مسئولان سياسي و تصميم‌سازان و تصميم‌گيرندگان نظام، نخبگان و دانشگاهيان، جوانان و نوجوانان‌، بافت سنتي جامعه‌، زنان و حتي كودكان در معرض آن قرار مي‌گيرند و نيز تأكيدات مكرر رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر لزوم هوشياري و آگاهي در مقابل توطئه نفوذ دشمن و ضرورت دشمن‌شناسي برنامه رؤياي اندلس در گروه سياسي راديو ايران طراحي و پس از حدود هشت ماه كار تحقيقاتي و جمع‌آوري اسناد و مدارك صوتي و تاريخي به مرحله توليد و پخش رسيد و قرار است ساعت 20:30 روزهاي چهارشنبه پخش شود. اولين برنامه آن روز چهارشنبه مورخ 12/7/96 پخش شد كه به بررسي چگونگي شكل‌گيري و اهميت تمدن اسلامي اندلس و تأثيرات آن در اروپا و جهان اسلام پرداخت. اين برنامه در قالب تركيبي با استفاده از نمايشي كه شكل تاك‌شو دارد، گزارش، مستند و تحليل كارشناسي به موضوع نفوذ در كشور مي‌پردازد و اين مقوله مهم را از زواياي گوناگون مورد ‌تجزيه و تحليل قرار مي‌دهد. در اين برنامه سعي مي‌شود مقايسه‌اي تطبيقي داشته باشد، به عوامل سقوط اندلس و تلاش‌هاي امريكا و غرب براي نفوذ در جمهوري اسلامي ايران و فروپاشي آن به سبك اندلس، ‌تخريب نهادهاي انقلابي، اشاعه روحيه اشرافي‌گري، كاهش جمعيت، اختلاف‌افكني ميان مسئولان، ترويج فرقه‌هاي ساختگي، رخنه در ميان نخبگان، ترويج فساد و بي‌اخلاقي، ترويج اباحيگري و زير‌شاخه‌هاي ديگر... كه مصاديق نفوذ سياسي، اقتصادي، فرهنگي، عقيدتي - ايدئولوژيك – و حوزه‌هاي مختلف سبك زندگي، برخي از موضوعات و محورهاي مورد‌بررسي در اين برنامه است.
مدير گروه مجله‌هاي راديويي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار