کد خبر: 874922
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
سبقه دين ستيزي ادامه دار طيف مدعي اصلاح طلبي از سال 76 تا 96
در تمام سالهاي که از عمر جريان مدعي اصلاح طلبي در ايران مي گذرد، شاهد سخنان و موضع‌گيري از شخصيت هاي منسوب به اين جريان بوده‌ايم که...
سير مستمر تجديدنظرطلبان در حمله به مباني ديني در محرم 96
سعيد همتي 

در تمام سالهاي که از عمر جريان مدعي اصلاح طلبي در ايران مي گذرد ، شاهد سخنان و موضع‌گيري از شخصيت هاي منسوب به اين جريان بوده‌ايم که اثبات کننده اين نکته مي باشد که انديشه هاي حاکم در اين طيف سياسي با مباني و اصول ديني نه تنها سر سازگاري نداشته بلکه در بسياري از اوقات تناقض داشته و اين پارادوکس منجر به آن شده رهبران و چهره هاي شناخته شده اين جريان به ناچار مجبور به موضع گيري عليه دين اسلام و فرهنگ برآمده از آن کنند.
نمونه ها و مصاديق فراواني وجود دارد که نشان مي دهد اصلاح طلبي چه به لحاظ کارکردي و چه به لحاظ انديشه اي در مسير گفتمان انقلاب اسلامي و فرهنگ اسلامي قرار نگرفته بلکه در مقاطعي نيز تلاش کرده با تز روشنفکري مسيري را پيش روي خود قرار دهد که نهايتا به تضعيف جايگاه اسلام و انقلاب اسلامي منجر شده است.
جماعت تجديدنظرطلب آنقدري که به حلاجي و کنکاش –بخوانيم تخطئه- دين اسلام و فرهنگ انقلاب علاقه نشان مي دهد، به نقد توام با چالش فرهنگ نظام سلطه و کشورهاي غربي تمايل نشان نمي دهد آنچنانکه آداب و رسوم و فضاي حاکم بر جوامع غربي را با تعصب مورد ستايش قرار داده اما در مقابل ضعف هاي و نواقص اجتناب ناپذير برخي از ايام مناسبتي که منشا آن دين اسلام يا انقلاب اسلامي بوده را برجسته و تبديل به اصل مي کند.
فرهنگ دفاع مقدس و روزهاي مناسبتي مانند 16آذر ،13 آبان يا روز قدس را به دقت زير ذره بين برده و آن را به چالش مي کشاند و يا ايام دهه محرم را همانند شهروندان غربي به نقد شبيه به ذم کشانده و به حدي آسيب هاي اين دهه مانند مداحي و سخنراني و نوع سينه زني را به چالش مي کشاند گويي که اساسا اصل عزاداري حاشيه بوده و متن همين هايي است که اين جريان آن را برجسته مي کند.
اما بسيار اتفاق افتاده که شخصيت ها و رسانه هاي اين طيف پا را فراتر از اين نيز گذاشته و به تلويح و تعريض بسنده نکرده و اصل فرهنگ عاشورايي يا انقلابي را تخطئه کرده است که طرح تخريبي روزنامه شرق عليه فرهنگ دفاع مقدس يکي از آنهاست.درسال 91 اين روزنامه طرحي را به مناسبت ايام دفاع مقدس چاپ کرده بود که در آن رزمنده ،سربند را به چاي پيشاني بر روي دو چشم خود بسته بود؛ بدين معنا که بسياري از رزمندگان دفاع مقدس بدون عقلانيت و به صرف احساس قدم در اين راه گذاشته اند!

توهين هاي جديد به مقدسات در محرم 96
در آخرين نمونه از توهين هاي وابستگان به اين جماعت مي توان به اظهارات برخي از افراد مشهور اين جريان در ماه محرم امسال اشاره کرد که طي آن تلاش کرده تا اصل عزاداري مردم را با شبهات متفاوت به چالش کشيده و همانند سنوات گذشته فرهنگ اصيل شيعي را با پرسش هاي بحث برانگيز مواجه سازند.
به عنوان نمونه حميد کلانتري معاون وزیر تعاون دولت اصلاحات در مطلبي که در روزنامه آفتاب يزد به چاپ رسانده با تاکيد بر اينکه «عزاداری می‌کنند اما تجاوز و دزدی رشد می‌کند»، تصريح مي کند که عزاداری برای امام حسین(ع) تأثیر خاصی در جامعه ایران نداشته است!
وي در بخشي از نوشته خود مي نويسد:« سوال بزرگ این است که چرا این مراسم –عزاداری برای سیدالشهدا(س)- که به نحوی تجدید عهد با امام و راه و آرمان اوست... آثار روحی و معنوی و عملی بر رفتار و منش و اخلاق ما نمی‌گذارد ... جامعه‌ای که افتخار پیروی از حسین و زینب و علی (علیهم‌السلام) را دارد و مدعی است که به این بزرگان و عزیزان عشق می‌ورزد کمترین تبعیت را از راه این عزیزان در صداقت، خدمت به مردم، رزق حلال، پاکی و درستی، عدالت و ظلم ستیزی، انفاق و کمک به محرومین و مقابله با فساد و تبعیض ندارد. باید تامل نمود چرا ارزش‌های اخلاقی در جامعه حسینی افت پیدا کرده؟...».

مالیات مردم نباید خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود !
در نمونه اي ديگر مي توان به گفته هاي زهرا صدراعظم نوری، فعال اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر پنجم تهران اشاره کرد که در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، ضمن ارائه توضیحاتی درباره رسوایی خرید یک میلیارد تومانی خودرو و تبلت برای اعضای شورای شهر؛ به فرایند قانونی دریافت بن توسط اعضای شورای شهر برای کمک به هیئت‌های مذهبی اشاره کرده و بيان مي کند:««با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.» 
جالب اينجاست که ايلنا خبرگزاري وابسته به جريان تجديدنظرطلب اين گفتگو را با عبارت جهت دار«مالیات مردم نباید خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود» منتشر کرده است! برجسته مي کند.
حجت نظری، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز در آستانه هفته دفاع مقدس نيز در یک توییت جنجالي مي نويسد:«جنگ تحمیلی بنامیم یا دفاع مقدس، تفاوتی در عمق فاجعه و رنجی که بر این مملکت و ملت گذشته ایجاد نمی‌کند. جنگ و جنگ‌طلبی مذموم است!»

پيشينه گستاخي به واقعه عاشورا
اينها در حالي است که بيش از صدهها نمونه از اظهارات ضد شريعت و مفاهيم حاصل از دين اسلام و فرهنگ شيعي وابستگان به جريان غربگراي داخلي تحت عنوان تجديدنظرطلبان را مي توان مورد مداقه و بازخواني قرار داد که از جمله آن اظهارات بی‌شرمانه‌ترین اکبر گنجی در روزنامه صبح امروز با عنوان «‌خون به خون شستن محال آمد محال» است. وی در این مقاله مصیبت‌های اهل بیت در روز عاشورا و فجایع آن روز را نتیجه جنگ‌های بدر و حنین می‌داند و می‌نویسد: «پیامبر در بدر و حنین و … شمشیر زد … اما آیا جنگ‌های جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعیه به دنبال ندارد؟…خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه‌هایی جز خشونت به بار نمی‌آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‌داند، دست به خشونت بزند و درصدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.»
«آفتاب یزد» هم در مطلبي با نام جواد مقامی در فروردین ماه سال 79 می‌نویسد: «‌سال‌های فراوان و بلکه قرن‌ها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته.» البته موج توهین‌ها به قرآن هم کشیده می‌شود و وابستگان به این طیف از جمله حبیب الله پیمان در هفته‌نامه پیام هاجر در این زمینه می‌نویسد: «‌قرآن قابل نقد عقلی و تجربی است و خود قرآن نیز در آیات بسیاری دعوت به آن نموده است.»
 
سير مستمر تجديدنظرطلبان در حمله به مباني ديني در محرم 96 

توهين ها و گستاخي ها هر سال به روز رساني مي‌شود
پیشینه سناریوی« حمله به مبانی اعتقادی و ارزشی» که در محرم 96 نيز به روز رساني شده است در هشت سال حاکمیت اصلاح طلبان بر قوه مجريه بايد جستجو کرد؛ «ساختارشکنی و حمله به مبانی دینی» از خصوصیات بارز مطبوعات وابسته به حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب طی آن دوره بود به صورتي که حملات روزنامه‌های زنجیره‌ای به اندیشه‌های دینی و نظام جمهوری اسلامی در زمان تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد توسط مسجدجامعی تا جایی شدت گرفت و رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعددی هشدارهای فراوانی در این رابطه دادند و از «‌شبیخون فرهنگی در پوشش مطبوعات» سخن گفتند: «‌ما با یک تهاجم و جنگ حقیقی و سازمان‌یافته مواجه هستیم. . . کسانی که نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت داشته باشند، متوجه تهاجم فرهنگی خواهند شد و نشانه‌های بارز و بی‌شماری را در این زمینه مشاهده خواهند کرد.»
آنچه در اين ميان مهم است اين مسئله است که به شواهد و اسناد غير قابل انکار جريان تجديدنظرطلب دقيقا در مسيري حرکت مي کند که جريان برانداز طي طريق مي کند و به همين دليل است که بسياري از شخصيت هاي برجسته اين طيف همچنان حوادث تلخ روز عاشوراي 88 را که منجر به هتک حرمت به سيدالشهدا (ع) شد را رد مي کنند و محمد رضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات نيز در مصاحبه با روزنامه اعتما با تاکيد بر اينکه «جریان اصلاحات با جریان برانداز خارج از کشور مرزبندی نکرده است » ، در پاسخ به این سوال که «علل اصلی تعلل در مشخص شدن مرزهای اصلاحات چیست؟چرا این امر حیاتی به تعویق افتاده؟چرا مرزبندی‌ها میان رفرمیست و لگالیست و نیروی برانداز خارج از کشور مشخص نیست؟» مي گويد:« هنوز تعریف مشخصی از مفهوم اصلاحات و تصویر مشخصی از گفتمان اصلاحات و دقایق آن وجود ندارد. فقدان گفتمان، یعنی فقدان نظام معنایی. فقدان نظام معنایی، یعنی فقدان تعریف مشخص از درون و برون، خودی و دگر، امر و کنش اصلاحی و غیراصلاحی. بدیهی است تا زمانی که تصویر و ترسیم روشنی از حریم و کرانه و دقایق و عناصر و نقطه کانونی گفتمان اصلاح‌طلبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصویری از خطوط قرمز و نارنجی و زرد و سفید اصلاح‌طلبی داشته باشیم، نمی‌توانیم دقیقا یاران غار خود را از خاران راه تمییز و تفکیک کنیم، نمی‌توانیم از کیستی و چیستی خود تعریف دقیق به دست دهیم...».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار