کد خبر: 875768
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
معاون حقوقی و پارلمانی پلیس راهور ناجا:
معاون حقوقی و پارلمانی پلیس راهور ناجا گفت: با توجه به حذف شرط داشتن کارت پایان خدمت برای صدور گواهینامه، وزارت بهداشت باید آزمایش های پزشکی سلامت رانندگان را جدی تر کند.
 سرهنگ محمد ترحمی سه شنبه شب در نشست خبری در دانشگاه صنعتی شاهرود، افزود: بررسی سلامت بانوان متقاضی دریافت گواهینامه رانندگی از راه خود اظهاری انجام می شود و در این روش ممکن است افراد از گفتن بیماری خود مانند صرع یا جنون خودداری کنند.
وی ادامه داد: با حذف شرط سربازی برای دریافت گواهینامه این شرایط برای آقایان نیز صدق خواهد کرد و بنابراین باید آزمایش سلامت رانندگان را جدی تر گرفت.
ترحمی با بیان اینکه در ایران روزانه 43 تن در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و 910 تن نیز مجروح می شوند، اضافه کرد: بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهزیستی، 46 درصد از ضایعات نخاعی کشور ناشی از تصادفات است.
وی یادآور شد: سالانه 16 هزار خانواده در ایران به دلیل بروز تصادفات، داغدار و 330 هزار خانواده نیز دچار درد و رنج بیماری می شوند.
معاون حقوقی و پارلمانی پلیس راهور ناجا با اشاره به وجود 30 هزار نقطه حادثه خیز در راه های کشور، بیان کرد: فقط یک نوع خاصی از خودرو در ایران 27 درصد از تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده است.
ترحمی ادامه داد: در اروپا خودروهایی که کمتر از پنج ستاره ایمنی دریافت کنند اجازه طراحی پلت فرم ندارند در حالی که خودروهایی با قیمت زیر 400 میلیون ریال تولیدی ایران ستاره ایمنی ندارند.
وی تاکید کرد: با چنین شرایطی و تا زمان ایمن کردن راه ها و خودروها، چاره ای جز فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگان وجود ندارد.
معاون حقوقی و پارلمانی پلیس راهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره چرایی حذف شرط سربازی برای صدور گواهینامه گفت: ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث مصوبه سال 95 در مجلس شورای اسلامی در خصوص بی نیازی به بررسی شرایط مشمولیت رانندگان با بند الف ماده 10 قانون وظیفه در تعارض بود.
ترحمی تاکید کرد: ماده 58 مکرر قانون نظام وظیفه به نیروی انتظامی تکلیف می کرد که مشمولان غایب را شناسایی، تعقیب و دستگیر کند یعنی از طرفی باید به افراد می گفتیم گواهینامه دریافت کنند و از طرفی برای آنان دام گستری کرده و آنان را تحویل مراجع قضایی می دادیم چرا که خدمت سربازی وظیفه فرزندان پسر تابع جمهوری اسلامی است.
وی ادامه داد: همین افراد قانون شکنی که از خدمت سرباز زدند، دوباره قانون شکنی کرده و بدون گواهینامه پشت فرمان خودرو نشسته و با بروز تصادف، زندان ها را پر می کردند.
ترحمی با اشاره به دیداررییس مجلس شورای اسلامی و فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح برای حل این مشکل، یادآور شد: نیروی انتظامی برای اجرای قانون جدید، منتظر ابلاغ دستور از سوی ستاد کل نیروهای مسلح است.
همچنین شامگاه سه شنبه معاون حقوقی و پارلمانی راهور ناجا در هشتمین همایش سلامت و زندگی شهرستان شاهرود به میزبانی تالار شقایق های دانشگاه صنعتی این شهر،تصادفات را قابل پیشگیری و پیش بینی دانست و گفت: 70 درصد سوانح رانندگی عامل انسانی دارد.
 سرهنگ محمد ترحمی افزود: سالانه 16 هزار تن در ایران جان خود را در تصادف ها از دست می دهند در حالی که در کشوری زندگی می کنیم که مدعی تمدن و نوعدوستی بوده و در دین ماهم بر انسان دوستی تاکید شده است.
وی با اشاره به تاثیر ناگوار روانی تحمیل شده بر جامعه بر اثر تصادها، بیان کرد: از 9 بیماری روانی، هشت بیماری شامل حال بازماندگان حوادث رانندگی می شود و اگر هر خانواده را به طور میانگین 3.5 نفر در نظر بگیریم ، سالانه 60 هزار بیمار روانی تحویل جامعه داده می شود.
ترحمی تاکید کرد: اهمیت تصادف ها در ایران به خوبی حس نمی شود در حالی که به طور مستقیم با سلامت افراد در ارتباط بوده و 30 درصد تخت های مراقبت ویژه بیمارستان های کشور در اشغال تصادفی هاست.
وی یادآور شد: در 10 سال گذشته 210 هزار ایرانی جان خود را در تصادفات از دست دادند یعنی ما به اندازه جمعیت یک شهر را زیر خاک کرده ایم.
وی اضافه کرد: بتازگی برنامه های گوناگونی در کشور برای فرهنگ سازی و اصلاح رفتارهای نادرست در رانندگی در حال اجراست و از جمله آن ها می توان به پویشی با هشتگ 'با احتیاط می رانم' اشاره کرد.
ترحمی تاکید کرد: مردم باید به یاری پلیس شتافته و با رفتارهای درست شهروندی برای ایمن سازی جامعه تلاش کنند.
هشتمین همایش سلامت و زندگی شهرستان شاهرود سه شنبه با موضوع پیشگیری از سوانح رانندگی و ارتقا سلامت اجتماعی برگزار شد.
برپایی نمایشگاهی برای معرفی فرهنگ صحیح رانندگی و گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی شهرستان شاهرود، از جمله برنامه های جانبی این همایش بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر