کد خبر: 875509
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ورود دادستاني تهران به آزمايش كيفيت بنزين
پيش از اين هماهنگي براي نمونه‌گيري پايش كيفيت بنزين، بين وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد صورت مي‌گرفت ولي به دليل شبهاتي كه پيش آمده بود كه هواي تهران آلوده است، دادستاني تهران هم تقاضاي ورود به نمونه‌گيري پايش بنزين را داشت.
بهناز قاسمی
پيش از اين هماهنگي براي نمونه‌گيري پايش كيفيت بنزين، بين وزارت نفت و سازمان ملي استاندارد صورت مي‌گرفت ولي به دليل شبهاتي كه پيش آمده بود كه هواي تهران آلوده است، دادستاني تهران هم تقاضاي ورود به نمونه‌گيري پايش بنزين را داشت. بر اساس نمونه‌گيري‌هاي پايش كيفيت بنزين كه از سوي سازمان استاندارد، دادستان و وزارت نفت در سال جاري انجام شده، سطح بنزن پايين‌تر و گوگرد بالاتر بود. 

رئيس سازمان ملي استاندارد روز گذشته درجمع خبرنگاران بي‌پرده‌تر از گذشته سخن گفت. نيره پيروز‌بخت در اين نشست كه به مناسبت روز ملي استاندارد برگزار شد از بالا رفتن گوگرد بنزين در تهران، توقف توليد حداقل ۱۲ خودرو تا پايان سال ۹۷، توقف توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري تا سال آينده و... خبر داد. وي در خصوص دليل ورود دادستاني به نمونه‌گيري‌هاي پايش كيفيت بنزين گفت: به دليل شبهات ايجاد شده در خصوص كيفيت بنزين، دادستاني درخواست ورود به نمونه‌گيري‌هاي بنزين را داشت. سازمان از حضور دادستاني تهران در نمونه‌گيري استقبال كرده و نمونه‌گيري از سطح شهر تهران صورت گرفته و در آزمايشگاه‌هاي سازمان ملي استاندارد پايش شده است. وي افزود: در آزمايشات بنزين در سال ٩٥ عدد الفين 9 شده است كه حداكثر مجاز آن ١٨ است كه البته نمونه اخذ شده با همكاري دادستاني 13/5 بوده است. 

پيروزبخت با بيان اينكه ميزان بنزن به عنوان يك آلاينده در سال ٩٥ معادل يك بوده، گفت: در سال ٩٦ نمونه بنزن در تهران 0/9 بوده كه سقف آن يك است، البته گوگرد در بنزين تهران بالا بوده به نحوي كه حد مجاز ٥٠ بوده و در تهران اين عدد ٥٨ بوده اما ميانگين كلانشهرها ۴۸ بوده كه ميزان استاندارد است. 
رئيس سازمان ملي استاندارد در خصوص جايگاه‌هاي سي ان جي افزود: تا كنون حدود 2هزار و 400 بازرسي از جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي انجام شده كه بيش از هزار و 600 جايگاه رفع نقص كرده‌اند. همچنين 400 جايگاه نيز در اين شش ماه مورد بازرسي مجدد قرار گرفته كه 130 جايگاه به دليل نداشتن استانداردهاي كافي با همكاري دستگاه‌هاي مربوط انشعاب گاز آنها به عنوان جريمه قطع شد. 
   
دي‌ماه ۹۷ آخرين مهلت تطبيق خودروهاي داخلي 
وي در خصوص استانداردهاي خودروهاي داخلي گفت: اول دي‌ماه سال ٩٧، آخرين مهلت تطبيق خودروهاي داخلي است. در حال حاضر معاينه فني روشي دارد كه ما با وزارت كشور و وزارت صنعت هماهنگي مي‌كنيم تا از دي سال ٩٧ معاينه فني نيز با آيتم‌هاي جديد صورت گيرد. وي درخصوص توقف توليد خودروهاي تك ستاره و خودروهاي غيراستاندارد گفت: تمامي ۱۲ خودروي تك ستاره نمي‌توانند استانداردهاي ما را پاس كنند، از اين رو اين خودرو‌ها در صورت عدم‌انطباق و بهبود كيفيت از رده خارج مي‌شوند. وي در رابطه با خودروهاي وارداتي به سياست‌هاي جديد سازمان استاندارد در اجباري شدن تأييديه استاندارد باتري و لاستيك اين خودروها اشاره كرد و افزود: لزوم نمايندگي‌هاي مجاز هم مورد تأكيد قرار گرفته شده است. 

وي در پاسخ به سؤالي مبني اينكه وزير صنعت در نامه‌اي به هيئت دولت پيشنهاد داده خودروسازان ملزم به از رده خارج كردن خودروهاي پرمصرف نباشند، نظر شما در اين رابطه چيست؟ گفت: تا جايي كه من مي‌دانم هنوز اين پيشنهاد در هيئت دولت است، البته بعيد مي‌دانم به تصويب برسد. پيروزبخت گفت: بنزين توليدي هم يورو 4 است و براي توليد خودروي يورو 6 لازم است ابتدا بنزين يورو 6 توليد شود. وي افزود: بر اساس مصوبه دولت شرط توليد خودرو با مصرف 8/5 ليتر در 100 كيلومتر از رده خارج كردن يك خودروي فرسوده است و توقف شماره‌گذاري 9 خودرو ناشي از همين موضوع است. وي افزود: در حال حاضر حدود هزار نوع كالا و خدمات مشمول استاندارد اجباري است و در استانداردهاي تشويقي هم مانند استانداردهاي اجباري فرآيندهاي انطباق محصول و خدمات با استاندارد انجام مي‌شود كه اين استانداردها را خود بنگاه‌هاي پيشنهاد مي‌كنند. 
   
توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري حذف مي‌شود
پيروزبخت گفت: با توجه به بالاتر بودن آلايندگي موتورسيكلت‌ها در مقايسه با خودرو، از ابتداي سال 97 از توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري جلوگيري خواهد شد. ايمني مردم در درجه اول اهميت براي سازمان ملي استاندارد قرار دارد و اگر خودرويي وجود داشته باشد كه ايمني را رعايت نكند از توليد آن جلوگيري خواهد شد. 
وي تصريح كرد: قيمت و كيفيت ارتباط مستقيم دارد و اميدواريم خودروسازان با قيمت مناسب و حداكثر كيفيت خودرو توليد كنند. رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: ملاك با استانداردهاي بين‌المللي است و براي تبديل اين استانداردها به استاندارد ملي با ذي‌نفعان جلسه برگزار مي‌كنيم. 

وي گفت: در چند سال اخير همكاري‌هاي خوبي با سازمان‌هاي غذايي داشته‌ايم. استانداردهاي ما معمولاً در اين بخش سختگيرانه‌تر است و در بسياري از استانداردهاي صنايع غذايي تجديدنظر شده است. پيروزبخت اظهار داشت: حدود 2 هزار استاندارد صنايع غذايي داريم كه همه در دستور تجديدنظر است. در مورد قند و نمك مواد غذايي مثل نوشابه، نان و ساير محصولات تجديدنظر شده است. وي گفت: در بخش واردات در صورت اجازه دستگاه‌ها براي واردات، اگر بخش انطباق با استانداردها مطرح باشد، بازرسي را انجام مي‌دهيم. 
پيروزبخت افزود: متأسفانه در واردات محصولات صنايع غذايي انبارش ما مشكل دارد و براي برخي كالاها مثل برنج ما و هم سازمان غذا و دارو استانداردها را بررسي كرديم كه مشكلي نداشته اما به علت نگهداري در شرايط نامطلوب برخي آلودگي‌ها ديده شده است. وي گفت: در حوزه ارزيابي مديريت ريسك و ارزيابي ريسك همچنان نگراني داريم. 
پيروزبخت گفت: وظيفه‌اي براي نمونه‌برداري از نان‌هاي سنتي نداريم اما گاهي مصرف نمك را در پخت بازرسي مي‌كنيم و نتايج را در اختيار دستگاه‌هاي ذيصلاح قرار مي‌دهيم. 

پيروزبخت افزود: دخالتي در طراحي پوشاك نداريم اما در مورد جنس و كيفيت با توجه به مشمول بودن برخي پارچه‌ها به رعايت استاندارد، به وظايف خود عمل مي‌كنيم. مشكل عمدتاً روي پوشاك قاچاق به كشور است كه اگر درخواست باشد با دستگاه‌هاي ذيربط همكاري خواهيم كرد. وي گفت: در بازرسي‌هايي كه از مراكز دولتي، تجاري و عمومي داشتيم، وضع استاندارد آسانسورها بهبود داشته و استقبال هم براي بازرسي زياد شده است، مراكز دولتي با ما همكاري و براي رفع عيب و بازسازي اقدام مي‌كنند. پيروزبخت افزود: علاقه‌منديم منازل و واحدهاي مسكوني داوطلبانه از ما بخواهند براي بازرسي استاندارد آسانسور ورود كنيم. 
بدون اجازه نمي‌توانيم وارد اين اماكن شويم و بهتر است براي تمديد بيمه ابتدا مسائل ايمني آسانسورها را بررسي كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار